Nyheter

Havna i retten

DRAMMEN: Tingretten avgjør denne uka hvem som har rett til lossing og lasting av skipene som kommer inn til Drammen.

Drammen tingrett behandler denne uka en konflikt om hvem som har rett til å laste og losse skipene som kommer inn til Drammen havn. På den ene siden står Norsk Transportarbeiderforbund, som mener jobben skal gjøres av ansatte ved losse- og lastekontoret. På den andre siden står det danske spedisjonsselskapet Holship, som mener at enhver som legger til i havna må ha anledning til å bruke egne ansatte til å få lasten av og på skipene.

- Dersom selskapene selv skal gjøre det som er jobben vår, vil det gå ut over lossekontorer verden over, sier klubbleder for havnearbeiderne i Drammen, Tommy Mangrud fra Svelvik.

Blokader

Lossing- og lasting av skipene som kommer inn til Drammen havn, bestilles av agenter dagen før eller samme morgen som båtene kommer. Havnearbeiderne går om bord for å klargjøre lasten for krana eller flytter den med gaffeltrucker. Konflikten mellom bryggesjauerne i Drammen og Holship begynte i april, da et skip med arbeidsbrakker fra Estland kom inn til havna uten å ha bestilt lossing og lasting, fordi Holship hadde egne ansatte til å gjøre jobben. Bryggesjauerne i Drammen svarte med å blokkere jobben fra å bli gjort.

- Vi stilte oss under krana, så den ikke kunne brukes. Vi sto der i fire timer, til lossing og lasting ble bestilt, sier Mangrud.

Da hadde politiet vært innom, men dratt igjen fordi det var en arbeidstvist. Uka etter kom det en ny båt på vegne av Holship som ikke hadde bestilt lossing. Da blokkerte bryggesjauerne rampen til båten med bil i halvannen time, fram til de fikk bestilling fra selskapet.

Monopol

Etter episodene forlangte Norsk Transportarbeiderforbund at Holship skal skrive under på en tariffavtale som gir registrerte laste- og lossearbeidere fortrinnsrett på å gjøre jobben. Holship ønsker ikke å skrive under på avtalen. Selskapet reagerer på bruk av blokader, og mener ifølge E24 at havnearbeidernes fortrinnsrett er brudd på EØS-avtalen og Konkurranseloven.

- Havnearbeidernes monopol på havnene er avleggs og i strid med et rasjonelt og konkurransedyktig transportsystem, sa advokat Nicolay Skarning til E24 i høst.

Han er partner i advokatkontoret Kvale og representerer Holship i rettssaken.

Sikkerhet

Havnearbeider Mangrud mener lasting og lossing blir mer utrygt om mannskap på båtene får gjøre arbeidet.

- Det har med sikkerhet og erfaring å gjøre. Mannskapet på båtene har ikke samme krav til sikkerhets- og verneutstyr som oss, sier Mangrud.

Det er åtte fast ansatte havnearbeidere i Drammen, i tillegg til deltidsansatte pensjonister og studenter som hjelper til ved behov. Bryggesjauerne må være klare til å ta imot skipene uansett når på døgnet de legger til kai.

- I natt jobbet jeg fra midnatt til ni om morgenen, forteller Mangrud.

endre.stangeby@dagsavisen.no

andre Havnekonflikter

Risavika: Det ble etablert en avtale om at de ansatte ved NorSea, organisert i Industri og Energi, skulle få jobbe ved Risavika Terminal, også med lasting og lossing. De leies inn til å gjøre denne jobben. Dette mener Stavanger Losse- og Lastekontor, som er medlem Norsk Transportarbeiderforbund, strider med ILO-konvensjonen 137. Det er en internasjonal avtale Norge er med på. I 2012 avgjorde den faste tvistenemnda til LO og NHO at losse- og lastearbeidet ved Risavika Terminal er et såkalt «tarifftomt rom». 1. november 2013 startet NTF en boikott av Risavika havn.

Oslo: I november ville Oslo Container Terminal sette inn et eget lag med folk for å losse gods fra skipet «Spica J». Bryggearbeidere svarte med å stille seg under kranen, og Oslo Havn truet med å frata dem sikkerhetsklareringen.

Kilde: Dagsavisen, Aftenposten

Mer fra Dagsavisen