Nyheter

Fikk utleiehus rasert

Basra Singh (60) leide ut huset sitt til en Nav-klient, med trygghet i at staten var garantist. Da han selv ville flytte inn i huset, begynte marerittet.

- Vi glemmer at vi får mer hjelp av staten i Norge enn i mitt hjemland India. Når noen ikke betaler det de skylder deg i Norge, kan man gå til staten. Men hvor går man når det er staten som ikke betaler, spør Dharam Pal Singh.

 

Knust

I mars 2011 legger Singh ut sitt nyanskaffede hus i Drammen til leie på Finn.no. En saksbehandler i Nav tar kontakt på vegne av en klient, og lager en tilstandsrapport med foto etter å ha sett på huset. De blir enige om en månedlig leie på kr 8500. Selv blir Singh og familien boende i leiligheten de eier på Fjell.

Januar 2013: Singh er blitt syk, slutter i jobben og vil flytte inn i huset og selge leiligheten. Leietaker er varslet før jul, og Nav får beskjed om oppsigelsen 15. januar. Men da oppsigelsestiden løper ut i enden av april, har leietaker har ikke flyttet ut. Singh kontakter Nav igjen, og får beskjed om at det er hans ansvar å gå til namsmannen for å iverksette utkastelse, noe han gjør.

19. juni aksjonerer politiet, og Singh får tilbake nøklene til sitt eget hus 25. juli. Problemet er at det ikke ligner mye på det han leide ut to år før. Knust entrédør, knuste fliser og urin på vegger i soverom, topper listen over den ustelte boligen og hagen.

 

Tok ikke stilling

26. august 2013 krever Singh Nav skriftlig for utestående husleie for månedene etter at leieforholdet skulle opphørt, og ber dem komme til leiligheten for å anslå erstatning. 3. oktober får han et kort svar, der saksbehandler spør hvilke måneder han mener. Singh har også vist til et utestående beløp han mener å ha fra den første leieperioden i 2011. 3. januar i år kommer et nytt brev der Nav avviser å betale ut noe av garantien, da husleiekravet er stilt mer enn én måned etter utløpt frist. Ødeleggelsene har Nav ikke tatt stilling til, fordi Singh ikke har dokumentert og anslått kostnaden på skadene. Singh tror ikke det han ser.

- I tre måneder var kona og jeg innom Nav hver uke, så ofte at de kjente oss godt. Jeg ba dem om to ting: At de skulle være med og se på skadene, og at vi skulle få husleie for månedene vi ikke hadde fått betalt for. Jeg tok bilder og lagret på en CD som dokumentasjon, men den ville ikke Nav ta imot, sier Singh til Dagsavisen Fremtiden. I Navs skranke sier de at beskjedene sendes videre, de tar personnummer og skriftlige henvendelser blir stemplet «Mottatt ved frammøte». Bilder blir sendt med e-post 25. januar, og følges opp av e-post i april. Men saksbehandleren som skrev under på garantien får de ikke snakke med.

 

- Må bidra selv

Leder for Nav Drammen, Steinar Hansen, kjenner ikke saken og ber om å få sjekke internt. Han ser ikke at Nav har gjort noe galt.

- V kan ikke se å ha mottatt noe fra ham siden januar, men vil gå gjennom på nytt og lete etter spor på dette, sier Hansen.

- Han har formidlet bilder og ber dere om erstatningsanslag. Kunne dere sagt tydeligere hvordan et slikt krav må stilles?

- Jeg har sett mange lignende brev og synes dette er skrevet på en relativt lettfattelig måte. Det er en gjensidighet, den som vil samarbeide om et utleieforhold må bidra med sine opplysninger.

- Dere ønsker at flere skal leie ut til Nav. Hva kan dere gjøre for at private utleiere med lite erfaring kan føle seg bedre ivaretatt når noe uforutsett skjer?

- Vi vil ta kontakt med ham og få avklart hva som har skjedd. Det kan jo ha skjedd en menneskelig feil. Vi er avhengige av et godt forhold til private utleiere. Opplever de at lovverket er for vanskelig, vil vi se på mulighetene for å gjøre dette mer tydelig, sier Hansen.

I går morges tok Hansen direkte kontakt med Singh og inviterte ham til et møte.

- Det er bra såframt det kommer noe ut av det. Vi har fremdeles ikke erstattet glasset i den knuste døra, og det er lett å sammenligne bildene fra 2011 med de vi tok etterpå, selv om vi nå har pusset opp og flyttet inn, sier Singh.

Mer fra Dagsavisen