Nyheter

300 millioner fra oven

En morgenfrisk og opplagt ordfører Tore O. Hansen tok imot de første 300 av de totalt 22.000 millionene han ønsker seg til Buskerudbyen.

- Slik ser 300 millioner ut, stråler leder for Buskerudbysamarbeidet og ordfører i Drammen, Tore Opdal Hansen (H). I hånden har han plastmappen med kontrakten som bærer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens signatur. Sammen med fire ordførernaboer og fylkesordføreren har Hansen til gjengjeld forpliktet seg til å holde bilbruken på 2013-nivå, all vekst i transport skal skje innenfor kollektivtrafikk, sykkelbruk og til fots.

 

- Bruker penger riktig

Det er fremdeles ikke helt lyst på Strømsø torg i går morges, men i lyset fra en parkert buss - for anledningen utstyrt med varm kaffe og boller - gratulerer borgerlige stortings- og fylkespolitikere Buskerudbyens frammøtte representanter med en tidlig julegave.

Ministeren selv var i Stortinget for å se budsjettet vel i havn, men statssekretær John-Ragnar Aarset (H), selv buskerudværing fra Geilo, benyttet sjansen til å rose den omdiskuterte samarbeidskonstruksjonen Buskerudbyen.

- Vårt inntrykk er at samarbeidet mellom kommunene og fylket her er veldig bra. En grunn til at det har vært enkelt å gi disse forsterkningspengene, er at de tidligere har vist at de bruker penger riktig, sa Aarset, og nevnte sykkelhoteller og hyppigere bussavganger som eksempler. Som foregangsby for syk­­­­­­­­­­­­­­lister var det imidlertid ikke Drammen, men Kongsberg, han pekte på.

 

150 tiltak

Det kan endre seg, skal vi tro ordfører Tore O. Hansen. Med en lovet årlig utbetaling på 75-85 millioner skal 308,3 millioner deles ut de neste fire årene. Buskerudbyens partnere skal komme opp med 150 ulike tiltak.

- I sum blir dette betydelig. Vi skal legge til rette for mer gang, pendlerparkering, mer sykkel og mer buss, lovte Hansen og rettet en kjempestor takk til administrasjonen, de politiske partnerne, samt statssekretær og partifelle Aarset.

- Den solide regjeringen vi har nå gir oss gode rammevilkår i et vekstmiljø, sa han.

Pengene gis som en såkalt belønningsordning, men ingen kunne love mindre biltrafikk i Drammen med det første.

- Men uten denne ordningen ville vi måtte avvikle timinuttersbussen til Konnerud og halvtimesrute til Hokksund, slo Hansen fast. Pengene har ingen fordelingsnøkkel mellom kommunene.

Som følge av budsjettforliket med Venstre og KrF kan belønningsordningen bli styrket alt denne uka, og da kan det vanke mer, fristet statssekretæren.

- Gul pluss blå blir grønn!, var fylkespolitiker Trond Johansen (KrF) og høyreordfører Ann Sire Fjerdingstad i Øvre Eiker skjønt enige om.

Mer fra Dagsavisen