Nyheter

Beundrer Brækhus

MDGs kommunestyrerepresentant Anne Sørensen er jeger og har en soft spot for boksing. I kveld slåss hun for en bedre løsning på dilemmaet dobbeltspor mellom Hokksund og Mjøndalen.

Anne Sørensen (50) representerer MDG i Nedre Eiker, og har levert en interpellasjon med forslag om å utrede jernbanetrasé på pilarer langs Søndre trasé før kveldens kommunestyremøte.

I et innlegg i Dagsavisen Fremtiden tirsdag utdyper du og partikollegene Herman Ekle Lund og Sverre Andersen hvorfor MDG nå forslår å utrede to nye løsninger for traseen for dobbeltspor Mjøndalen-Hokksund: På høye piiarer eller under bakken. Dere kommer sent på banen i en langvarig nøtt der mye fokus har vært skjebnen til Steinberg stasjon?

– Mye av dilemmaet er at man ønsker å ha tog der folk er og etablere knutepunkter. Samtidig er tog også støyende og forstyrrende, og krever inngrep i omgivelsene. På Steinberg er mange vant til å ha stasjonen og ta toget, og det å ta vekk noe vil alltid være problematisk. Men Bane Nor har vært klare på at de ikke ønsker den, og når det står mellom en søndre og en nordre trasé mener vi det ikke er grunnlag for å legge et dobbeltspor tvers gjennom lokalmiljøet. Vårt mål er ikke å legge ned Steinberg stasjon, men å si at hvis man ønsker å benytte seg at søndre trasé, sparer man våtmarksområdet ved å bygge den på pilarer.

Hva er det realistisk å oppnå med en interpellasjon så sent i prosessen?

– Vi vil få utredet om dette er en mulighet – kan det være et alternativ? Hvorvidt det er gjennomførbart, eller hva som er riktig løsning, vet ikke vi. Men det går det an å få et svar på. Vi vil også få vite om utrederne har gjort en god jobb, og det kan skape presedens for senere jernbanesaker. Andre i resten av verden gjør dette, og i Norge er vi langt fra fattige: Er det vilje, så kan man. Norge er ikke fattige.

Dere viser til eksempler fra Portugal, USA, Kina, Tibet, Tyskland, Argentina, der jernbane har blitt bygd i bru på pilarer for å spare dyrket mark. Men her er føringen for Bane Nor å få reisetiden ned?

– Vi er for å øke kollektivtrafikken og minske bilforbruket, og skal folk velge det, må det funke. Det må være nok tog og de må gå ofte nok. I dag har Mjøndalen ett tog i timen til Oslo, det er i minste laget, synes jeg. Dilemmaet er hvor banen skal bygges ut.

Hvilken bok har betydd mest for deg?

– Jeg kan i hvert fall si hva jeg leser i oftest: Gyldendals store fugleguide er med i sekken på alle turer. Min favorittfugl er fiskeørn.

Hva gjør deg lykkelig?

– Enkle ting: Å være ute i naturen. Jeg elsker skogen og å se villblomster som får stå i fred, bier og humler, enger og sol, alt det gir meg glede og pulsen går roligere.

Hvem var din barndomshelt?

– Jeg hadde ingen, jeg har aldri dyrket noen idoler egentlig. Men i dag beundrer jeg flere: Biolog Dag O. Hessen og Cecilia Brækhus, for eksempel. Jeg har drevet med kampsport selv, og synes Cecilias kamper er kjempespennende.

Hva gjør du når du skeier ut?

– Da blir det godteskåla. Jeg kaster meg over Firkløver’n og spiser hele, mens jeg ser en dårlig serie.

Hva er du villig til å gå i demonstrasjonstog mot?

– Jeg har gått i tog mot pelsdyroppdrett. Men det er viktig å understreke at jeg ikke sier nei til pels, jeg har selv vært jeger og er utdannet biolog. Det er et stort skille mellom oppdrevet/oppdrett av dyr som rev, og det å beskatte natur. Jeg ser ikke noe galt i å bruke pels fra dyr vi skyter for eksempel for mat. Men så er det jo også viktig at dyrene har det godt, til vi spiser dem.

Hvem ville du helst stått fast i heisen med?

– Kanskje med Erna Solberg. Hun må skjønne at vi snart må legge mer penger i naturvern.

Mer fra Dagsavisen