Nyheter

Åpner to store veiprosjekter på samme dag

Fredag 3. juli er det klart for raskere og mer effektiv trafikk mellom Drammen og Kongsberg.

Bilde 1 av 2

– Den ene er strekningen Mjøndalen–Langebru, som er ferdig omtrent et halvt år tidligere enn beregnet, og det andre er Damåsen-Saggrenda i Kongsberg, som er tilsvarende forsinket, informerer prosjektleder i Statens vegvesen Tom Hedalen.

Statsråd Knut Arild Hareide kommer for å åpne, og snorklippingen vil skje på Kongsberg for begge prosjektene.

– Damåsen-Saggrenda er jo det største prosjektet, som vi startet med i 2015. På grunn av Koronasituasjonen blir det en innskrenket åpning–det skal skje på en smittevernvennlig måte. Men detaljene er ikke helt på plass enda. Vi må velge et sted med avstand til trafikken, informerer Hedalen videre.

Les også: Sendte parkeringsforslag på høring med Sundland-nei (+)

Innenfor budsjett

E134 Damåsen-Saggrenda er en helt ny strekning på E134 som går utenom Kongsberg sentrum, og ifølge Hedalen ligger prosjektet an til å holde seg innenfor de økonomiske rammer som er gitt.

– E134 har en nasjonal betydning, det er en viktig øst-vest korridor med mye varetransport. Den har også en stor regional betydning. Drammen og Kongsberg er store arbeidssteder og det blir nå kortere avstand, høyere hastighet og mer trafikksikre løsninger. Lokalt har det også stor betydning. Det bor mange langs E134, og nå blir det mindre støy og rystelser. Kongsberg sentrum får all tungtrafikk ut av sentrum, slik Drammen i sin tid fikk, og det gir store muligheter for videre byutvikling, redegjør Hedalen.

###

Prosjektleder i Statens vegvesen, Tom Hedalen. Foto: Privat

Les også: Kan ikke garantere for fremdriftsplanen på Åskollen (+)

Sparer tid

– Hvor mye tid vil bilistene spare på den nye strekningen?

– Det er beregna en tidsbesparelse på fire-fem minutter i en normalsituasjon, og i rushtiden morgen og ettermiddag, vil man kunne spare opp imot 20 minutter.

– I helgen var det stengte strekninger på E134 Mjøndalen- Hokksund, for å få utbedringsarbeidene ferdig, hvordan gikk det?

– Det gikk bra. Når Statens vegvesen setter i gang så store prosjekter, så er vi jo en krevende nabo. Det støver og rister og støyer, og det kan bli krevende for noen. Sist helg bodde det noen og tjue familier på hotell, siden det var arbeid hele døgnet.

– Hva er de største utfordringene for dere med store prosjekter?

– Det varierer, men vi må ofte legge om offentlig infrastruktur, med IT, vann og avløp, samtidig med normal trafikkavvikling. Mange spør hvorfor det går så sakte, men vegutbygging er mer enn å asfaltere–det er en omfattende logistikk i dette.

7,5 kilometer europaveg fra Mjøndalen til Hokksund får nå midtrekkverk og vegbelysning. Utbedringen har tatt nesten ett år.

7,5 kilometer europaveg fra Mjøndalen til Hokksund får nå midtrekkverk og vegbelysning. Utbedringen har tatt nesten ett år.

Prosjektene som åpner 3. juli

E134 Damåsen - Saggrenda

  • Byggetid: 2015–2020
  • Hovedentreprenører: Veidekke, Implenia, Metrostav, Berthelsen og Garpestad og HAG Anlegg.
  • 13,2 kilometer ny veg
  • 14 bruer
  • Fire tunneler
  • Åtte kilometer tunnelløp

E134 Mjøndalen - Langebru

  • Trafikksikkerhetstiltak
  • Byggetid: August 2019-juli 2020
  • Entreprenør: Marthinsen og Duvholt
  • Midtrekkverk og vegbelysning
    Kilde: Statens vegvesen

Mer fra Dagsavisen