Nyheter

Foreldrene er skuffet

MÅ SKJE NOE: 
Gul­­skogen sliter med enorm trafikk, for­­eldrene er bekymret for barnas sikkerhet og for trafikkgruppa på Gulskogen skole er tålmodigheten slutt.

På Gulskogen skole har de opprettet en egen trafikkgruppe som er underlagt Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU). En av foreldrene i trafikkgruppen, Morten Amundsen, er sjokkert over at kommunen og Statens vegvesen i det hele tatt planlegger å tilføre Gulskogen så mye som én eneste bil til uten å høre på hva foreldre, skole og FAU har advart mot i lang tid. Nå ber han om at kommunen åpner ørene og hører på det som blir sagt.

- I mange år har FAU hatt den økende trafikken på Gulskogen på tapetet. Vi har hatt dialog med kommunen i flere år for å få til endringer her, men vi blir ikke hørt. Nå mener jeg grensen er nådd for vår tålmodighet. Det er våre barns sikkerhet vi snakker om her, sier Amundsen oppgitt.

- Hva har dere snakket med kommunen om?

- Vi observerer hele tida sjåfører som kjører absurd fort i Professor Smiths allé, bilistene bryr seg ikke om skilting, det er forbikjøringer og uansvarlig kjøring når vinteren kommer. Vi har derfor bedt kommunen om å få skiltet skoleveien, vi har ønsket oss trygge overganger for barna fra Skogliveien til Professor Smiths allé og flere fotgjengerfelt, for å nevne noen få enkle ting som vi har foreslått. Og hvis du da spør om hva kommunen har bidratt med etter våre samtaler, ja, så er det null, sier Amundsen til Dagsavisen Fremtiden.

Dramatisk situasjon

Etter at Dagsavisen Fremtiden skrev om planene om totalrenovering av veinettet fra Jernbanegata til Telthusgata ved Drammenshallen, har mange reagert på informasjonsflyten til Statens vegvesen og Drammen kommune. Og Amundsen fortviler over det han mener er en kommune som lukker øynene for en dramatisk situasjon.

- Vi har gitt beskjed til kommunen tidligere at vi allerede i dag har en uholdbar situasjon. Det er lange køer og farlige situasjoner som oppstår nesten daglig. På vinteren må fotgjengere gå ut av veien for å slippe fram biler og mange av fortauene kan ikke barna bruke på grunn av høye brøytekanter. Det er barn helt nede i 6-års alderen vi snakker om her, sier han.

- Hva vil det bety rent praktisk om biler som skal til og fra Konnerud kommer i tillegg?

- Det er uakseptabelt og et forslag jeg mener er helt bak mål. Det vil i så tilfelle være å neglisjere Gulskogen og vi som bor her. Vi er så hardt presset på sikkerhet allerede, og det er en grense for hvor mye vi som ansvarlige foreldre skal stange hodet i veggen uten å bli hørt, sier Amundsen.

Under Aksjon skolevei tidligere i år, uttalte trafikksjef ved Drammen politikammer, Henning Skau, at skoleveier er høyt prioritert av politiet. Han fortalte også at de ønsker at så mange foreldre som mulig sørger for at barna går til og fra skolen, slik at man unngår stor biltrafikk på veiene der skolebarna ferdes.

Ikke ofte nok kontroll

Amundsen er enig i at politiets arbeid er svært viktig, men er ikke fornøyd med antall kontroller politiet gjennomfører.

- Vi som bor i disse gatene har kommet med flere forslag til løsninger som ville ført til større sikkerhet for barna våre. Når vi har foreslått veier som burde være enveiskjørt, har politiet sagt nei - og når det kommer til kontroller så ser det ikke ut til at det blir gjennomført flere her, selv om vi etterlyser mer hjelp på den fronten.

- Er det noe spesifikt dere vil be kommunen om i forhold til trafikksikkerheten?

- Først og fremst får man jo bare håpe og tro at kommunen ser seg tjent med å ta oss med på samtaler om hvordan vi skal løse trafikken her i årene som kommer. Vi i trafikkgruppa på Gulskogen kommer nå til å involvere FAU i dette arbeidet og ber om forståelse for at vår tålmodighet er slutt, sier Amundsen.

ronny.johnsen@dagsavisen.no

graving 2015

Dagsavisen Fremtiden skrev i forrige uke om Statens vegvesen som planlegger omfattende gravearbeid fra Jernbanegata til Telthusgata ved Drammenshallen.

Dagsavisen Fremtiden vet at faggruppen som skal finne alternative løsninger for bilister til og fra Konnerud sliter med å finne gode nok løsninger for trafikken når gravingen starter i 2015.

Mye av trafikken må nødvendigvis gå gjennom Professor Smiths allé, en gate som allerede er svært tungt belastet med trafikk.

Mer fra Dagsavisen