Nyheter

Begynner med barna

Hva skal til for å få folk på ramma i Drammen? Kanskje må man begynne med barna. Danvik-elevene fikk lage sine egne løsninger.

– Vi har laget en hjelm som vi kaller «Varmusikk». Et problem er jo at man ofte fryser på ørene når man sykler, så da har vi lagt inn øreklokker i hjelmen. Og – man kan spille musikk gjennom øreklokkene, forteller Ane Loraas Hertzberg, elev på Danvik.

Elevene på 5. trinn ved Danvik skole har denne uka jobbet med et prosjekt hvor de identifiserer ulike problemer knyttet til sykling. Ungt Entreprenørskap og Syklistenes landsforbund gjennomfører et prosjekt kalt «Sykkelvennlig skole», og tar elevene med på å finne løsninger for hvordan man kan gjøre det bedre å sykle.

– Vi ønsker å få flere til å sykle til skolen. Elevene har vært veldig kreative, og det er både sykler med paraplyer, og «airbager» på hjelmene. Når det er sagt har vel de fleste vært mest opptatt av det estetiske, snarere enn det trafikale, forteller Mari Viko, rådgiver i Ungt Entreprenørskap Buskerud.

Sykkelkultur

– Vi mener at jo tidligere man begynner å sykle, jo lettere er det å utvikle gode sykkelvaner i framtida. Dessuten, all forskning viser at frisk luft og mosjon bedrer konsentrasjonen til barna, sier Sofie Andersen, prosjektleder i Syklistenes landsforening. Andersen har tro på Drammen som sykkelby.

– Drammen har mye på gang når det kommer til sykling. Så vi føler vi har kommet på rett sted!

Handlingsplan for sykkel

Drammen har gjennom Buskerudbyen vært «sykkelby» siden 2010. Målet er at: «Sykkelbruken skal dobles fram mot 2023.» Fremdeles er sykkelandelen lav sammenlignet med andre byer. Kun 3–4 prosent sykler i Drammen, mens andelen er åtte prosent i byer som Trondheim og Kristiansand. Målet var at Drammen skulle nå tolv prosent innen 2015.

– Vi jobber mye med fysiske tiltak, som hvor det bør bygges sykkelveier, i tillegg til drift, vedlikehold og planlegging av sykkelparkering, forteller Sigrun Dalen Ganz. Ganz er ingeniør i Rambøll, som på oppdrag fra Drammen kommune utvikler en handlingsplan for sykkel.

Ganz forteller at mye handler om fysisk tilrettelegging, men at det er vel så viktig å skape en god kultur for sykling.

– Det er spennende å være her og se hva ungene ser på som utfordringer og løsninger når det kommer til sykling. Ved å inspirere barna til å sykle, vil kanskje de igjen engasjere foreldrene sine til å velge sykkelen fremfor bilen oftere, sier hun.

Mer fra Dagsavisen