Nyheter

– Ekskluderende og respektløst

Det blir færre og færre brev å få i posten de kommende årene. Nå har også utbetalingsmeldingen fra Nav blitt digital. – Respektløst, mener Pensjonistforbundet.

Bilde 1 av 3

– Jeg kaller dette «det nye ættestupet», sier pensjonisten Sissel Jareid fra Drammen. Ættestup er et begrep fra islandske sagaer, og beskriver hvordan man presset eldre og uføre utfor en klippe for å bli kvitt dem.

– Digitaliseringen kan kalles det! Nå går vi fra et inkluderende samfunn, til et ekskluderende samfunn, mener Jareid.

Hun og til sammen 570.000 andre har fått beskjeden fra Nav om at de nå slutter å sende ut utbetalingsmeldingen via post. Fra desember av gjøres den kun tilgjengelig på Navs nettsider.

Årsoppgaven, samt informasjon om utbetaling av omsorgs-, syke- og foreldrepenger vil imidlertid komme i posten som før, står det i skrivet fra Nav, som Jareid mottok 5. november. Brevet skaper frustrasjon.

– Det er mange dette går utover. Pensjonister og uføre som ikke har mulighet eller vilje til å skaffe seg datamaskin eller sette seg inn i elektronikken. I tillegg – for en minstepensjonist, vil utgiftene til en datamaskin være for store å bære, mener Jareid.

Post – snart en saga blott

Regjeringen har bestemt at alle offentlige forvaltningsorgan skal gå over fra fysisk til digital post. Til nå har 1.4 millioner nordmenn gått over til digital postkasse. Onar Aanestad, kommunikasjonssjef i Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) forteller at det er for tidlig å gi et tidsperspektiv for når alt vil være digitalt.

– I sommer lanserte regjeringen Digital Agenda for Norge. Meldingen understreker at digitalt førstevalg skal styrkes. Det betyr at forvaltningen så langt det er mulig skal være tilgjengelig på nett og at nettbaserte tjenester er hovedregelen for samhandling med brukerne. I løpet av 2017 skal alle offentlige virksomheter ha planar for når digitalt førstevalg kan realiseres, skriver han i en e-post.

Det som havner i den digitale postkassen kan være alt fra vedtaksbrev om eiendomsskatt til innkalling til mammografi. I tillegg kan man motta brev fra private virksomheter som bank og forsikringsselskap. Difi anslår at det offentlige kan spare opp til 400 millioner kroner årlig, dersom alle går over til digital postkasse. Dessuten brukes miljøargumentet. Mye papir koster mange trær. Inntil videre kan man reservere seg mot digital post, og velge å fortsette med fysisk post, ifølge Difi. Utbetalingsmeldingene er derimot ikke en del av den digitale postkassen. Denne informasjonen får man altså bare via Nav.no, skriver Aanestad.

– Viser ikke respekt

Det er ikke mulig å reservere seg fra å få utbetalingsmeldingen fra Nav digitalt. Kommunikasjonssjefen i Pensjonistforbundet, Kristin Ruud, forteller at de i det siste har mottatt svært mange henvendelser fra eldre som fortviler over at det kompliserer hverdagen deres.

– For det første så er det flere som ikke har tilgang til datamaskin, og mangler kunnskap. De er avhengige av barn og barnebarn. Dessuten føler mange seg utrygge, og vil ha informasjon som er viktige for dem på papir, forteller Kristin Ruud.

Forbundet har sendt flere brev til Nav og bedt dem revurdere avgjørelsen sin.

– Man bør få valget om å fortsette med fysisk post. Alternativet til Nav, som er en hjelpetelefon, synes ikke vi er god nok. Denne saken handler faktisk om å ekskludere en gruppe mennesker ut ifra samfunnet. Det er ubehagelig å få en løsning man ikke mestrer tredd ned over hodet, sier Ruud.

Nav: – Skal digitalisere

– Vi er klar over at ikke alle er databrukere, skriver økonomi- og styringsdirektør i Nav, Geir Axelsen i en e-post.

Nav viser til Stortingets retning når det gjelder digitalisering, og viser til at de vil spare 84.3 millioner kroner.

– Tidligere sendte vi nesten 20 millioner utbetalingsmeldinger som brev per år. Fra nå av vil våre brukere finne informasjon om sine utbetalinger på nav.no. Fordelen med dette er at informasjonen er lett tilgjengelig og trygt samlet på ett sted, skriver Axelsen.

Det bedyres også at pengene vil komme som normalt.

– Vi er klar over at ikke alle er databrukere. Derfor oppfordrer vi de som trenger hjelp til å finne fram på nav.no eller få informasjon om utbetalingen ved å ringe oss.

Sissel Jareid er imidlertid ikke overbevist.

– Jeg skulle ønske at Nav gikk tilbake til den gamle løsningen. Dette er tungvint, sier hun.

Mer fra Dagsavisen