Nyheter

14 dager hos BMW

DRAMMEN: Seks utvalgte elever fra Åssiden videregående skole fikk et opphold hos BMWs motorsykkelfabrikk i Berlin som en del av yrkesutdanningen.

– Den største forskjellen var nok hvor utrolig ryddig de hadde det. Alle var veldig nøyaktige og strukturerte i jobben sin, forteller Ina Olsen (17), som går på Vg2 Kjøretøy ved Åssiden videregående skole i Drammen.

Sindre Holme (17), fra Vg2 Industriteknologi, nikker enig. Han innrømmer at framgangsmetodene er en smule mer tilfeldig på skolens verksted.

– He he ja, her jobber vi nok litt mer som vi vil og det er stort sett greit, så lenge sluttresultatet stemmer med arbeidstegningen.

Teori og praksis

Ina Olsen, Sindre Holme og fire andre Vg2-elever kom nylig tilbake fra et 14 dagers langt opphold som utvekslingselever ved BMWs motorsykkelfabrikk i Berlin. Det er andre gang skolen sender elever hit, og snart kommer seks tyske lærlinger fra BMWfabrikken på besøk til Åssiden skole.

– Det handler om å bruke skolefagene i praksis, enten det dreier seg om engelsk eller mekanikk. Det er alltid lettere å lære i en relevant setting og som del av et praksisfellesskap. Det er selvutviklede for elevene, forklarer Runar Lofsrud, som underviser i industriteknologi og er en av initiativtakerne til samarbeidet med den tyske fabrikken.

Han brukte også fjorårets utveksling av elever som en stor del av grunnlaget for sin mastergradsoppgave.

Trenger støtte

– Dette startet opprinnelig som et samarbeid mellom NHO og Senter for internasjonalisering av utdanning, med formål om å skape mer utstrakt samarbeid mellom lærebedrifter i Europa. Tiltaket får støtte, men det er likevel vanskelig å finansiere utvekslingen. Vi må jo også ha med oss lærere nedover slik at vikarer må settes inn, og noen må ta seg av og aktivisere de tyske lærlingene når de kommer hit, så foreløpig er dette for en stor del dugnadsbasert. Vi skulle gjerne fått litt hjelp fra fylkeskommunen i så måte, hinter Valvik.

Nyttig prosess

Marianne Johansen, som er en av lærerne som ble med til Tyskland, forteller at utvekslingsopplegget er forberedt lang tid i forveien, og at samtlige fellesfag er integrert med en rekke læringsmål.

– Vi begynner med å utlyse de seks utvekslingsplassene hos BMW som en stillingsannonse elevene kan søke på. De skriver sin søknad både på engelsk og norsk og intervjues også for egnethet og innstilling. I år fikk vi inn 16 søknader, og en jury med tre lærere avgjorde hvilke seks som fikk reise, sier hun.

– For mange er dette deres første erfaring med jobbintervju og jobbsøk, og dermed en veldig nyttig erfaring å ta med seg, legger Lofsberg til.

Stolte fagarbeidere

Han håper de norske elevene har lært noe av den store yrkesstoltheten fagarbeiderne hos BMW utviser.

– Der er det vanlig at de først tar artium for så å gå videre med et håndverk. Og det er knallhard konkurranse om lærlingplassene hos BMW. Rundt 1.000 søker seg dit, men etter testing av alt fra mattekunnskaper til samarbeidsevner får de til slutt valgt ut de 25 heldige, sier Lofsberg.

Nå har de ikke akkurat gjort det dårlig, de seks elevene fra Åssiden heller. Foreløpig har ikke de to jentene blant dem fått noen lærlingplass fra høsten av, men de søker stadig. De andre elevene skal blant annet til Aker på Tranby, Statoil og Lakksenteret på Hønefoss. Én har kommet inn på forkurs for ingeniører ved høyskolen på Kongsberg (som en av totalt ti fra årets avgangskull).

– Når vi i tillegg bare har mellom fire og seks prosent frafall på Vg1 og -2, tør jeg påstå vi leverer noen av landets beste fagarbeidere innen sine felt, mener lærer Dag Valvik, som er tydelig stolt av sine elever.

Bare fordeler

Både han og Runar Lofsrud understreker viktigheten av at flere norske bedrifter, i likhet med BMW, får øynene opp for hvor mange fordeler det er for bedriftene ved ta inn lærlinger.

– Dette er jo en investering for framtida ved at de ivaretar fagkunnskaper og håndverk, sikrer rekruttering på sikt og
selv får være med på å «forme» eventuelle ansattes spisskompetanse, konstaterer Runar Lofsberg.

pernille.vestengen@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen