Feiret i filmbyen

Fem år etter at austadmannen Bjørn Erik Pihlmann Sørensen hadde premiere for sin første kortfilm spilt inn i Drammen, står en ny lansering for tur.

Den 35 minutter lange novellefilmen «Broke» er spilt inn i Drammen på senvinteren 2016, og utgjør annen del av Pihlmann Sørensens trilogi der perspektivet er lagt til ungdom i et vellykket og nyrikt Norge. Et blikk som fenger langt utenfor hjembyen, viser det seg. For da regissøren, som også underviser på Danvik Folkehøgskole, fikk sin film plukket ut blant mer enn 5.000 påmeldte til filmfestivalen HolllyShorts i Hollywood i august, begynte ballen å rulle.

– Amerikanerne jeg snakket med var begeistret, for dem var det en annen filmfortelling enn de er vant til å se. En kalte den «pristine», altså noe à la «særegen, opprinnelig» eller uskyldsren. Kanskje har det noe med en oppfatningen av noe skandinavisk?, lurer Sørensen.

– En ung Scarlett

Han fikk samtidig respons på at historien også kunne vært plassert i et amerikansk landskap, og tror handlingens ingredienser, karaktertyper og overbevisende skuespillerprestasjoner sørger for universell appell.

– «She reminds me of a young Scarlett Johansson» sa en om Sofie, som har hovedrollen. Amerikanere er flinke til å smøre på litt ekstra, men det er stor forskjell på de sier «fin film» i forbifarten, og de som stopper og insisterer på å fortelle om sin opplevelse, medet ønske om å slå av en lengre prat, sier han. Visningen har også resultert i interesse fra flere amerikanske festivaler, med Buffalo International Film festival som neste visning. I motsetning til «Reckless» har Norsk filminstitutt tatt «Broke» inn i sitt distribusjonsapparat. Og for å ikke blåse filmens muligheter til å bli plukket ut til festivaler og priser, er det ikke lett å vise et større publikum resultatet av intens filming og hard jobbing ennå. Det er altså ikke en offisiell premiere de inviterer til, når crew, skuespillere og støttespillere inviteres til KinoCity tirsdag kveld.

Forskjell på folk

– Jeg har sittet i registolen og har produsert, men filmen er mye større og æren skal rettes til alle som har gjort en fantastisk innsats, sier Sørensen som gleder seg til å vise dem verket i sitt rette element: på et stort lerret.

For Sørensen var den eneste som fikk kjenne på stemningen i den sagnomsuste kinoen Chinese Theatre, som filmelskere over hele verden har et forhold til. De færreste har sett film der, og langt mindre vist fram en film man selv står bak. – Jeg møtte et publikum som ikke kjenner meg og kun måtte forholde seg til filmen. Jeg kom ikke i veien for filmen på noe vis, forklarer han. Selv om Drammen ikke har hovedrollen i en historie om en norsk familie som frykter sitt fall etter en konkurs, mener han handlingen godt kunne utspilt seg her.

– Drammen er en by med store ulikheter. Vi som har unger på skolen ser at det er klart det er forskjell på folk. Og når det gjelder innspillingen: hvorfor dra langt, når man har sånne lokasjoner utenfor stuedøra? skryter Bjørn Erik Pihlmann Sørensen.