Nyheter

Dette er Norges mest stengte tunnel

Ingen over, ingen ved siden: Oslofjordtunnelen er den tunnelen som stenger klart oftest i Norge.

Bilde 1 av 2

Kenneth Lia Solberg

– Oslofjordtunnelen er den mest stengte tunnelen i Norge. Det kan jeg si autoritativt, konstaterer Kjell Bjørn Vinje, pressesjef hos Vegdirektoratet.

I løpet av 2015 og 2016 ble tunnelen stengt 361 ganger, altså i gjennomsnitt én gang annenhver dag. Så langt i år har den vært stengt flere ganger allerede.

Strenge stengerutiner

De strenge rutinene for undersjøiske tunneler gjør at selv mindre hendelser fører til stenging. Dersom en bil stopper, uavhengig av grunn, stenges tunnelen.

– Om noen stopper og vil ta et bilde, så blir tunnelen stengt, sier Vinje.

Nils Kårbø, avdelingsdirektør i Statens vegvesen i Akershus opplyser at drivstoffstopp, motorstopp og elbiler som har gått tom for strøm, er typiske grunner til stenging.

– Det er selvfølgelig uheldig, og derfor prøver vi å få inn bergingsbiler så raskt som mulig. Vi prøver også å skilte godt, slik at vi unngår uheldige situasjoner, og vi prøver å gjøre bilistene bevisste, sier han.

Situasjonen vil ikke kunne bedres i stor grad før det enten bygges bru over Oslofjorden, slik Statens vegvesen har anbefalt, eller at det bygges et nytt løp i Oslofjordtunnelen.

– Bygg bru

Administrerende direktør i Norges Lastebileierforbund, Geir A. Moe, er ikke ett sekund i tvil hvilken løsning som er best.

– Steng hele tunnelen og bygg bru. Den er ubrukelig, sier han.

Det har vært flere større trafikkulykker og branner i tunnelen opp gjennom årene.

– Tunnelen er veldig bratt, og lastebilene bruker masse energi når de kjører ned, og masse energi og drivstoff når de kjører opp. Det er miljøfiendtlig og det har skapt masse branner, sier Moe

Han tar til orde for at brua han ønsker seg skal knyttes opp mot en «Ring 4» som går rundt Oslo via Hønefoss og Gardermoen, og som kan avlaste trafikken i Oslogryta.

Mer fra Dagsavisen