Nyheter

700.000 for Spiraltoppen-planer

Det var satt av en million kroner i året, i fire år, til «Destinasjon Spiraltoppen». I 2017 gikk det meste av midlene til Godt Sagt kommunikasjon. Nå vil Drammen kommune stramme inn.

Dagsavisen Fremtiden kunne i juli avsløre at Drammen kommune hadde betalt nesten åtte millioner til kommunikasjonsbyrået Godt Sagt siste fire år.

Foran bystyremøtet 3. september sendte derfor Rune Kjeldsen inn flere spørsmål til rådmannen angående denne pengebruken.

SVs Rune Kjeldsen vil ha slutt på kommunens kjøp av eksterne kommunikasjonstjenester. FOTO: SILJE SJURSEN SKIPHAMN

I sitt svar viser rådmannen til at utgiftene til eksterne PR-tjenester har sunket siden 2016, og at de har strammet inn på rutinene i forbindelse med kontraktinngåelsen med Geelmuyden Kiese, som i juni vant anbudet om ny rammeavtale med kommunen.

Heretter skal kommunens kommunikasjons- og multimedieansatte vurdere om de har kapasitet, før det gjøres noen bestilling.

– Etter at den forrige rammeavtalen ble inngått har Drammen kommune utvidet sitt kommunikasjonsmiljø, både kapasitets- og kompetansemessig. Vi er altså bedre rustet til å håndtere et bredere spekter av kommunikasjonsoppgaver nå enn tidligere, og for å sikre at vi utnytter interne ressurser på en best mulig måte, er rutinene strammet inn i forbindelse med inngåelsen av en ny rammeavtale, forklarer HR- og utviklingsdirektør Lars Arntzen via e-post.

Han ledet tidligere kommunens multimedieenhet.

300 intervjuer

Dagsavisen Fremtiden har gjennomgått fakturaene fra God Sagt i 2017, og de viser at totalt cirka 700.000 gikk til Destinasjon Spiraltoppen-prosjektet.

Bystyret vedtok i 2015 å sette av en million i året – i fire år – til dette prosjektet – som handlet om å øke områdets popularitet både blant tilreisende og drammensere.

– Hvorfor kunne ikke kommunen bruke sin sjeldent store kommunikasjons- og medieavdeling til denne jobben? Det handlet om en idédugnad..

– Det dreide seg om langt mer enn en idédugnad. Oppdraget innebar gjennomføring av en bred medvirkningsprosess, der man ønsket å nå ut til alle innbyggere i Drammen. Til brukerundersøkelsen ble cirka 300 brukere av Spiraltoppen intervjuet. Ved bruk av sosiale medier, presse og film, fikk de inn rundt 700 innspill og ideer, som deretter ble bearbeidet og sammenstilt. Det hele ble avsluttet med en idédugnad – høsten 2017. Kommunens kommunikasjonsavdeling i 2017 besto av fem medarbeidere. Multimedieenheten ble opprettet samme år – men var først i full drift fra høsten 2017, skriver Arntzen.

Flere vedtak

Hva fikk dere igjen for de 700.000?

– Medvirkningsprosessen har innbrakt et vell av ideer, som igjen har resultert i flere vedtakspunkt i bystyret i februar 2018. Dette har vært grunnlaget for det videre planer. Før sommeren ble reguleringsplanarbeidet for det foreslåtte tiltaksområdet i «Forprosjektrapport Destinasjon Spiraltoppen» igangsatt, som vedtatt i bystyret før jul 2018. Planarbeidet vil fortsette inn i 2020.

– Hvordan har bevilgningene til Destinasjon Spiraltoppen blitt brukt de resterende årene – det vil si 2016, 2018 og til nå i år?

– I 2016 ble det ikke brukt noe fordi midlene ble stående hos Kultur og endte opp med å bli tilbakeført til bykassa. I 2018 ble det brukt totalt 957.000 kroner – 87.000 kroner ble betalt til SET Elektro og 870.000 til Multiconsult. Så langt i 2019 er det brukt totalt 157.753 kroner – henholdsvis med 38.365 kroner til Multiconsult og 119.388 til arkitektfirmaet PIR II Oslo.

Arntzen opplyser at av de gjenværende midlene i 2017, etter at Godt Sagt hadde fått betalt, gikk 230.000 kroner til Rambøll og resten til administrasjonskostnader.

Lars Arntzen, HR- og utviklingsdirektør i Drammen kommune. FOTO: FREDERIK RINGNES

Pris og kvalitet

– Har dere satt opp noen kostnadsramme for hvor mye dere kan bruke på Geelmuyden Kiese i 2019 – og hvorfor valgte man nå å inngå avtale med dem - framfor Godt Sagt og andre kommunikasjonsbyråer?

– Det ikke satt en fast ramme på hvor mye som kan brukes på Geelmuyden Kiese i 2019. Det kommer an på behovet og vår interne kompetanse og kapasitet. Vi står midt i en ressurskrevende kommunesammenslåing, så det kan bli behov for å bruke noe, men dette vil dekkes av budsjettposten for innkjøp av konsulenttjenester. Avtalen med Geelmuyden Kiese er en rammeavtale og bruken av den avhenger helt av kommunens løpende behov. Geelmuyden Kiese ble valgt som leverandør av kommunikasjonstjenester etter en åpen anbudskonkurranse hvor de leverte det beste tilbudet basert på de oppgitte kriteriene, blant annet pris og kvalitet, forklarer Lars Arntzen.

Første skritt

De ovennevnte punktene – som Bystyret vedtok i februar 2018, etter Godt Sagts innsamling og sammenstilling av innspill, var som følger:

  • Første trinn i utvikling av destinasjon Spiralen kan skje innenfor de rammer som er gitt gjennom «Reguleringsplan for Bragernesåsen og Hamborgstrømskogen» vedtatt av Bystyret 27.05.2008.
  • For tiltak utarbeides forprosjekt med kostnadsoverslag. Forprosjekt med forslag til prioritert tiltaksliste fremmes bystyret for behandling, som grunnlag for senere prioriteringsdiskusjon.
  • Eventuelle andre offentlige eller private initiativ som vil berøre naturområder, sterkt endre Spiraltoppens karakter eller som fremmer et stort besøkstall, må vurderes gjennom en formell planbehandling med tilhørende konsekvensanalyse før en realitetsbehandling.
  • Strakstiltak: – Billettautomaten ved innkjøringen til Spiral-tunnelen erstattes med en billettautomat på parkeringsplassen oppe på Spiralen. Flere benker/sitteplasser og avfallsbeholdere etableres på Spiralen, samt tynning av vegetasjon ved utsiktspunkter. Dette gjøres innenfor rammen til Destinasjon Spiralen avsatt i økonomiplan 2016–2019.
  • Rådmann bes opprette dialog med Brakar med formål å etablere små elektriske busser fra sentrum til Spiraltoppen. Det utarbeides en egen sak som belyser dette og som gir en oversikt over forskjellige løsninger og kostnadskalkyle.
  • Ved opprustning av Spiral-tunellen må det ses på hvordan tunnelen kan gjøres mer spennende som turistattraksjon gjennom belysning m.m.

---

Dette er saken

  • Dagsavisen Fremtiden har i en serie artikler belyst Drammen kommunes innkjøp av ekstern kommunikasjons- og PR-bistand.
  • Mer enn 170 ganger har det drammensbaserte kommunikasjonsbyrået Godt Sagt fakturert Drammen kommune de siste fire årene.
  • Totalt har kommunen brukt 7,8 millioner kroner på Godt Sagts tjenester i denne perioden, selv om de hadde fem ansatte i kommunika­sjonsavdelingen – og i løpet av høsten 2017 ble det også etablert en egen multi­medieenhet, med ytterligere to ansatte.
  • En av de større bestillingene 2017 handlet om utvikling av Destinasjon Spiraltoppen, til 700.000 kr.
  • Godt Sagt har fått en timebetaling fra kommunen på 1.047 kroner pluss moms – altså 1.308 kroner i timen.
  • Rammeavtalen med Godt Sagt AS utløp etter fire år, og i juni inngikk kommunen ny avtale med Geelmuyden Kiese. Den gjelder for to år, fra 1. juli 2019 til 1. juli 2021.
  • Timeprisen i avtalen med Geelmuyden Kiese er 1.150 kroner, eksklusiv merverdi­avgift.

---

Mer fra Dagsavisen