Nyheter

Elbusser utsatt på ubestemt tid

De første elbussene i Drammen skulle vært på plass allerede i fjor høst. Etter flere utsettelser er det nå helt i det blå når bussene kommer.

Bilde 1 av 2

For drøyt fire måneder siden skulle seks elbusser vært på veien i Drammen. På rute 51 mellom Drammen og Mjøndalen skulle det for lengst ha vært elbusser i drift.

Slik har det ikke blitt. Etter flere utsettelser, kan Brakars administrerende direktør Terje Sundfjord melde om at det er høyst usikkert når elbussene kommer på veien.

Det nederlandske selskapet Ebusco, som Brakar har inngått kontrakt med, har ikke klart å produsere og levere bussene til planlagt tid. Det er på det nåværende tidspunkt uklart når Ebusco leverer og om det i det hele tatt blir Ebusco som skal levere bussene.

Kritiserer Brakar

Ståle Sørensen som sitter i fylkestinget for Buskerud MDG, og som har vært med å bevilge penger til elbussene, er svært oppgitt over at de ennå ikke er på veien. Han mener Brakar må ta mye av skylda.

– Det er tydelig at man ikke har gjort et godt nok arbeid med å finne leverandør, sier han.

Ebusco, som Brakar har inngått en avtale med, er langt fra den eneste produsenten av elbusser.

– Det er ikke sånn at elbusser er en veldig sær teknologi. I Kina rullet det ut 200.000-300.000 elbusser i 2017. Vi snakker om store kvanta med elbusser som produseres hele tida, sier Sørensen.

– Er det Brakar alene som har ansvaret for dette, eller har politikerne som bevilget pengene også et ansvar?

– Det er Brakar som har ansvaret. Vi har bare vedtatt bevilgning og hvor mye det skal koste. Det er litt dårlig reklame for Brakar òg. Vi begynte før Oslo på dette med elbusser og var i god tro på at vi skulle slå Oslo med å få på plass elbusser, så det er tydelig at de ikke gjort jobben godt nok, svarer MDG-politikeren, og legger til at han synes det er trist at man fremdeles står uten elbusser.

– Bør man bytte leverandør?

– Det må være opp til Brakar å vurdere, men det er helt uholdbart når det begynner å nærme seg ett år over fristen, men vi får smøre oss med tålmodighet. Det blir elbuss, svarer Sørensen.

– For enkel konklusjon

Administrerende direktør Terje Sundfjord i Brakar tar ikke uten videre kritikken fra Sørensen til seg.

– Det er en litt for enkel konklusjon. Det er opplagt at vi har vært uheldig med valg av leverandør, men om vi har gjort en god nok jobb med å finne fram til riktig leverandør får vi vurdere når vi er gjennom denne prosessen, sier han til Dagsavisen Fremtiden.

Dersom Ebusco ikke klarer å levere i løpet av mars, kan Brakar kansellere avtalen de har inngått med produsenten. Hvorvidt det kommer til å skje vil ikke Sunnfjord si noe om nå.

– Vi er inne i en prosess med avklare dette, og vi vet mer etter vi har hatt styremøte 19. mars, sier han.

Ifølge Sundfjord er den totale investeringskostnaden på prosjektet 30–35 millioner, og rundt ti millioner av disse kommer fra Enova, mens fylkeskommunen skal bidra med resten.

– Fylkeskommunen har bevilget 10,4 millioner til drift av bussene. Disse pengene vil blir brukt til bussdrift når bussene kommer, sier han.

– Hvor mye koster hver enkelt buss?

– Du får ikke forretningshemmeligheter av meg. Det er en konkurranse vi har vært ute i og vi kan ikke oppgi prisen på bussene til leverandørene. Det må leverandørene selv gjøre.

Dagsavisen Fremtiden har foreløpig ikke lyktes med å få tilbakemelding fra Ebusco om hvorfor selskapet er så forsinket, men Bjarne Helge Jordahl i Ebusco Norway sa i november til Drammens Tidende at mye av forsinkelsen skyldtes at det måtte gjøres endringer på bussene i samarbeid med Siemens, for å tilpasse bussene til ladesystemet som leveres av Siemens.

Siemens: – Vi har levert

Siemens vil ikke ha ansvar for den manglende leveringen, og understreker at de har levert det de skulle levere.

– Vi har både levert og installert ladeløsningen, og gjennomførte en systemtest av ladeinfrastrukturen både i Mjøndalen og i Drammen i desember i fjor. Da bussene ikke var levert, ble systemtesten gjennomført med elektriske busser som vi lånte av Unibuss i Oslo. Systemtesten i desember markerer tidspunktet for at løsningen nå er klar til operativ drift på busslinjen mellom Drammen og Mjøndalen, sier Christian Jahr i Siemens Mobility.

– Hvor mye måtte Brakar betale for ladesystemet?

– Brakar har fått tildelt støtte fra Enova for å bygge ladeinfrastrukturen, men hva de har betalt for dette er et forhold mellom Brakar og Siemens.

Mer fra Dagsavisen