Nyheter

– Godt Sagt hjalp oss kun med formidlingen

Juryen for Norges Kulturkommune 2019 skriver i sin begrunnelse at Drammen leverte en «imponerende søknad». Kultursjef Tone Ulltveit er trygg på at det var innhold og faglig tyngde som avgjorde at kommunen stakk av med seieren for første gang.

Bilde 1 av 2

Dagsavisen Fremtiden har den siste tida sett nærmere på kommunens kjøp av kommunikasjonsbyrået Godt Sagts tjenester, som for inneværende kommunestyreperiode totalt har kostet 7,8 millioner kroner.

Mandag ble Drammen kåret til Norges kulturkommune 2019, på bakgrunn av en omfattende søknad sendt inn av kommunen. Den besto av en 100-siders, rikt illustrert søknad - og en film, presentert på eget nettsted.

Siden høsten 2018 har virksomhet kultur hyret inn bistand fra Godt Sagt til utformingen av søknaden. Regningen kom på 79.572 kroner, med mva totalt kr. 99.465.

Dette til tross for at kommunen har et kommunikasjonsteam med totalt fire årsverk – i tillegg til en multimedieenhet med to fulltidsansatte og en lærling.

I Larvik og Sarpsborg, som var de to andre finalistene i kampen om tittelen Kulturkommune 2019, var det ansatte innen kultur som forfattet enkle og kortfattede søknader selv – uten ekstern hjelp. Dette bekrefter kommunalsjef for kultur og oppvekst Jan Erik Norder i Larvik og kultursjef Henrik Eurenius i Sarpsborg overfor Dagsavisen Fremtiden.

LES OGSÅ: Godt Sagt hyret til å skape skoleidentitet på Galterud ungdomsskole

Kun innhold

Kultursjef i Drammen, Tone Ulltveit-Moe, forteller at bistanden handlet om tekniske løsninger og layout.

– Godt Sagts oppdrag var å gjøre det vi ikke hadde nok folk til å gjøre selv. De opprettet egen nettside til søknaden, og jobbet med layout og bildevalg, for å få budskapet best mulig fram. Selve innholdet har vi som fagfolk formulert.

SAKEN FORTSETTER UNDER BILDET

Tone Ulltveit-Moe, kultursjef i Drammen kommune.

Tone Ulltveit-Moe, kultursjef i Drammen kommune

Unni Claussen, tidligere kommunikasjonsrådgiver i Godt Sagt, bekrefter via sms at de bare hjalp kommunen med printdesign og å legge søknaden ut digitalt.

Ulltveit-Moe sier de måtte ha ansatt flere folk, om kommunens egne ansatte skulle ha tatt seg av denne biten også.

Juryen skriver i sin begrunnelse at Drammen leverte en «imponerende søknad», og nettopp søknaden tillegges veldig stor vekt i denne kåringen. Hvor mye av æren bør gå til Godt Sagt?

– Ja, vi fikk skryt for søknaden, men ikke ett komma handlet om oppsettet. Det var innhold og faglig tyngde som gjorde at vi vant prisen. Godt Sagt hjalp oss kun med formidlingen.

Stor stab

Hege Knarvik Sande, generalsekretær i Norsk Kulturforum (NOKU), som kårer en nasjonal kulturkommune annethvert år, er enig i at det er innholdet i søknadene som betyr noe.

– Slik jeg leser Drammens søknad har den et veldig godt skriftlig innhold, som viser at kommunen har tenkt gjennom hva et godt, lokalt kulturliv handler om. Det er innholdet vi bryr oss om, ikke hvem som har utformet søknaden. Juryen skal også se bort ifra kommuneøkonomi og innbyggertall når de gjør sine vurderinger, forklarer Sande.

Hun kjenner ikke til hvorvidt det er vanlig for kommunene å leie inn hjelp til søknaden.

Det vet heller ikke Ulltveit-Moe. For hennes avdeling var uansett layout og design viktig – selv om konkurransen altså bare skal handle om innhold.

– Vi ville levere en søknad som så bra ut for publikum, og som kunne trykkes opp og brukes i flere sammenhenger framover. Flere har allerede vist interesse for dokumentet. Layout er viktig kommunikasjon. Søknaden består egentlig av hele totalpakken med filmen, nettsiden og dokumentet.

Men kan det være nødvendig å kjøpe ekstern bistand – når dere har så mange kommunikasjonsansatte i kommunen?

– Multimedieenheten har gjort en formidabel innsats ved å lage filmen om kulturkommunen Drammen, som var vedlagt søknaden. De hadde ikke kapasitet til å ta på seg oppgavene Godt Sagt utførte for oss, fastslår Ulltveit-Moe.

LES OGSÅ: Rådmannen lager egen redaksjon

Skrev søknad selv

Blant søkerne om å bli årets kulturkommune var også Time kommune på Jæren. De ble valgt til Rogalands kandidat, men var ikke blant de tre finalistene.

Trond Lie, kultursjef i Time, sier de aldri hadde kunnet bruke 80.000 kroner på bistand til søknaden.

– Vi gjorde ikke annet enn at jeg skrev et dokument i henhold til NOKUs kriterier, og sendte det inn. Da vi ble utpekt til fylkets kandidat tok jeg kontakt med NOKU sentralt, og spurte om de trengte noe mer fra oss. De sa at skrivet fra meg var tilstrekkelig dokumentasjon.

At årets vinner hadde levert både en film og en 100-siders, rikt illustrert katalog om kommunens kulturliv – som ligger ute på et eget nettsted (kk19.no), var ikke Lie kjent med.

Film: Kommunens multimedieenhet har laget filmen om kulturkommunen Drammen. Den er vedlagt søknaden – på eget nettsted.SKJERMDUMP FRA KK19.NO

Mer fra Dagsavisen