Nyheter

Busselskaper 
i avgiftsskvis

SAMFERDSEL: I Drammen betaler Nettbuss full arbeidsgiveravgift for sine sjåfører. Nå ruster firmaet seg for økte kostnader, når hele sektoren tvinges til det samme.

I dag er det redusert arbeidsgiveravgift for transportsektoren i kommuner i hele 15 av 19 fylker, deriblant Hallingdal i Buskerud. I disse kommunene varierer arbeidsgiveravgiften fra 0 til 10,6 prosent. Full avgift er 14,1 prosent, noe Nettbuss allerede betaler i Drammen og nabokommunene. Fra 1. juli må de belage seg på en smell også på resten av bussrutene.

- Høyere arbeidsgiveravgift vil innebære betydelige ekstrakostnader for busselskapene. Bransjen sliter allerede med dårlig lønnsomhet på grunn av sterk konkurranse og økte lønnskostnader. Høyere arbeidsgiveravgift vil dermed kunne føre til kutt i rutetilbudet og store prisøkninger, sier Terje Sundfjord, nærings­politisk fagsjef i NHO Transport.

Endringer i EU

Endringer i EUs retningslinjer for regional støtte er bakgrunnen for at arbeidsgiveravgiften for blant annet transportsektoren går opp. Den rødgrønne regjeringen forsøkte å unngå endringen, men endte likevel opp med å vedta den. Den nye regjeringen har ikke klart å forandre på dette. I stedet har kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner varslet at det utover våren skal jobbes med kompenserende tiltak for de delene av næringslivet som blir rammet.

- Hvordan det berører oss, vil variere. Noen steder, der vi har kontrakter med det offentlige, vil vi kunne isolere kostnaden slik at fylkeskommunen kan få den i retur. Men turbussruter, som allerede er under sterkt press fra utenlandske aktører, vil få en forverret situasjon. Da må vi enten spare på andre områder, eller øke billettprisene, sier Ole Engebret Haugen, administrerende direktør i Nettbuss Sør.

Han tror ikke det vil føre til økte billettpriser i Nedre Buskerud, men Dagsavisen Fremtiden får opplyst at Nettbuss sentralt har satt i gang en kartlegging av effekten endringen vil få for selskapet.

Dyrere mat og skoleskyss

Erling Sæther, direktør for næringspolitikk i NHO Logistikk og Transport, har tidligere påpekt at det nå kan bli 6-7 prosent dyrere å frakte mat til butikker i Nord-Troms og Finnmark. Kollektivtrafikk og skoleskyss kan bli 5,5-12 prosent dyrere, avhengig av nivået på dagens arbeidsgiveravgift, om man tar med ordinær regulering av lønn og andre utgifter. Flere beregninger utført av NHO Transport viser at merkostnaden blir stor: Store aktører som Boreal Transport og Torghatten ASA får tilleggskostnader på henholdsvis 50-60 millioner og 100 millioner kroner i året.

Dårlig lønnsomhet

Bussnæringen er ikke rustet til å ta økningen i arbeidsgiveravgiften, mener Sundfjord. I 2010 hadde bransjen riktignok et årsresultat på om lag 312 millioner kroner, men det falt til et negativt årsresultat på nær 18 millioner i 2012. Resultatene er ikke stort bedre for 2013, ifølge Sundfjord. Han mener derfor det er tvingende nødvendig at det blir noe av de kompenserende tiltakene som statsråd Sanner har varslet. Sundfjord håper på:

* Mer penger øremerket kjøp av busstjenester til de aktuelle fylkeskommunene, slik at de kan få råd til å betale mer for skoleskyss i distriktene.

* En fjerning av avgiftene ekspressbussene må betale for å kunne bruke offentlige terminaler. Bare det å bruke bussterminalen i Oslo koster ekspressbussene om lag 20 millioner kroner i året.

* Statlige kjøp av sosiale rabatter på ekspressbussene, så barn, studenter og pensjonister kan slippe å betale like mye som andre. Sterk priskonkurranse med fly og subsidierte togbilletter gjør det vanskelig for bussbransjen å øke billettprisene, uten å miste passasjerer.

NHO Transport har bedt om et møte med Samferdselsdepartementet i sakens anledning.

tor.sandberg@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen