Kari Trana (t.v.) fra Bærum stopper heller i Hokksund enn i Sandvika - når hun skal handle klær. I Gunn Bente Skadsheims butikk Akvarella finner hun klær - som ikke føres av de store butikkjedene. FOTO: PERNILLE VESTENGEN

Fortsatt folksomt i Damenes by

HOKKSUND: Kundene reiser både fra Asker, Bærum, Oslo og Drammen for å handle mote i lille Hokksund.

Det kan få en til å undre på hva som er hemmeligheten når man rett som det er hører at folk fra Drammen eller fra Asker eller Bærum for den sakens skyld, reiser til Hokksund for å handle. Og når drammensavisene skriver om tomme gater i Drammen sentrum, nevnes ofte Hokksund sentrum som et eksempel på det motsatte. Dagsavisen Fremtiden dro på studietur for å finne ut hva som gjør den lille byen så populær blant de kjøpelystne.

 

Folksom gate

- Jeg tror vi får det til å funke fordi vi har rendyrket det vi er flinkest til. Sånt som man uansett ikke får gjort noe med har vi heller lagt til side. I Hokksund er vi spesielt gode på butikker som henvender til damer. Derfor arrangerer vi jevnlig «Damenes aften», og så har vi fått kallenavnet Damenes by, ler Torunn Aarkvisla, som er leder for Hokksund handelsstands forening.

Hun tar med Fremtidens utsendte på en aldri så liten omvisning i byens handlegate, og for en som er vant med Drammen sentrum er det unektelig et uvant syn. For selv en hutrete og mørk ettermiddag i midten av januar er det riktig så folksomt i det lille bysentret.

- For all del, vi har utfordringer å jobbe med her også. Men jeg tror det viktigste er å få hjulene til å rulle jevnt og trutt, samtidig som man jobber med fornyelse og utvikling av nye prosjekter og aktiviteter. Det er jo tross alt den daglige trafikken som teller. Så langt ser i hvert fall strategien ut til å ha vært en fulltreffer, sier Aarkvisla, som har bakgrunn fra mediene og markedsføring, men har aldri selv drevet butikk.

Hun påpeker at både administrasjon og politikere i Øvre Eiker har et stort engasjement for byens næringsliv, og roser dem for å ha satt byutvikling på programmet.

- Vi har et veldig godt samarbeid oss imellom, når det gjelder å få i stand arrangementer som involverer butikkene. For butikkinnehaverne er det ikke noe poeng å trekke masse folk til sentrum om vi ikke får dem inn i butikkene. For øvrig ble det nylig etablert en egen gårdeierforening, som sammen med kommunen og handelsstanden nå skal være med på å trekke utviklingen i riktig retning.

Aarkvisla vandrer hjemmevant inn i en butikk ved navn Step In og hilser gledestrålende på Ellen Aaby bak kassa.

 

Mest for damer

Her selges det både klær, sko og interiør, og i et hjørne er det en liten kafé.

- Kafeen er blitt for en institusjon å regne. Det er jo mange som av forskjellige årsaker går hjemme på dagtid, og her har de funnet et sosialt og uformelt møtested, forteller Ellen Aaby, som kan rapportere om jevn trafikk i butikken hele dagen.

Aarkvisla og Aaby er enige om at målet for alle butikkansatte i Hokksund er å bli på fornavn med flest mulig av kundene. Her er de bevisst på å bevare småbyatmosfæren, og å beholde beina på bakken.

- Poenget er jo at folk skal føle seg like velkomne som gjester du har invitert hjem. Dette vises nok aller mest tydelig under Damenes aften-arrangementene. Da inviteres de kvinnelige «gjestene» gjerne til foredrag, konsert eller teater, middag og en hel masse tilbud. Vi pynter med røde løpere, betjeningen stiller i festantrekk og i alle butikker serveres det champagne og snacks. Disse kveldene er det ikke en mann i syne - og shoppingen foregår på høyt nivå, konstaterer Aarkvisla.

 

Reiser fra Bærum

Inne i butikken Akvarella, der det selges dameklær, hansker, vesker og sko, står Kari Trana fra Bærum og prøver en jakke i lammepels.

- Jeg reiser ofte forbi her, og må si jeg heller stopper i Hokksund enn i Sandvika. For her er det så mange flere særpregede butikker, med et mye mer spennende vareutvalg enn hva de store butikkjedene har å by på, sier Trana.

Det er Anne-Lise Lorentzen fra Drammen hjertens enig i.

- Og så finnes det flere butikker med klær for voksne damer her, mens i Drammen henvender de seg nesten bare til ungdom. I Hokksund finner man spesielle og eksklusive klær - også til oss voksne - og det uten at man behøver å blakke seg fullstendig. Dessuten er det utrolig koselige mennesker bak disken her da, påpeker drammenseren som har vært stamkunde hos Gunn Bente Skadsheim i Akvarella i årevis.

 

Triste tomme byer

Flere ganger har Torunn Aarkvisla hatt besøk av representanter for handelsstanden i andre byer, som kommer for å lære hva som gjør Hokksund så populært blant de shopping-sugne. Da forteller hun mer enn gjerne om rendyrking av særpreg, samarbeid med kommunen, stadig utvikling, jordnærhet og ydmykhet - og ikke minst tilgjengelighet.

- Ja, for i Drammens tilfelle tror jeg nok den dyre parkeringen har sitt å si for kundenes oppslutning, så jeg håper de kan finne en brukbar løsning på det etter hvert. Det er trist når bysentre blir stående mer eller mindre folketomme, mens de store kjøpesentrene nærmer seg bristepunktet, fastslår Aarkvisla.

pernille.vestengen@dagsavisen.no