Drammenskunstner Tom Erik Andersen ble oppdaget av østerrikske Galleri Steiner under en utstilling i New York i 2012. Nå skal kunstneren vises i et av verdens største kunstmarkeder, under Art China 2013 i Beijing. FOTO: RONNY JOHNSEN

Drammen, Østerrike - men aller først Beijing

KUNST: I en årrekke har han figurert som en fremadstormende kunstner med en talentfull, og etter hvert meget erfaren pensel. Nå skal drammenskunstner Tom Erik Andersens malerier testes internasjonalt.

To steg inn fra parallellgaten til motorveien, og du sluses inn i kunstverdenen til Tom Erik Andersen fra Drammen.

Galleri Prolog er stedet, og det er herfra kunstneren nå har gjort forberedelsene før maleriene blir sendt av gårde til Beijing og Kina.

 

Verden som utstillingsvindu

I fjor vinter sto noen av Andersens bilder på en utstilling i New York. Utstillingen var godt besøkt og flere av Tom Erik Andersens bilder ble lagt merke til, men det var først da Galleri Steiner fra Østerrike ble oppmerksom på drammenseren at ting begynte å skje.

De tok kontakt umiddelbart etter amerikabesøket, og nå halvannet år senere, sendes maleriene til et av verdens største kunstmarkeder, Art China i Beijing. Og Andersen er spent på mottakelsen.

- Kina er et stort og flott marked for kunst, med en enorm kulturhistorie. Asiatisk samtidskunst er et verdensomspennende begrep, og det å få muligheten til å presentere bildene mine på denne måten er jeg veldig fornøyd med, sier Andersen.

Art China presenterer kunst fra anerkjente kunstnere verden over og er en messe som er kjent for å trekke til seg kunstsamlere og kjøpere.

Det betyr at maleriene til Andersen vil beskues av mange tunge navn innen formidling av internasjonal kunst, og med pengesterke asiatiske kunsthandlere på plass kan det bli en spennende økonomisk affære for Andersen.

- Skal jeg være helt ærlig, så er ikke det økonomiske perspektivet viktig for meg. Jeg er opptatt av å få bildene mine så bra som mulig og legger alt fokuset mitt der. Pengene er mindre viktig, det må du tro meg på, sier Andersen og fortsetter:

- Det er kvalitetssalget jeg er på jakt etter. Der den som kjøper virkelig bryr seg om bildet jeg har malt. Det betyr så ekstremt mye mer enn mange penger på konto. Men det er klart at et salg er en bekreftelse på at du rører ved noen der ute, sier han.

 

Drømmende kunst

Andersen har jobbet i mange år for å komme fram til det uttrykket kunsten hans gir i dag.

Ansiktsløse mennesker, tankefulle titler og et drømmeperspektiv der sårbarhet og usikkerhet preger maleriene. Andersen er sikker på at han engasjerer og viser fram livets reise i sine bilder, men innrømmer gjerne at han ikke bestandig vet hva budskapet i maleriene er.

- Jeg tror vi har glemt litt det å undre seg over ting. Jeg elsker å se at noen titter på verkene mine og undrer seg. Når noen spør meg hva jeg har ment med et bilde, kan jeg gjerne svare at jeg er like nysgjerrig på det som andre er. Vi har mange følelser som vi ikke har ord på, og de følelsene kan du finne igjen i mine bilder.

- Men betyr det at du ikke bestandig vet hva bildene dine forteller?

- Bilder slår ofte ned i hodet mitt, jeg vet ikke hvor bildet mitt er på vei og det er så spennende å se at de utvikler seg etter hvert.

Jeg mener at den måten jeg maler på nå gir bildene et større uttrykk, samtidig som jeg beholder drømmene og underfundigheten. Det er ikke farlig å lure litt, smiler kunstneren.

 

Drammen er mitt fristed

Andersen har holdt fast ved å ha sitt tilholdssted som kunstner i hjembyen. Han kaller seg selv en sentral outsider og bruker mye tid i Oslo for gode og inspirerende samtaler med andre kunstnere. Allikevel omtaler han sitt galleri i Drammen som «drømmerommet» og har aldri hatt ønske om å ha tilhold noe annet sted.

- For meg er galleriet jeg har i Drammen mitt fristed. Jeg er så heldig at veldig mange kommer hit for å besøke meg og min kunst. Jeg liker tanken på å nyte stillheten og kreativiteten min her i byen og reiser heller rundt og besøker folk og andre kunstnere når jeg har behov for det, sier Andersen.

 

Kina, Østerrike og Halden

Galleri Steiner tar med seg bildene til Beijing i slutten av september, men har allerede nå gjort avtale med Andersen om egen utstilling i Østerrike til neste år. Det betyr at drammenseren får massiv internasjonal oppmerksomhet.

I tillegg foregår arbeidet her hjemme i Norge som før, og neste mulighet til å se Andersens bilder er i Halden. Et godt stykke fra Kina.

- Kina, Halden eller Østerrike har ikke så stor betydning kunstnerisk sett. Det er egentlig i galleriet mitt her i Drammen alt foregår.

Det er her jeg stopper opp tida. At maleriene mine nå får luft under vingene internasjonalt er rett og slett en stor bonus, avslutter drammenskunstneren.

Galleri Rød Herregård i Halden har offisiell åpning lørdag 21. september.

ronny.johnsen@dagsavisen.no

 

Tom erik andersen

Født 3. august 1964 i Drammen. Norsk billedkunstner som driver eget galleri, Prolog, på Brakerøya. Her har han sin daglige arbeidsplass og utstilling av egne malerier.

Utdannelse fra Asker Kunstskole og har vært elev hos Kjell-Eivind Vang og Oddmund Raudberget.

Aktuell med utstilling i Beijing, Kina, på den verdensomspennende utstillingen Art China. Utstillingen åpner 18. september og er en ettertraktet utstilling for både kunstsamlere og kunsthandlere.

Kunsten er gitt ut som materiale for alle 9.-klassinger i norsk grunnskole, under bokprosjektet «Dialogos».

Utsmykning for offentlig og privat næringsliv, og har den totale utsmykningen på First Hotel Ambassadeur i Drammen. Et stort oppdrag med malerier på alle hotellrom og i alle fellesarealene til hotellet.

I 2007 var han den offisielle Elvefestivalkunstneren og har hatt en rekke store utstillinger i hjemfylket helt siden 1994

Neste utstilling i Norge er på Galleri Rød Herregård i Halden, der han stiller ut malerier med andre kjente norske kunstnere som blant annet Eva Langås, Nico Widerberg og Elling Reitan.