– Det er kanskje i en gråsone

Ansvarlig redaktør i Byavisa fikk i oppdrag å booke en lokalkjendis for å få avisas lesere med på spaferie i Portugal. Den han valgte er ingen hvem som helst i drammenssammenheng: Høyres Johan Baumann.

– Man må jo skille mellom sak og person, og jeg går ikke av veien for å skrive om det dersom det dukker opp en sak som involverer Baumann senere, sier Geir Arneberg, ansvarlig redaktør i Byavisa.

Lørdag skrev Dagsavisen Fremtiden om turen Alfa Travel AS arrangerer sammen med Byavisa, der bystyrepolitiker og mangeårig gruppeleder for Høyre Johan Baumann (83) og kona Ina Baumann får dekket en uke med helpensjon på Sesimbra Hotel og Spa i Portugal mot at Baumann bidrar i sosiale tilstelninger flere kvelder. Overfor Dagsavisen Fremtiden modererte høyrepolitikeren imidlertid løftene annonsen gir, og han understreket at han han ikke skal gi gode tips til hvordan å forholde seg til byråkratiet, men holde en samtale og svare på spørsmål. «Leskende og matnyttige historier fra maktens indre gemakker» fra «Drammens «Grand old man»» var heller ikke dekkende for det han lørdag reduserte til et tilbakeblikk til tida som skipresident.

Leserturer er noe mange mediehus og aviser har tradisjon for å arrangere, og daglig leder i Byavisa Drammen, Bjørn Larsen, beskriver det slik:

– Vi syr sammen en spennende tur som en tjeneste for våre lesere, der vi står for markedsføringen og Alfa Travel for den tekniske gjennomføringen.

– Ingen hvem som helst

Det er redaktør Arneberg som har kontaktet Baumann og ført annonsens del om ham i pennen.

Lover dere litt for mye?

– Ja, det kan vel hende at det ble litt spissformulert. Det tar jeg på min kappe, det er kanskje en litt flåsete måte å skrive ting på. Poenget er at han ikke er noen hvem som helst i drammenssammenheng.

Byavisa Drammen arbeider etter Vær varsom-plakaten (se faktaboks).

Hvordan har du vurdert dette, når du som ansvarlig redaktør er den som hyrer en fremtredende politiker i partiet som sitter ved makten i Drammen?

– Jeg ser ikke på ham i den sammenhengen, dette er en tur for eldre, og han er en som har mye å fare med og kan mye. Hvis han tråkker i baret senere, spiller det ingen rolle om jeg har møtt ham på tur – sånn er lokaljournalistikk, det er bare å se hvordan lokalaviser følger elitelagene på turer til andre steder og døgnet rundt. Jeg ser ikke problemet, sier Arneberg.

– Gråsone

Det har tidligere pleid å være med en representant fra redaksjonen på turene, og Arneberg dekket selv en lesertur i 2015.

– Jeg var i Spania et par dager, og lagde en reportasje på dem som var der og Kjell Buene som bidro med underholdning. Vi har også arrangert en tur der ingen var av gårde, men hvor de sendte inn bilder selv. Det blir avgjort på sparket hvem som drar, om vi i det hele tatt sender noen, sier Arneberg.

Ser du at det kan stilles spørsmålstegn ved om grensen mellom annonse og redaksjonelt innhold er tydelig, eller om dobbeltroller kan skape interessekonflikter eller føre til spekulasjoner om inhabilitet, slik det står i VVP?

– Det er kanskje i en gråsone. Men jeg opplever det som en ren hyggetur.

Har det noe å si for deg om andre stiller spørsmål ved integritet og troverdighet?

– Nei, du må gjerne reagere på det. Jeg har ikke tenkt på at det er fallgruver med dette. Det ligger ikke noe politisk bak, sier Arneberg.

Inntektsdeling

Hvilken andel av inntektene som tilfaller Byavisa fra turen 35 deltakere betaler minst 14.950 kroner for, vil ikke daglig leder Bjørn Larsen ut med.

– Det er et forhold mellom oss og Alfa Travel.

Men er en slik tur først og fremst et lesergode eller en inntektskilde?

– Det ville vært dårlig butikk for oss å gjøre bare dette, sier Larsen.

Arne Jensen i Norsk Redaktørforening kjenner ikke denne spesifikke saken, men kommenterer slik på generelt grunnlag.

– Det viktig at publikum er klar over hva som er hva. Og så må man passe på at de redaksjonelle vurderingene ikke lar seg påvirke av markedsaktiviteter. Det fremgår av Vær varsom-plakaten, sier Jensen.