Nyheter

Dommerne gråt over elevsamarbeid

Barneskoleelever som deltok i First Lego League lørdag fikk dommerne til å gråte av glede – og fikk tre pokaler for godt forskningsarbeid.

Bilde 1 av 5

– Roboter gjør kanskje ikke så mye nå, men de vil hjelpe oss veldig i fremtiden. Dette kan skje, slår sjuendeklassingen Joachim Carlsen på Øren skolefast. Sammen med Benjamin Biser-Ihtiman sto han for programmeringen som tok laget White Widows til en annenplass i «robotkjøring» og seier i samarbeidsklassen da 20 drammenslag møttes til dyst i helgen. Carlsen var sånn halvveis glad i matte fra før, men da skolen hans skaffet tre legoroboter ble det riktig morsomt. Før den regionale finalen i First Lego League fikk rektor Tove Fredriksen lånt en fjerde robot, og slik kunne realfagslærerne melde på hele sjuende trinn, 83 stykker.

– Det er en forutsetning å ha robotene, og i tillegg kommer jo kostnader med forberedelser, men her var rektor klar: Dette skulle vi gjøre, sier lektor Helga Falch Johannessen.

Liker dyrehatere barn?

De siste to månedene har elevene jobbet først ukentlig og så daglig med prosjektet. Robotbasen har vært et lite arbeidsrom der minst tjue elever har testet og kodet til langt utover ettermiddagen – i veldig dårlig luft, opplyser Carlsen. Andre lag satte opp problemstillinger knyttet til årets tema, samspill mellom dyr og mennesker, og forsket for å finne svar. Laget Baby Animals som gikk helt til topps i forskningsklassen intervjuet blant annet biolog Dag Olav Hessen.

– Vi ville finne ut om det var sant, det vi hadde hørt: At de som ikke liker dyr, heller ikke liker barn. Det ville i så fall kanskje hatt innvirkning på evolusjonen, sier Haymi Kebede. Hessen svarte at han hadde aldri hørt hypotesen før, men mente det kunne stemme at gruppene hadde mulige fellestrekk som frykt, irritasjon og konspirative tanker.

– Vi fant ikke noe klart svar, men måtte tenke mye og gå flere ganger gjennom det han sa for å få det fram så godt som mulig. Vi brukte også en spørreundersøkelse for å finne ut hva folket mente. Og psykologen! forteller Kebede. Hoveddommer i First Lego League på fjerde året, Akademietlærer Vegard Aas Sjøvik, ble imponert over forskningen.

– Det å ha velbegrunnede hypoteser, gode undersøkelser og at løsningene baserer seg på undersøkelser som de har gjort er viktig. Andre hadde gått mer rett på en løsning, uten en like god link til hypotesen. Og det er jo i det rommet forskningen skjer, sier han. Han trekker fram prosjektarbeidet som konkurransens store styrke – alle kan jobbe med noe de er gode på, med et felles mål for gruppa.

– Det er mye større

– En av dommerne sa han gråt fordi vi samarbeidet så bra! Og de var sikre på at de ville se oss igjen i fremtiden, sier Øren-elevene og bekrefter at de koste seg på scenen.

– Underveis var det blod, svette og tårer. Det høres ut som en konkurranse for barn, men det er mye større. Dette er problemer som vi skal løse og lære til nye generasjoner.

– Jeg kunne virkelig tenke meg å ha dette som jobb, sier Kebede.

Mer fra Dagsavisen