Nyheter

Eksklusiv kundeliste

Stjerner og selskap over hele verden har oppdaget Magnus Voll Mathiassens lett gjenkjennelige illustrasjoner. I sommer jobbet han med Lauryn Hill, som har konsert i Oslo i morgen.

Bilde 1 av 5

Man skulle ikke tro Adidas, Rihanna, Tine brunost, Universitetet i Chicago, Paleet, Nike, Harper’s Bazaar, Microsoft, Bloomberg Markets Magazine, Samsung, Skatteetaten og Lauryn Hill, for å nevne bare noen, har så mye til felles. Men samtlige har altså sikret seg denne drammenserens illustrasjoner.

Det er rett og slett ikke mange grafiske designere som kan vise til en like imponerende kundeliste som det Magnus Voll Mathiassen, også kjent bare som MVM, kan.

«Hands on»

Hvordan i all verden kom samarbeidet med Lauryn Hill i stand?

– Det skyldtes rett og slett at jeg har en agent som jobber tett på musikkbransjen i USA, og så hadde assistenten til Hill sett noen av arbeidene mine – og vist det til henne. Hun ønsket seg et motiv som passet for denne turneen – og ga meg et ganske åpent oppdrag. Jeg sendte over rundt 40 forslag til henne, som er unormalt mye, men det var lystbetont og gikk kjapt. Vanligvis går slike oppdrag bare via managere og produksjonsselskap, men Hill ville være med på prosessen selv. Det ble mye mailing og teksting fram og tilbake før vi landet på en design som var en slags remiks av artwork fra debutplata hennes.

Du har utviklet en veldig distinkt stil – der verden ser ut til å bestå av masse farger og enkle former. Har du noen veldig spesielle briller?

– Nei, men jeg har en arbeidsfilosofi og en konseptuell tilnærming, som er utviklet over tid. Dette med fargebruken oppsto egentlig ganske tilfeldig. På et tidlig tidspunkt i prosessen, brukte jeg disse klare fargene for å skille de forskjellige elementene fra hverandre. Da kundene fikk se det, viste det seg ofte at det var nettopp dette de ville ha. En av de store fordelene med at jeg nå har spesialisert meg på dette uttrykket – er at jeg har blitt ganske rask. I hvert fall mye raskere enn om jeg skulle ha begynt helt på nytt for hvert oppdrag. Og bra er det, for jeg er nødt til å ha god tid. Det er ikke alltid så lett å klekke ut gode ideer.

Har noen ideer

Ser du for deg at du kommer til å drive med det samme om ti år?

– Tja, jeg vet hvor jeg ønsker at skuta skal gå – men å få styrt den dit er en annen historie. Når man jobber for seg selv på denne måten er det mye som kan påvirke kursen – fra ny teknologi og menneskene jeg har rundt meg til verdensøkonomien. Jeg kan si så mye som at jeg har noen ideer, men det tror jeg ikke jeg har lyst til å fortelle om nå.

Mer fra Dagsavisen