Nyheter

Fikk store problemer etter InterCity-flytting

Bane Nors anleggsarbeid på Austad gjorde at Anne Grete Knutsen og hennes 88 år gamle mor måtte flytte i desember. Det har medført store problemer for dem begge.

– Jeg blir rett og slett sparket beina under av staten, sier Anne Grete Knutsen.

I september skrev Dagsavisen Fremtiden om Knutsen og hennes mor som var svært oppgitt over Bane Nors håndtering av saken deres. I forbindelse med jernbaneutbyggingen Drammen-Kobbervikdalen og anleggsarbeidene knyttet til dette, følte de seg tvunget til å flytte fra huset hvor Anne Grete Knutsen har bodd i 35 år.

I midten av desember flyttet de ut, og nå låner de midlertidig bolig av Bane NOR på Smithestrøm. Knutsens situasjon har gått fra vondt til verre etter flyttingen.

– Vi skulle få låne en erstatningsbolig før anleggsarbeidene startet, men denne var ikke klar til avtalt tid, forteller hun.

– Grunnen til at jeg ønsket denne raskt, var at mamma ikke er sprek til beins, og hun er også engstelig. Boligen var ikke klar til avtalt tid og mamma ble redd da hun så anleggsmaskinene. Jeg fikk hjemmesykepleien til å besøke henne mens jeg var på jobb, men da de stengte veien for dem så de ikke kom inn, ble mamma enda reddere, sier hun.

Til sykehus

Knutsens mor er 88 år gammel, og hun forteller at hun og moren flyttet til huset Bane NOR har til disposisjon i Smithestrømveien så snart de fikk mulighet.

– En av de første morgenene mamma sto opp, falt hun. Hun var forvirret og trodde hun var på Austad, tok etter ting som sto der, men som ikke er her. Det medførte at hun brakk lårhalsen og måtte hentes i ambulanse. Heldigvis hadde jeg satt inn elektroniske låser, for jeg var på jobb, og kunne dermed slippe inn helsepersonell via internett. Siden fikk hun også lungebetennelse og ble liggende på sykehus jule- og nyttårshelgen, og helsen hennes er veldig nedsatt på grunn av dette, sier Knutsen, og legger til at Bane NOR nekter å betale for låsene.

Videre forteller hun at hun har måttet ta opp forbrukslån for å dekke flyttekostnadene, og at Bane NOR ikke har refundert henne for dette.

– Jeg ønsker også at de dekker merkostnader på sms-lånet på 80.000 kroner, sier hun.

– Respektløst

Knutsen mener hun og hennes mor har blitt behandlet respektløst av Bane NOR.

– At de nekter å betale for låsene, fordi de synes de ble dyre, synes jeg nesten er det mest smålige, sier hun.

Hun har heller ikke fått betalt for boligen sin på Austad av Bane NOR, noe som gjør at hun ikke kan komme seg ut på boligmarkedet for å finne en ny passende bolig.

– Jeg har ikke fått utbetalt pengene fordi jeg har sendt klage på taksten, sier hun.

Knutsen forteller at hun har fått frist til 28. juni på å finne seg et nytt hus å bo i av Bane NOR, men lurer på hvordan hun skal klare å skaffe seg bolig før hun får kompensasjon.

– De bør gjøre opp, og de bør gjøre opp likt for dem som har kommet ut for dette prosjektet, slår Knutsen fast.

Bane NOR: – Krevende

– Bane NOR tilstreber minnelige avtaler når det gjelder erverv av boliger. Vi erkjenner at dette er prosesser som kan være krevende for dem som blir berørt. Vi legger til grunn likebehandlingsprinsippet i våre saker, og strekker oss langt for å komme til enighet. Det opplever vi at vi har gjort også i saken med Anne Grete Knutsen, sier Martin Mikaelsen, leder for grunnerverv i Bane NORs prosjekt Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen til Dagsavisen Fremtiden.

– Uavhengige takstmenn

– I forbindelse med ervervet av Anne Grete Knutsens bolig ble det benyttet uavhengige takstmenn, slik tilfellet er for alle boliger Bane NOR innløser. Knutsen og Bane NOR oppnevnte hver sin takstmann, som utarbeidet takstrapport på bakgrunn av befaring av eiendommen. Erstatningsbeløpet for boligen er basert på takstrapporten, som skal synliggjøre aktuell markedspris for boligen, sier han videre.
Han sier at takstrapporten tar hensyn til sammenlignbare salg i området, slik at den er oppdatert med tanke på situasjonen i markedet.
– Boligen til Knutsen ble også taksert av to andre takstmenn i perioden Drammen kommune tilbød erverv av boliger på Austad. Det er liten differanse mellom takstrapportene i den «kommunale runden» og de to takstene som er benyttet av Knutsen og Bane NOR. Boligen er altså taksert fire ganger i løpet av ti måneder, og det er relativt liten differanse mellom takstene, sier han.
Han understreker at Bane NOR og Knutsen inngikk en avtale om erverv av bolig, datert 18.10.2018.
– Knutsen har under prosessen fått dekket juridisk bistand, og advokat har gjennomgått avtalen og kommentert takstene. Avtalen omfatter i tillegg til markedspris for boligen også utgifter knyttet til flytting og tilpasning til ny bolig, samt dokumentavgift.

– Penger på klientkonto

På spørsmål om hvorfor Knutsen ikke har fått utbetalt taksten Bane NOR har tilbudt, selv om det foreligger en klage fra Knutsen, svarer han dette:
– Årsaken til at Bane NOR ikke kan utbetale kjøpesummen til Knutsen, er at hun har kommet med et skriftlig krav, hvor hun ikke lenger aksepterer avtalebeløpet vi ble enige om. Bane NOR har derfor utbetalt beløpet til klientkonto hos oppgjørsadvokat. Knutsen har mottatt et beløp a konto fra Bane NOR, for å dekke påløpte utgifter. Vi er i dialog med Knutsen angående dette forholdet, og ønsker ikke å kommentere denne pågående prosessen ytterligere i media, sier han.

Videre vektlegger han at Bane NOR har tilbudt Knutsen å disponere boligen vederlagsfritt på Smithestrøm på grunn av kort tid mellom inngåelse av avtale og oppstart av anleggsarbeider på Austad.
– Dette er en bolig med leilighet, slik at hennes mor disponerer en egen enhet. Boligen ble klargjort for Knutsen og hennes mor før innflytting. Klargjøringen tok noe lengre tid enn forespeilet, og Knutsen er tilbudt å kunne disponere boligen tilsvarende lengre. Ved innflytting spurte Knutsen om å få bytte kodelås på inngangsdøren, samt resterende låser, med nye kodelåser. Bane NOR sa da at eksisterende låser måtte settes inn igjen ved utflytting. Knutsen forklarte at hennes låser krevde større monteringshull enn eksisterende, og Bane NOR mener at hun da må dekke utgiftene for å få reetablert eksisterende låssystem.

På kritikken om at kommunikasjonen har vært svært dårlig fra bane Nors side, svarer han:
– Helt siden avtalen ble inngått har Bane NOR hatt omfattende kontakt med Knutsen, både skriftlig og muntlig, noe direkte, men mest gjennom hennes to representanter, i tillegg til hennes advokat.

Mer fra Dagsavisen