Nyheter

Drammen Scener fikk skattesmell i fjor

Rydding i regnskapsposter utløste en skattebyrde på 300.000 kroner og underskudd på kr 134.000 for Drammen Scener AS i 2017.

Bilde 1 av 0

– Vi er komfortable med resultatet, sier Knut Harald Pleym, daglig leder i Drammen Scener AS.

Regnskapet ble lagt fram i forbindelse med at eier Drammen kommune holdt generalforsamling i selskapet 6. juni, og der går det fram at selskapet i 2017 gikk i minus med kr 134.000 etter skatt. I fjor ble det også gjort ekstra nedskrivninger på 2,827 millioner kroner, etter en opprydning i driftsmidlene, ifølge revisor. Egenkapitalen er nå på 4,3 millioner kroner.

– Udramatisk

– Det har ligget en del investeringer i balansen som egentlig bærer preg av å være driftsutgifter, type lyd- og lysutstyr, som det er normal slitasje på. Dette bør heller skiftes løpende over driftsbudsjettet, og ved å betale ned dette har vi på en måte fått forhøyet verdi. Det måtte vi skatte av, sier styreleder Ingar Pettersen til Dagsavisen Fremtiden.

Engangsopprydningen som dermed påførte selskapet kr 300.000 i skatt, har gjort driften av de to kulturhusene Drammens Teater og Union Scene sunnere, framholder styreleder Pettersen.

– Vi var klar over at det ville komme, og valgte å rydde. Det er udramatisk.

Færre på Union

I 2016 ryddet Drammen Scener også i egen organisasjon, og samlet ledelsen i teateret, samtidig som flere nøkkelpersoner med tilhørighet på Union sluttet på kort tid. Antallet kulturaktiviteter i selskapet økte totalt sett fra 617 i 2016 til 643 i 2017, men på Union Scene gikk kulturaktiviteten ned fra 132 til 123 arrangementer. Antall solgte billetter her sank fra 25.599 i 2016 til 23.169 i 2017, og totalt mistet de 3.000 besøkende fra 2016 til 2017. Dette tallet inkluderer sponsedearrangementer, Den kulturelle skolesekken, og aktiviteter som ikke har billettsalg.

– Billettsalget har ligget ganske jevnt de siste årene. Én konsert kan utgjøre denne forskjellen: det kan avhenge av hvem som turnerer et år mot et annet, og i 2016 var både Susanne Sundfør, Karpe Diem og Blue Oyster Cult hos oss med utsolgte hus. Vi hadde ikke store dragere på samme måte i 2017, for de var ikke på veien da, sier Knut Harald Pleym.

Samme band kan også variere:

– Vi hadde 1.100 på TNT i 2016, mens de trakk 300 i 2017, sier han.

Hvor mange kulturarrangementer man skal etterstrebe å ha, er også en avveiing.

– Det er en kontinuerlig prosess – hvor mange tåler publikum før det ene slår det andre i hjel? Vi jobber etter det eierstrategien sier vi skal: Ha et bredest mulig tilbud til en størst mulig del av befolkningen, sier Pleym.

Slutter

I teateret økte billettsalget fra 51.671 i 2016 til 58.754 i 2017. Regner man besøk totalt, var det 118.000 som benyttet seg av husenes tilbud i fjor, 3.000 flere enn året før.

Totalt jobber tre produsenter med å sette opp arrangementer i teateret og på Union scene. En av de tre stillingene er nå lyst ut, etter at den sist ansatte, Fredrik Richter, har valgt å si opp jobben et drøyt år etter at han startet i den.

– Jeg ønsket stillingen på Union fordi det er et fantastisk sted; scenen, bygningen, historien. Jeg har vært i denne bransjen i omtrent ti år, og har sikla litt på denne jobben, sa Richter til Dagsavisen Fremtiden da han tiltrådte som produsent for kulturarrangementer i februar 2017. Nå går han til samme type jobb i Bærum kulturhus.
– Jeg bor i Bærum og fikk muligheten til å ta en jobb jeg har hatt lyst på siden jeg var ferdig studert for noen år siden, sier Richter. Han er takknemlig for året på Union og roser kollegene.

Og det beste minnet derfra?
– Vazelina Bilopphøggers, den første konserten jeg gjennomførte da jeg kom – booket av Frode Bjørnstad. Det var allsang i full sal fra første akkord, og den stemningen på hovedscenen på Union er eksepsjonell og noe man tar med seg videre, sier Richter, som skal jobbe ut august. Stillingen er lyst ut med frist 25. juli.

– En form vi er fornøyd med

–  Det er et personlig valg han har tatt og som vi har forståelse for. Vi skulle gjerne hatt ham med videre, og synes han har vært en verdifull medarbeider, sier Pleym om Richters avgang. Han trekker fram at produsenten etterlater seg en spennende høst på bookingsiden, med en rekke store jazznavn.
Etter at flere sa opp på kort tid høsten 2016, ble du spurt om du satte inn tiltak for å ivareta arbeidsmiljøet. Har Drammen Scener gjort noe i den retning?
– Vi har gjennomført en omorganisering vi allerede hadde startet på, og jobber nå sammen på tvers. Vi har funnet en form vi er fornøyd med, sier Knut Harald Pleym og legger til:
– Vi har selvsagt gjennomført tiltak for arbeidsmiljøet. Det er en kontinuerlig prosess, og har vært viktig i hele omorganiseringsprosessen. Nå har vi fått jobbet en periode med den nye organisasjonsmodellen, og synes den fungerer svært godt og at det er god trivsel blant de ansatte.

Mer fra Dagsavisen