Nyheter

Buskerudbyleders firma tok Vegvesen-oppdrag

Tor Atle Odbergs firma Citiplan AS har søkt anbud i både Buskerudbyen og Statens vegvesen mens han har vært daglig leder. «Uheldig», sier Odberg og styringsgruppas leder nå.

Bilde 1 av 5

Selv om leder for den administrative styringsgruppa Trude Andresen slår fast at det ikke er dobbeltroller i Buskerudbysekretariatet, har det ikke vært til hinder for at daglig leders firma så sent som i høst leverte anbud både internt i Buskerudbyen og hos Statens vegvesen (SVV). Den første, en såkalt «skrivejobb», tapte de, men 11. desember 2017 leverte Citiplan en «Vurdering av ikke-prissatte virkninger» som Statens vegvesen brukte i sitt Byutredningsdokument datert 15. desember.

Andresen sier hun i ettertid ser at det var en feilvurdering at Citiplan ble vurdert for oppdraget i Buskerudbyen.

– I ettertid ser vi at det burde vært tydeliggjort fra vår side at Citiplans oppdrag som daglig leder ikke kvalifiserer dem til å legge inn andre tilbud, slår hun fast og kaller det «uheldig».

At lederens firma fikk oppdrag av buskerudbypartner SVV har ikke vært oppe til vurdering i Buskerudbyen, og det ligger heller ingen begrensninger for en slik forbindelse, opplyser Andresen og viser til Statens vegvesen i saken.

Konsulentmat

Mens det fysiske oppmøtet på søndagens punktdemonstrasjon mot Buskerudbypakke 2 hadde krympet betraktelig siden fakkeltoget i januar 2017, har høstens aktive involvering av engasjerte innbyggergrupper fra Buskerudbyens side ikke dempet de kritiske røstene. En av den senere tidens mest engasjerte debattanter, Ole Østlid, stilte i torsdagens Dagsavisen Fremtiden spørsmål ved tilliten man bør ha til Buskerudbyen med dagens modell, der leder Tor Atle Odberg og to av hans medarbeidere i sekretariatet er innleide konsulenter, mens deres private firmaer samtidig har rammeanbud med organisasjonen. I dag svarer Trude Andresen, som også er rådmann i Øvre Eiker, på kritikken i et eget innlegg.

Konsulentfirmaene Citiplan AS og Civitas AS har de siste tre årene (2015–17) fakturert Buskerudbyen for henholdsvis 6,3 millioner og 4,9 millioner kroner. I 2018 har Civitas AS hatt 520.000 kroner og Citiplan AS hatt 820.000 kroner i inntekt for oppdrag i Buskerudbyen. Citiplan AS eies av Tor Atle Odberg (49) og Gunnar Ridderstrøm (56) og omsatte i 2016 for 4,7 millioner totalt, hvorav 2 mill. fra Buskerudbyen.

Fikk jobben

Da sekretariatsleder Rolf Helge Grønås i mars 2017 besluttet å gå tilbake til sin gamle arbeidsgiver vegvesenet, valgte administrativ styringsgruppe å sette ut stillingen framfor å ansette selv. Citiplan-eier og daværende prosjektleder for samferdsel Odberg fikk engasjementet, som varer ut 2018.

På spørsmål fra Dagsavisen Fremtiden kommenterer Andresen hvilke habilitetsprinsipper Buskerudbyen arbeider etter.

– Det eneste Citiplan fakturerer Buskerudbysamarbeidet for, er oppdraget som daglig leder. Det innebærer ingen dobbeltrolle, sier hun. Prosjektlederne Olav Fosli og Jomar Langeland er på sin side leid inn av Civitas AS (se faktaramme).

Andresen sier Odberg verken i sin forrige rolle eller nå som leder andre leveranser til Buskerudbysekretariatet.

– Når det gjelder Civitas, ble Olav Fosli engasjert som prosjektleder samferdsel og skrivehjelp etter at Tor Atle Odberg ble sekretariatsleder. Engasjementene ble utlyst som minikonkurranse innenfor rammeavtalene. Bakgrunnen for utlysningen var behovet for å dekke opp noen av de oppgavene som Tor Atle Odberg ivaretok før han ble engasjert som daglig leder, sier hun.

LES OGSÅ: – Det er oppsiktsvekkende, og noe jeg tror politikere og innbyggere ikke vet

– Uheldig

Odberg har villet vente med å svare Dagsavisen Fremtiden, men mandag var han klar med svar.

Citiplan søkte anbud på et skriveoppdrag mens du satt som sekretariatsleder. Hvilken vurdering gjorde du da?

– Citiplan var velkomne til å søke. Jeg er ikke involvert i noen tilbudsprosesser, heller ikke den, og vurderte at det gikk greit. Jeg ser likevel i ettertid at det kan være uheldig, sier Odberg. Om oppdraget hos SVV sier han: – Det var en ren skrivejobb som ikke inneholdt noen analyser, og det mente jeg måtte være greit. Oppdragsgiver vurderte at Citiplan kunne gjøre jobben, sier Odberg.

Prosjektleder David Ramslien i Statens vegvesen forklarer at tidsfristen for den omfattende rapporten «Byutredning Buskerudbyen» spilte inn i avgjørelsen.

– Vi hadde kjempepress på leveransen. Jeg prøvde å få noen både i vår region og i veiavdelingen til å ta jobben, men de hadde ikke kapasitet. Da klarerte jeg med min sjef om det var mulig å få Citiplan til å gjøre den, sier Ramslien.

Oppdraget var å vurdere ikke prissatte virkninger, der veidirektoratets retningslinjer lå til grunn. Det ble løst på et «halvdagsverksted» i vegvesenets lokaler, der Odbergs partner Gunnar Ridderstrøm førte allerede ferdige analyser i pennen.

– Det var et begrenset omfang på det de leverte, sier Ramslien.

Likevel gjorde dere en ekstra vurdering. Var det fordi Odberg satt i rollen han gjør?

– Ja, jeg så at det var noe som måtte sjekkes ut. Men jeg visste at Gunnar har vært med på sånne ting før, og han hadde mulighet på kort tid. Men det var altså mange runder internt for å få våre egne fagfolk til å gjøre jobben.

Sett i ettertid, burde dere vurdert det annerledes?

– Vi hadde en klar leveransefrist som gjaldt for hel byutredningen, og dette ble ikke vurdert som så viktig at prosessen skulle stoppe opp. Man liker selvsagt ikke at det skapes spekulasjoner, men vi gjorde de vurderingene vi kunne gjøre og kom fram til at det var eneste mulige løsning.

Fire dager etter at Citiplan AS leverte sin rapport, var Byutredningen i trykken.

LES OGSÅ: Jussekspert mener uheldige dobbeltroller er utbredt

– Ville ikke gjort det nå

Odberg ser at det kan stilles spørsmål ved om det kan oppstå interessekonflikter eller lojalitetsdilemmaer når hans firma leverer anbud samtidig som han sitter som sekretariatsleder.

– Ja, det ser jeg at kan det stilles spørsmålstegn ved, selv om innkjøpsrutinene er fulgt.

– Når du ser på det nå, vil du vurdere det annerledes?

– Jeg vil være veldig nøye på sånne ting framover.

– Og vil du vurdere det annerledes?

– Jeg ville ikke gjort det slik nå. Dermed kan jeg svare jeg ja til at jeg vil vurdere det annerledes.

- Trygg på mekanismene

Trude Andresen skjønner at det reises spørsmål om dobbeltroller.

– Alle spørsmål er greie å få, og vi prøver å svare. Det er viktig for oss at folk følger med, og at vi gjøre gode vurderinger. Da vi fant ut at Citiplan hadde lagt inn tilbud på noe de ikke burde gjort ser vi at det ikke er så heldig.

Får det konsekvenser?

– Nei, ikke annet enn at det gjør vi ikke igjen. Jeg er ganske trygg på at vi har gode mekanismer på dette.

Østlid bemerker at det ikke holder å «føle seg trygg» i arbeidet med en pakke verdt 15 milliarder. Er dere så nøye som dere burde med å holde trådene fra hverandre?

– Jeg behøver ikke bruke ordet føle, jeg er trygg. Disse anskaffelsene gjør vi med de fast ansatte i sekretariatet, og med folk i kommunene som jobber med nettopp det. Jeg har med fagfolk som både er uhildet og som kan regelverket, sier Trude Andresen.

Mer fra Dagsavisen