Nyheter

Felles billettsystem kommer

KOLLEKTIVTRANSPORT: En vakker dag skal du kunne reise fra Konnerud til Majorstua - på én og samme billett.

Det er ikke helt greit å forstå: At det kan ta sånn tid å få på plass et felles pris- og sonesystem som gjelder for all slags kollektivtrafikk, når dette er av så stor betydning for de reisende.

Men når hver fylkeskommune opererer med eget system resulterer det i prisforskjeller som ikke henger helt på greip. Som for eksempel at det koster 99 kroner å reise med toget fra Drammen til Oslo, men bare 50 kroner fra Asker til Oslo.

I mange år er det jevnlig blitt klaget på denne ordningen, men fortsatt betyr ikke en billett fra Ruter noe for billettsystemet til Brakar - eller vice versa.

Kostbar løsning

Ifølge salgs- og markedssjef Kjersti Nordgård i Brakar kollektivtrafikk kan Buskerud få på plass et felles pris- og sonesystem allerede i 2014 - om bevilgningene kommer.

- For tida tester vi en ordning i Østfold, der en kan kjøpe reiser med både buss og tog med ett og samme kollektivkort. Samtidig jobber vi for å utarbeide en nasjonal standard for en tilsvarende ordning, sier Nordgård.

- Vi er nødt til å få opprettet en felles utvekslingssentral som kan holde styr på alle reiser og betalinger, slik at betalingen kommer fram til riktig selskap. Hvis en eksempelvis reiser med buss fra Konnerud til Drammen stasjon, så med tog til Oslo Sentralstasjon og derfra med t-bane til Majorstua, og betaler hele reisen ved hjelp av ett kort så vil oppgaven for utvekslingssentralen være å sørge for at både Brakar, NSB og Ruter får betalt.

Og det finnes flere utfordringer for kollektivselskapene om en slik samordning skulle innføres.

- For at et system som dette skal kunne brukes er vi avhengig av at alle opererer med like soner, priser og påslag. Og her ligger noe av hovedproblemet. For et lavere prisnivå koster penger, minst 50 millioner årlig ville det ha kostet Brakar om kundene skulle få kjøre tog til samme pris som buss i Buskerud. For NSB har føringer på at de ikke skal påføres tap på grunn av en slik samordning av prisnivået, og må derfor få dette dekket av Brakar. Brakar må i sin tur få erstatning via økte bevilgninger, forteller Nordgård.

Fokus på kollektivtilbudet

Dagsavisen Fremtiden skrev tidligere i høst om forslag til arbeidsgiverbetalt månedskort, fremmet av nåværende samferdselsminister, Ketil Solvik-Olsen (Frp). I forhold til utfordringene med store økninger i antall passasjerer, uavhengig av årsak, mener han at det ved enkle justeringer i dagens system kan frigjøres midler som kan brukes til investeringer i nytt utstyr og nye kjøretøy for kollektivselskapene.

- Det kan helt sikkert bli innkjøringsproblemer av og til, men nå må vi ikke glemme pengene som kommer inn heller da, uttalte Solvik Olsen.

Ifølge ham betyr flere solgte billetter også mer penger som kan benyttes til å bedre tilbudet.

- Jeg har tro på at når det kommer gode forslag på bordet, som hjelper hver enkelt av oss til å finne bedre transportløsninger, vil dette bety en massiv inntekt til buss- og togselskapene, sa Ketil Solvik-Olsen.

Ikke så enkelt

Nordgård synes naturligvis det er bra at Solvik Olsen er interessert i nye, gode transportordninger, men påpeker at det ikke er fullt så enkelt som at flere passasjerer er det samme som mer penger.

- Hele kollektivtrafikken er tilskuddsbasert, for vi tjener ikke nok penger per passasjer til å drifte busstilbudet. Her i Buskerud er i snitt omkring 40 prosent av driften finansiert via subsidier. En stor økning i antall passasjerer er derfor dyrt for fylkeskommunen, ikke minst fordi vi da også vil måtte kjøpe flere busser, forklarer salgs- og markedssjefen.

Siden man nå en gang har bestemt at her til lands er kollektivtrafikk et fylkesanliggende, er det naturligvis ikke bare bare å skulle bevilge 50 millioner kroner i året. Det må likevel til - om NSB skal kunne holde samme pris overfor kundene som Brakar.

Langvarig prosess

- Jeg vet at Oslo og Akershus blant annet har finansiert samordningen mellom buss og tog ved hjelp av trafikantbetaling. Hvorvidt man er interessert i bruke penger fra trafikantene til å betale for en tilsvarende ordning her kan bare tida vise. Uansett er vi bare nødt til å forholde oss til de administrative grensene vi har, fastslår Kjersti Nordgård.

For opplysningens skyld ble det jobbet i omtrent 40 år for en samordning av kollektivtilbudene i Akershus og Oslo, før det i 2008 kom fram til en løsning. I dag er imidlertid både buss, t-bane, båt, og trikk drevet av Ruter. Fortsatt kjøres togene av NSB, men de er også med på prissamarbeidet slik at Ruters billetter gjelder også her. En får håpe det er mulig å komme fram til en ordning noe raskere i Buskerud.

pernille.vestengen@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen