Nyheter

Drammensskolen i tet

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) besøkte Konnerud skole i går, for her utarbeides maler og strategier for hvordan bruk av IKT i skolen skal understøtte læringen - og løfte alle.

- Godt og nytt teknologisk utstyr er vel og bra, men jeg er mer opptatt av hvilken effekt det har for læringen. IKT-bruken må bli mest mulig læringsfremmende. Det er store forskjeller fra skole til skole, og fortsatt ser vi også eksempler på at skoler som holder seg til mer tradisjonelle metoder oppnår vel så gode resultater. I høyere årstrinn ser vi dessuten at databruk kan være en betydelig kilde til distraksjon. Så det handler om å finne metoder for implementering av IKT i skolen, som gjør læringen bedre for alle, påpekte Røe Isaksen overfor Dagsavisen Fremtiden, under gårsdagens visitt.

 

Eksempel til etterfølgelse

Det var slett ingen tilfeldighet at det var nettopp til Drammen og Konnerud han kom på besøk. Prosjektleder Erik Westrum, fra Senter for IKT i utdanningen, er initiativtaker til og utvikler av iktplan.no, som opprinnelig ble til i Drammen kommune. I dag brukes planen, som en mal for IKT-implementering i skolen, av rundt 200 kommuner. Snart vil også tilsvarende planer for barnehager og videregående skole komme til.

- Og Konnerud skole samarbeider med IKT-senteret om å utvikle et rammeverk, som i likhet med alt annet på iktplan.no, vil bli lagt ut til fri bruk på nettstedet vårt. Skolen her har kommet langt med tanke på helhetlige «oppskrifter» for hvordan bruk av teknologi skal bidra til relevant læring og kompetanseheving på alle nivåer. Det betyr for så vel rektor og lærere som for alle elever på alle trinn, forklarte Westrum om bakgrunnen for ministerbesøket.

Prosjektlederen er opptatt av helheten ved IKT-implementeringen, for planene må henge sammen fra rådmannens strategier via lærernes kompetanse og til det elevene får med seg av kunnskap. Det er her Konnerud skole kommer inn, som en kvalitetssikring for at rammeverket fungerer.

 

Sunn skepsis

Røe Isaksen besøkte to klasserom under besøket på Konnerud, og hilste på mange velopplagte elever. På visitt hos 5. trinn fikk han forklart at elevene brukte Ipad i nesten alle fag, bortsett fra gym.

- Det gjør timene morsommere og mer kreative, mente én elev, mens andre la mer vekt på at det var lettere å skrive på maskin enn for hånd.

Noen påpekte også viktigheten av å lære seg til å søke opp svarene selv.

- Men vi har også lært at det er en del informasjon på internett som ikke stemmer da. Det er for eksempel tryggere opplysninger på Store norske leksikon enn på Wikipedia. Uansett tror jeg ikke egentlig teknologien i seg selv gjør oss flinkere. Vi kan nok lære like mye på «gamlemåten» egentlig, mente Rasmus Myhre Lønrusten (10)

 

Pris til Høyskolen

Etter turen innom Konnerud reiste kunnskapsministeren videre til Høgskolen i Buskerud og Vestfold (HBV), der han skulle holde gjesteforelesning om regjeringens tanker om framtidens skole - og dele ut årets Utdanningskvalitetspris. Lærerutdanningen ved HBV fikk prisen, som er på en million kroner, for sitt prosjekt «As if». Her brukes blant annet drama i undervisningen av framtidige lærere, slik at studentene får spille ut forskjellige situasjoner som kan oppstå i et klasserom.

Mer fra Dagsavisen