Nyheter

– Bilistene har betalt nok nå

Anders Lunde blir med hvis noen vil starte eget politisk parti for å stanse den planlagte bominnkrevingen i Drammen.

På en uke har godt over 2.000 signert. samfunnsøkonom, Anders K. Lundes (41) underskriftskampanje mot bomring i Drammen. Lunde har også mange års erfaring som shippinganalytiker.

Hvorfor er du så engasjert i denne saken?

– Det er prinsipielt feil at bilistene skal ta den regninga. Drammen kommune har god investeringsevne – og ettersom befolkningen øker vil inntektene stige. Når politikerne ikke klarte å få staten til å ta mer enn halvparten av kostnadene til ny Holmenbru og dobbeltløp i Strømsåstunnelen, som er statlige veier, så har de ikke gjort jobben sin. De blir valgt av folket for å handle på folkets vegne, men her har de ikke villet lytte til noen, til tross for at Facebook-gruppa mot bommer i Drammen har over 15.000 medlemmer. Ap og Høyre hadde bestemt seg på forhånd, men unnlot etter beste evne å snakke om dette foran forrige valg. Ja, klart vi alle står fritt til å melde oss inn i et parti og jobbe for noe vi brenner for, men hvem vil vel assosieres med politikere som praktiserer på denne måten? Det er godt mulig at noen starter et eget motstandsparti mot Buskerudbypakke 2, og i så tilfelle kan jeg bli med der. For denne veipakka løser ingen trafikale problemer i Drammen, den får ikke engang ledet biltrafikken utenom sentrum. Men så tror jeg heller ikke bystyret ser på dette som veitiltak, men som en måte å få innbyggerne til å betale for kollektivtiltak på.

Men er ikke dette slaget tapt nå?

– Nei, dette er ikke over før bommene står der. Ikke egentlig da heller – samferdselsminister Solvik-Olsen har sagt at han ikke vil si nei til noen som vil fjerne bommene. Jeg skjønner godt at Ap og Høyre gjerne vil si at dette er opp og avgjort, så de slipper å gjøre seg upopulære fram mot valget. Men valgkampsak blir det, og jeg tviler sterkt på at dette bystyret kan binde opp det neste til å gjøre som dem. Uansett gir ikke bommer store miljøgevinster engang. Innen 15 år kommer vel mer eller mindre alle biler til å være elektriske, og hovedårsaken til svevestøv er vedfyring. Man kjører da heller ikke bil fordi man vil ut og kose med bilen sin, men fordi det er noe man skal utføre, som å kjøre unger til og fra aktiviteter. Bommene vil i så måte ha en høyst usosial effekt, ved at det rammer dem som har lite å rutte med fra før hardest. Barn som vokser opp med lavtlønnede foreldre må kanskje slutte med forskjellige aktiviteter etter skoletid – og mange trygdede og minstepensjonister vil komme til å prioritere vekk sosiale sammenkomster og kulturelle arrangementer. Det blir for dyrt – når man allerede betaler så mye for å kjøre bil i dette landet.

Hvilken bok har betydd mest for deg?

– «Wild Swans» av Jung Chang kanskje? Den var i hvert fall veldig spennende.

Hvem var din barndomshelt?

– Neil Armstrong.

Hva misliker du mest ved deg selv?

– Jeg har en tendens til å ha ti tommeltotter.

Hva gjør du når du skeier ut?

– Spiser pizza.

Hva er du villig til å gå i demonstrasjonstog mot?

– Bommer.

Er det noe du angrer på?

– Ja, det er klart.

Hvem ville du helst stått fast i heisen med?

– Akkurat nå er det ordfører Tore Opdal Hansen. Jeg tror vi har mye å snakke om.

Mer fra Dagsavisen