Nyheter

Ansikter på plass

Endelig skal resten av byen få se det de sannsynligvis allerede har sett på stueveggen sin – nå på utstilling.

Bilde 1 av 5

Enten har Harry Sønstrød (1922–84) eller Arild tatt bildet. Det du har av deg selv eller av barna eller barnebarna på veggen. Vi snakker selvfølgelig om «Min første skoledag» som ble til en kjempesuksess for mange tiår siden og som fremdeles holder stand. Tre generasjoner Sønstrød med fornavn Harry, Arild og Pia skal i sommer pryde veggene på Drammens Museum, Lychepaviljongen med utstillingen «Drammens ansikter», med utstillingsåpning i kveld.

Far og datter har gjort et dypdykk i arkivene til far og farfar Harry Sønstrød, langt nede i hvelvet til tidligere Landsbanken i Øvre Storgate. Arkivet inneholder millioner av bilder.

En lys idé

Det var styreleder i Drammen Kunstforening, Harald Gautneb som fikk ideen med å lage årets sommerutstilling med Sønstrødfamiliens fotografier.

– Da min mor flyttet fra hus til leilighet dukket jo mange av disse gamle bildene tatt av Harry Sønstrød opp, og Arild har jo tatt bilder av sønnene mine, og så tenkte jeg på historikken i disse bildene, og det er jo flere enn meg som har Sønstrøds bilder. Tre generasjoner Sønstrød har tatt mange bilder av drammensere gjennom nesten 70 år – og det kunne bli til en fin utstilling! Det er jo kulturhistorisk, når man ser på utviklingen innen frisyrer, klesstil og ikke minst etnisk utvikling.

Harry Sønstrød startet i Fredrikstad og jobbet flere år i Sveits, før han åpnet eget studio i Drammen i 1952.

Klassebilder

– Det var fars idé med Min første skoledag-serien, og jeg tok den videre, forklarer Arild, som fremdeles drar rundt på skolene og tar bilder. På veggen i Lychepaviljongen henger et representativt utvalg fra alle de forskjellige skolene fra 50-tallet og fram til nå.

Pia Sønstrød gleder seg til åpningen.

– Det har vært så mye jobbing, og så syntes jeg det er litt skummelt med så mye oppmerksomhet, jeg er jo vant til å stå bak kamera, forteller en sliten men blid fotograf. Hun viser sine kunstneriske ferdigheter på utstillingen, med helt spesielle kreative teknikker.

Platecover

– Er det Brandenga? Jonas Fjeld tar av brillene for å granske et bilde fra sin barneskole, kanskje han finner noen kjente?

– Nei, jeg trur ikke det var noen her, konstaterer Fjeld og rusler videre i sort/hvitt-rommet med Harrys fotografier.

Det var Arild som tok bildene til flere av Jonas Fjelds platecover på 70- og 80-tallet.

– Det ene coveret ble fotografert i 30 minusgrader på isen utafor Svelvik, mimer fotografen og artisten, mens Gautneb minner om noe annet:

– Det var den tida man tok Globoid på søndagene det, Fjeld!

Mer fra Dagsavisen