Nyheter

Buskerudbyen satser på pendlerparkering

Gulskogen stasjon kan snart få over dobbelt så mange parkeringsplasser. Buskerudbyen prioriterer nå pendlerparkering.

Av Silje S. Skiphamn

Buskerudbyen fikk en etterlengtet julegave av regjeringen i fjor. De 308 millioner kronene fra belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk, skal nå fordeles til gode tiltak i Drammen, Lier, Eiker og Kongsberg.

– Pendlerparkering er blant tiltakene som vil bli prioritert, sa ordfører Tore Opdal Hansen (H) i Drammen da han presenterte foreslåtte tiltak i går.

Bussen skal fram

I Drammen planlegges en utvidelse av parkeringskapasiteten på Gulskogen stasjon. I dag er det plass til 120 biler, men med bedre utnyttelse og utvidelse, kan det bli plass til 253. Også på Konnerud og Tangen/Åskollen foreslås det etablering av innfartsparkering.

Hansen er øverste politiske leder i Buskerudbyen, som har som formål å bedre både framkommelighet, miljø og helse i drammensregionen. En faggruppe har nå kommet med sin innstilling til hvordan Buskerudbyen bør bruke pengene fra regjeringen. Forslaget skal behandles av politikerne i det såkalte ATM-utvalget 6. februar.

– I tillegg til pendlerparkering, vil vi prioritere et bedre busstilbud og økt framkommelighet for bussen. Nå står bussene ofte i den samme køen som bilene, og det er ikke heldig, fastslår Hansen.

Faggruppen har også foreslått å bevilge penger til planlegging av en ny bussterminal på Bragernes. I tillegg står bygging av et sammenhengende sykkelveinett og utvikling av knutepunkt på tiltakslisten.

Mye som gjenstår

– Det er ikke noe mål for oss å gjøre det vanskeligere for bilistene, tvert imot. Men vi må bygge opp et kollektivtilbud som gjør at det blir gradvis mer attraktivt å la bilen stå, sier Hansen.

Regjeringen stiller nemlig krav om at hele veksten i trafikken i drammensregionen de neste årene, skal tas kollektivt. Det betyr kort og godt at folk må kjøre mindre bil, og heller velge buss, sykkel eller beina.

– Dette vil være en god start for å få til et sammenhengende sykkelveinett, men jaggu er det mye igjen også, sier Hansen.

Mer fra Dagsavisen