Nyheter

19 ansatte mister jobben på MENY

– Det var som å få en bøtte med kaldt vann i hodet, sier Fernanda Maria Reiss. Fredag kveld fikk hun beskjed om at hun stod uten jobb dagen etter.

Bilde 1 av 3

Sist fredag bestemte Gulskogen Senter seg for å stenge dørene i deler av 1. etasje allerede fra lørdag morgen på grunn av setningsskader i grunnen som kunne utgjøre en sikkerhetsrisiko. 13 butikker er berørt. Senterleder Elisabeth Lohk forteller at de har utført jevnlige målinger da de vet at det er utfordringer med setningsskader i grunnen under senteret i den delen som nå er avstengt. Hun forteller at de hadde planer om å starte et prosjekt i første halvdel av 2019 for å vedlikeholde og reparere gulvet slik at det skulle være trygt.

– De siste målingene som ble gjort viste imidlertid større endringer i grunnen. Vi fikk en rapport fra Rambøll fredag ettermiddag hvor de anbefalte å stenge området innen 14 dager, men vi ønsket ikke å ta noen risiko, hverken for kunder eller ansatte, og valgte å stenge umiddelbart, sier Lohk.

Trygt på resten av senteret

Prosessen med å få gulvet reparert framskyndes dermed, men denne delen av senteret vil allikevel måtte holde stengt i minst ett år, kanskje lenger.

– Gulvet fundamenteres nå ordentlig. Per nå er gulvet lagt på flytende masse, så vi ønsker at det skal bli gjort annerledes. Den delen av senteret det er snakk om er et isolert bygg, resten av senteret står på fjell på påler, det gjelder også 2. etasje over det aktuelle området, forteller Lohk, som ønsker å understreke at resten av senteret er trygt farbart.

Lite søvn

For Reiss har det vært mange tårer og lite søvn de siste døgnene. Hun forteller at hun hadde en fin dag på jobb på fredag og dro hjem godt fornøyd med både omsetning og dagen for øvrig.

– Som ferskvaresjef jobbet jeg i disse dager med å fylle opp butikken og å skape så mye glede som mulig for våre kunder i tiden fram mot jul. Jeg var på jobb tidlig fredag morgen for å forberede ferskvaredisken, forteller hun. Litt over klokken ni om kvelden, etter at hun var ferdig på jobb, fikk hun imidlertid en telefon om at dørene i butikken ville stenges fra neste morgen.

– Jeg skjønte ingenting, det gikk ikke opp for meg hva de sa og jeg måtte ringe noen andre for å få bekreftelse på at dette faktisk var sant, sier Reiss. Hun er 59 år, har jobbet i butikk siden hun var 17 og er redd for at hun ikke vil ha store muligheter på det åpne jobbmarkedet.

Sterke reaksjoner

Driftssjef i MENY Buskerud, Arild Lindberg, forteller at de vil gjøre alt de kan for å komme de ansatte i møte i denne vanskelige situasjonen. Samtlige ansatte ved MENY Gulskogen har fått oppsigelse fra sine stillinger og Lindberg forteller at de har fått noen sterke reaksjoner.

– Det er veldig forståelig i denne situasjonen. Grunnen til oppsigelsene er at butikken nå må stenges over lang tid og at vi er usikre på om vi kommer til å starte opp igjen på Gulskogen. Vi har imidlertid funnet en løsning hvor alle ansatte får lønn ut den oppsigelsestiden de har i følge sine individuelle kontrakter. I følge arbeidsmiljøloven har bedriften mulighet til å gi kun fjorten dagers oppsigelsestid ved uforutsette hendelser, men vi opplevde at det ikke ble riktig, så dette er den måten vi har funnet for å ta vare på våre ansatte best mulig i situasjonen, sier Lindberg. De ansatte ved MENY Gulskogen har oppsigelsestid som varier fra én til seks måneder.

Positiv

Lindberg forteller at han har jobbet i helgen med å varsle folk som skulle på jobb lørdag morgen og fått stoppet leveranser av brød, frukt og grønt. En del varer har allerede blitt levert ut til veldedige organisasjoner, blant annet Evas Matkasse. Resten av varene jobbes det med å få overført til andre butikker.

– Men det aller viktigste nå er at vi får ivaretatt de ansatte, sier Lindberg. Han forteller at han kjenner alle de med fast stilling på MENY Gulskogen personlig og at det er fem ansatte som har jobbet i butikken rundt 30 år. Han er glad for at de nå har blitt enige om å lønne de ansatte ut deres oppsigelsestid da det gir mer tid til å finne gode løsninger for dem. MENY har mange butikker innenfor en times reisevei og Lindberg er positiv til at de skal kunne finne en plass til de ansatte fra Gulskogen.

Konserntillitsvalgt Trine Dahlstrøm i Meny forklarer at disse arbeidsplassene i andre Meny-butikker blir midlertidige, men at de oppsagte får et års fortrinnsrett når ledige stillinger dukker opp. Hvis de får tilbud om ny jobb, før oppsigelsestiden går ut, får de naturligvis gå på dagen.

Kom som et sjokk

Også i Mester Grønn kom nyheten om at butikken på Gulskogen måtte stenges som et sjokk. Erling Ølstad, administrerende direktør i Mester Grønn AS, forteller at det vil bli permitteringsvarsel for en god del av deres ansatte, men at de prøver å få dem inn i andre butikker i området i den grad de kan. De har også opprettet kommunikasjon med senteret i forhold til å få etablert en midlertidig butikk i fellesarealet.

– Det har vi nå fått bekreftet at vi får tillatelse til, så da vil vi ha behov for en god del av de ansatte der, sier Ølstad, som er glad for at dette ser ut til å ordne seg bra for deres ansatte, tross alt.

Kan få større konsekvenser

Arbeidstilsynet påpeker at det kan bli en større sak enn permitteringer på Gulskogen hvis det viser seg at dette er noe som kunne vært unngått eller burde vært forutsett av senter, byggherrer eller de som har gitt tillatelse til å bygge.

– Hvis det er drift som er etablert på feil grunnlag, så kan jo det få andre konsekvenser enn de vi ser nå, sier kommunikasjonsrådgiver i Arbeidstilsynet, Per Olav Hernes.

– Når det gjelder ansattes rettigheter ved permittering eller oppsigelse så vil det være forskjeller på de som er fagorganisert og de som ikke er det. Er ansatte i butikken fagorganisert med tariffavtale så bør tillitsvalgte og arbeidsgiver drøfte spørsmålet seg i mellom, sier han.

Senterleder Elisabeth Lohk ønsker per nå ikke å kommentere økonomi og ansvar.

– Det må vi komme tilbake til senere. Det første vi har vært opptatt av nå er sikkerheten, de ansatte og å fortsette driften for en god julehandel, understreker hun.

Vil ikke på NAV

Fernanda Maria Reiss er for sin del tydelig på at hun vil fortsette å jobbe.

– Jeg har aldri vært en NAV-person og orker ikke tanken på det. Jeg har mye å gi enda, sier Reiss. Hun opplever å ha bli godt ivaretatt av ledelsen ved MENY til tross for den vanskelige situasjonen og har tro på at de vil kunne hjelpe henne videre.

Mer fra Dagsavisen