Nyheter

Advarer mot konsulentbruk

Pappaperm ga siviløkonom Ole Østlid fra Drammen tid til å fordype seg i prosessen bak Buskerudbypakke 2. Det han fant, skremte ham.

Bilde 1 av 2

– Jeg har som andre fulgt omtalen av Buskerudbypakke 1 uten å sette meg inn i den selv. Da BB2 tok form gjorde jeg det samme – jeg leste tilfeldige artikler. Men da jeg var i pappaperm i januar og fikk litt tid mellom slagene hjemme, gikk jeg dypere inn materien, sier Østlid. I et innlegg i Dagsavisen Fremtiden torsdag som du finner her skriver han blant annet: "Kan vi ha tillit til at Buskerudbyens administrasjon og ledende organ faktisk er upartisk på tross av et virvar av selskaper, interesser og høye honorarer?".

I mai starter Østlid i ny jobb i privat sektor, men nå er siviløkonomen prosjektleder i Sande kommune og har jobbet mye med økonomiske problemstillinger. Med bakgrunn som business controller er han vant til å gjøre analyser, og kjenner regelverket for offentlig anskaffelse fra arbeidet i kommunen.

Måtte kreve innsyn

I innlegget advarer han mot bindingene som oppstår mellom mye brukte konsulentmiljøer og kunder i offentlig sektor, og økonomiske interesser som følger verdifulle oppdrag når en «pott» på 15 milliarder er i spill. Minst tre i sekretariatsfunksjoner har samtidig eierandel i fakturerende konsulentselskap, blant dem leder Tor Atle Odberg.

Østlid ba om faktagrunnlag, for forskningsrapporten lå ikke som sakspapir til politisk nivå – der lå et administrativt forslag, tilsynelatende fra Buskerudbysekretariatet.

– I virkeligheten kommer det fra konsulentselskapet Civitas, og bygger på én forskningsrapport, sier Østlid. Denne lå heller ikke i Buskerudbyens «faktabank», men ble først utlevert da han krevde innsyn. Forskerens forbehold om stor usikkerhet var ikke gjengitt.

–Mer enn én rapport

– Det er oppsiktsvekkende, og noe jeg tror politikere og innbyggere ikke vet, sier Østlid.

Sekretariatsleder Tor Atle Odberg har lest Østlids innlegg, og viser til rådmann i Øvre Eiker kommune og leder av administrativ styringsgruppe, Trude Andresen, for habilitetsvurdering. Selv imøtegår han bare én av Østlids påstander: – Det er ikke riktig at Buskerudbypakke 2 er basert på én forskningsrapport fra TØI. Arbeidet med å etablere en lokal bypakke har pågått i flere år, og det er utarbeidet faglige rapporter fra flere fagmiljøer underveis. Det faglige grunnlaget for nytt forslag til BB2 er basert på Statens vegvesens byutredning, hvor TØI er ett av flere fagmiljøer som har levert grunnlagsmateriale, sier Odfjell. Han leder også Fagrådet, og sier BB2 nå kvalitetssikres av Vegdirektoratet så politikerne skal være trygge på hva de vedtar i juni.

– Presset situasjon

Trude Andresen forsikrer at det er administrativ og politisk styringsgruppe, med henholdsvis rådmenn og ordførere, som tar avgjørelsene, og ikke konsulenter. Om Odbergs dobbeltrolle forklarer hun at styringsgruppene endret modellen før Odberg tiltrådte. Hans forgjengere Tore Askim og Rolf Helge Grønås var ansatt i fast stilling, mens de nå vurderte det annerledes.

– Vi hadde en veldig presset situasjon hele høsten 2017. Vi ville opprettholde momentum noe som forutsatte en meget stram tidsplan, og vi anså at vi ville miste tid og handlekraft ved å skulle ansette en helt ny person, sier hun. I stedet utlyste de før jul 2017 de oppdragene de trengte å løse, blant dem de allerede hadde rammeavtaler med.

Hvordan tas det hensyn til at Odberg også er partner i Citiplan?

– Det tas ingen spesielle hensyn. Det er i styringsgruppene beslutningene tas, det konsulentene sørger for er gode beslutningsgrunnlag. Det er den viktigste sikringen vi har, og jeg føler meg trygg på at vi har ryddige forhold, sier Andresen.

Mer fra Dagsavisen