Nyheter

– Dyrere og dårligere for eleven

Høyre jubler over strengere fraværsregler, men kjøreskolene frykter for opplæringen.

Bilde 1 av 3

– Skal man kjøre til Sverige etter en hel skoledag kan du jo bare tenke deg hvor sliten man blir og når man kommer seg hjem igjen, sier Kyrre Bill Iversen, nylig avgått daglig leder ved Din kjøreskole i Drammen.

Den nye fraværsregelen i videregående skole innebærer at man ikke kan ha mer enn ti prosent udokumentert fravær. Har elevene inntil 15 prosent kan rektor bruke skjønn, men udokumentert fravær over 15 prosent vil etter hovedregelen ikke gi karakter i faget. Trafikkopplæring er ikke ansett som gyldig fravær. Det gir tankebry for kjøreskolene. Iversen forteller at han gjerne tilpasser seg elevenes behov – men at problemene ikke stopper der.

– Det største ankepunktet bransjen har mot dette, er at kvaliteten på opplæringa vil synke. Vi kan gjerne tilpasse oss reglene, men det gjør jo ikke trafikken. Skal man kjøre rett etter skolen vil jo timen gå med til å stå i kø, og i helgene er det jo så vidt en bil på veien. Det blir det ingen god læring av. Dessuten prøver vi å få kjørt vekk fra hjemtraktene, og det tar tid, sier han.

Les også: – Feil bruk av helsekroner

Engasjement i fylket

Fylkestingsrepresentant i Buskerud, drammenseren Håkon Knudsen (Ap) deler kjørelærer Iversen sitt syn. Han har nå sendt ut et skriftlig brev til hovedutvalget for utdanningssektoren.

– Jeg oppfordrer administrasjonen til å utarbeide et forslag til hvordan man kan legge til rette for elever i Buskerud som skal ta lappen, sier han.

Knudsen mener det er feil at det skal være så omstendelig for elever å få tatt «lappen».

– Det er tida på videregående det er mest naturlig for de fleste å ta sertifikatet. Det er viktig for mange, og nyttig å ha når man skal ut i arbeidslivet. Det må gå an å legge til rette for at man skal få seg et førerkort i norsk skole, sier han.

Merker pågangen

Din kjøreskole i Drammen forteller at elever den siste tida har ringt og etterspurt kveldstimer, av hensyn til skole.

– Vi prøvde faktisk skiftordninger for noen år siden, men det var en fiasko. Alle elevene ville ha time klokken 16, men det endte med at man sto i kø nitti prosent av tida, sier Iversen.

– Dessuten vil jo kvelds- og helgearbeid innebære at kjørelærerne må få høyere lønn, og da vil jo opplæringen bli dyrere for elevene også, sier han.

Høyre: – Kjøper ikke den

Fylkestingsrepresentant i Buskerud, Christopher Wand (H) støtter sin minister og flaggbærer i denne saken, Torbjørn Røe Isaksen.

– Vi er veldig fornøyde med et strengere fraværsreglement. Politikernes oppgave er å få så mange elever som mulig til å fullføre VGS. Kjøreopplæringen må komme i andre rekke. Jeg syns det er viktigere at man er i norsktimene enn på kjøretime, sier Wand.

– Er ikke sertifikat ekstra verdifullt for alle som bor i distriktene?

– Jo, selv bor jeg langt ute på landet og er avhengig av bil. Men jeg mener det bør være mulig å tilpasse seg skoledagen med litt planlegging. Selv planla jeg dette, og fikk tatt sertifikatet uten å få fravær på skolen. Jeg tror nok kjørelærerne er litt redde for arbeidstiden si, men vi kan ikke endre norsk skole bare på grunn av det, sier han.

NAF: – Venter på endring

Det som kan bli det mest utfordrende å kombinere med fraværsregelen, er de obligatoriske delene av kjøreopplæringen. De er tidkrevende, og gjøres ikke kun i regi av kjøreskolen. NAF eier baner i hele landet som brukes til såkalt sikkerhetskurs på bane, på folkemunne, glattkjøring. Skal det være mulig å få til glattkjøring på uortodokse arbeidstider, må NAF være med på å holde åpent.

– Dette er en situasjon vi i utgangspunktet ikke ønsker. Alt er mulig, men det er ikke ideelt å ha glattkjøring i mørket. Når det drar seg mot kveldstid, eller blir aktuelt å holde på i helgen, vil det medføre en økt kostnad for elevene, en kostnad som allerede er svært høy, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen.

Engebretsen forteller at de vil følge med på utviklingen, men håper det kommer en løsning.

– For ungdom i byene er ikke dette et like stort problem, men i andre deler av landet blir man langt mer selvstendig med bil. Det handler om å ikke måtte bli kjørt av andre til fritidsaktiviteter, venner, og ikke minst skolen, sier han.

Håkon Knudsens forslag skal behandles i neste møte i hovedutvalget 20. september.

Mer fra Dagsavisen