Nyheter

Går til sak mot sin arbeidsgiver Aleris

– Jeg tipper jeg jobbet rundt 200 timer i snitt uten å få overtidsbetaling, sier "Jøran" (49), som jobbet i omsorgsbolilgen Bjørklundtunet i Lier. Etter 14 år sto han brått uten jobb i fjor.

Denne uka har 49 år gamle «Jøran» forklart seg i Oslo tingrett etter å ha gått til sak mot sin tidligere arbeidsgiver.

– Jeg har gått til retten på grunn av usaklig oppsigelse fra Aleris’ side, sier han.

Vi har valgt å kalle ham «Jøran», ettersom han mener det vil være en tilleggsbelastning å stå fram med fullt navn.

Han jobbet i omsorgsboligen Bjørklundtunet i Lier i mange år fram til han brått sto uten jobb sommeren 2018.

– Jeg sluttet der sommeren 2018. Da hadde jeg jobbet som konsulent for Aleris i 14 år, forteller 49-åringen.

Krever oppreisning

Han forteller at engasjementet hans ble avsluttet brått.

– Det jeg til slutt fikk tilbud om var en deltidskontrakt, sier han.

«Jøran» forteller at han regnet med å få denne kontrakten lagt i hylla si på jobben, men at han ikke hørte noe mer før han mottok en e-post et halvt år senere hvor det sto at «Aleris takker for samarbeidet». Dermed var arbeidsforholdet avsluttet momentant over e-post.

– Hvordan reagerte du på dette?

– Jeg var veldig lei Aleris på det tidspunktet og tok kontakt med Fagforbundet for å få hjelp, sier han.

«Jøran» er en av 24 omsorgskonsulenter som har gått til massesøksmål mot arbeidsgiveren Aleris. De 24 saksøkerne er alle medlemmer i Fagforbundet, og saken går i disse dager i Oslo tingrett.

– Personlig krever jeg oppreisning for usaklig oppsigelse, og etterbetaling for blant annet overtid, kvelds- og helgetillegg, feriepenger og pensjon, sier han.

– 200 timer i måneden

«Jøran» mener han i praksis fungerte som fast ansatt for Aleris – og vel så det.

– Jeg tipper jeg jobbet rundt 200 timer i måneden i snitt – helt uten å få overtidsbetaling. Det var flat lønn uansett, sier han.

Og var han syk, kunne han se langt etter sykepenger.

Han fnyser av Aleris argumentasjon om at det å være konsulent gir større frihet enn å være fast ansatt, og mener snarere at konsulentene i praksis hadde mindre frihet.

– Du må være tilgjengelig hele tida, ellers har du ikke noen jobb. Da får du ikke vakter. Man må være på hugget. Det unormale blir normen, sier han.

49-åringen er ikke i tvil om at hovedårsaken til Aleris’ bruk av konsulenter er å spare inn penger.

– Det er klart de sparer penger når de ikke betaler arbeidsgiveravgift, kveldstillegg eller sykepenger, konstaterer han.

– Ønsket du deg en fast stilling, fremfor å være hyret inn som konsulent?

– Ja, jeg ville ha det, men jeg har ikke hatt noe valg, sier han.

– Spurte du noen gang om å få fast jobb?

– Jeg gjorde det for mange år siden, men det var ikke snakk om, sier han.

Han legger vekt på at han ikke er alene om å brått få avsluttet arbeidsforholdet sitt.

– Mange konsulenter har måttet gå på dagen hos Aleris, sier han og undertreker at han håper det blir slutt på prakisen med bruk av slutt på denne praksisen gjennom dommen i denne saken, sier han.

Ny jobb

– Hvorfor godtok du å jobbe som konsulent over så lang tid?

– Jeg godtok det fordi jeg ellers ikke ville hatt noen jobb, sier «Jøran».

– Hvordan var arbeidsmiljøet der?

– Miljøet var tidvis bra, men det var ikke noe rom for å diskutere med ledelsen om lønn eller komme med kritikk generelt. Jeg kjenner meg igjen i mye av det som er skrevet.

Nå har «Jøran» fått ny fast jobb i en omsorgsbolig i Røyken kommune.

– Det er en helt annen verden, med ferie og alle rettigheter, forteller han.

– Er det mindre stress?

– Det er ikke sammenlignbart. Det er ikke nødvendigvis mindre stress, men du får en forutsigbar turnus, sier han.

Vil ikke kommentere

Aleris Omsorg fikk navnet Stendi etter at virksomheten ble kjøpt opp i januar, og Stendi ønsker ikke å kommentere «Jøran»s sak spesifikt.

– Vi mener det er ryddig at en pågående rettssak med tilhørende påstander håndteres i rettssalen og ikke mediene, sier administrerende direktør i Stendi Erik Sandøy til Dagsavisen Fremtiden.

Noen mer generelle kommentarer har han imidlertid.

– Generelt kan vi si at denne saken handler om hvilken praksis som skal gjelde for å benytte selvstendig næringsdrivende konsulenter for å sikre forsvarlige tjenester innen psykisk omsorg innenfor dagens regelverk. Slike rettslige avklaringer er ikke uvanlig for en stor aktør som oss, og saken kan være med på å klargjøre retningslinjer og standarder for bruken av selvstendig næringsdrivende innenfor denne delen av psykisk omsorg, sier Sandøy.

Han understreker at konsulentene utgjør et mindretall av dem som jobber for Stendi.

– Virksomhetsområdet psykisk omsorg har i dag rundt 1.500 medarbeidere, hvorav rundt 200 konsulenter, som hver dag gjør en glimrende jobb for å gi best mulig omsorg til noen av våre mest sårbare. Vi har gode resultater på medarbeiderundersøkelser, gode oppdragsgiver- og brukerundersøkelser og vi ønsker å understreke at 24 saksøkeres stort sett negative fremstilling av vår arbeidsplass i disse dager ikke er representativ for virksomheten vår slik vi kjenner den.

Mer fra Dagsavisen