Nyheter

Lanserer abonnementstjeneste for barneklær

Om fire uker lanseres nettbutikken Stas, der foreldre kan abonnere på barneklær.

For to år siden kom Fredrikstad-kvinnen Hege Rivedal Ødegaard over et konsept hun synes var helt utenom det vanlige. I Danmark fantes det en bedrift hvor man kunne abonnere på barneklær. Så fort klærne ble for små for barna, sendte man dem tilbake og fikk nye i retur. Noe lignende ville Ødegaard få til i Norge.

– Jeg dro innom venninnen min og fortalte om det, og var bare helt tent på ideen. Da sa hun at mannen hennes drømte om å bli gründer, så det ble til rundt en kjøkkenbenk dette her, ler hun.

Les også: Ken-Thomas (46) har skrevet kjærlighetslåt til Drammen

Bærekraft i alle ledd

Venninnens mann var Paul Ferguson og sammen startet de bedriften Stas, som offisielt lanseres om fire uker. Tanken er at foreldre kan bestille et abonnement, få barneklærne levert på døren, og hentet igjen når de er for små.

– Jeg opplever at mange er opptatt av bærekraft, men at folk også må velge om det skal være billig eller etisk. Der kommer konseptet inn. Her har man mulighet til å velge både bærekraftig og økonomisk. Det er klær av god kvalitet som normalt koster mye i butikkene.

Stas abonnementstjeneste barneklær. Grunnlegger Hege Rivedal Ødegaard

Grunnlegger av Stas, Hege Rivedal Ødegaard. Foto: Ylva Lie Bjerke

Teamet bak Stas er opptatt av at bedriften har en sirkulær modell, og at klærne skal brukes igjen, så lenge det lar seg gjøre.

– Det har vært en lang prosess, fordi vi har vært opptatt av at alle våre leverandører har samme verdier og holdninger som oss. Vi kontrollerer alle ledd, som transport, emballasje, hvem som vasker tøyet og hvilket vaskemiddel som brukes.

Alt ned til posen klærne leveres i, er dermed miljøvennlig, sier Ødegaard.

– Posen er laget av avfallsprodukter, og er hundre prosent nedbrytbar. Etter seks måneder i komposthaugen din har den blitt til jord.

Klær har sentimental verdi

Klesforsker Ingun Grimstad Klepp, som holder til ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO på OsloMet, kjenner også til konseptet som har vært prøvd ut i Danmark. Hun sier det er positivt at bedrifter prøver ut forskjellige løsninger.

– Særlig for de klærne som nødvendigvis må skifte eier fordi eieren vokser. Hvis man først skal snakke om abonnement eller leieløsninger, er det den type klær som egner seg best, sier hun.

Hun kan fortelle at det er mange måter klær sirkulerer på i samfunnet, og som ikke bare er knyttet til penger.

– Men det er kun disse som får noe særlig oppmerksomhet i pressen. Klær som går i arv lever sitt stille liv, men disse er også viktige, påpeker hun.

Ingun Grimstad Klepp
forskningsleder ved SIFO(statens institutt for forbruksforskning)

Seniorforsker ved Statens institutt for forbruksforskning, Ingun Grimstad Klepp. Foto: Arne Ove Bergo

Det handler i stor grad om at systemene med arv knytter bånd mellom mennesker, mener hun.

– Det er hyggelig å se igjen klærne barna dine hadde på seg, på venninnen din sitt barn. Eller på sine barnebarn. Abonnementsystemer er upersonlige, mens vi mennesker er sentimentale.

Klepp understreker at hun ønsker konseptet alt godt, og at det kan være en god løsning dersom det å kjøpe nye klær er det eneste reelle alternativet.

– Men det er mange som opplever at venninner får barn på samme tid, og da vil jo klærne sirkulere i en vennskapsrelasjon. Det har både miljømessige og følelsesmessige fordeler. Du skaper nettverk, og det vi ser er at disse tingene som går på det følelsesmessige er viktige. Man er like opptatt av hvem som har hatt klærne før, som hvordan de ser ut eller hva de er laget av.

Les også: Konkurrerer om å utsmykke distriktets nye bydel med unikt, grønt prosjekt (+)

Skal lite til

Men selv om mange har et nettverk med barn, er det likevel ikke gitt at barna er født til samme årstid. En junibaby har ikke så stor glede av de varme ullbodyene til en nyfødt januarbarn – eller omvendt. Produktutvikleren i Stas, Helene Christophersen, forteller om hvordan de så behovet for konseptet ettersom barn raskt vokser ut av klærne sine de første leveårene.

– I snitt går barn igjennom åtte klesstørrelser i løpet av de to første årene. Derfor setter vi sammen pakker etter størrelse og årstid, så det blir så lett som mulig for foreldrene, sier Christophersen.

Det er klesarving satt i system. Barna får nye klær, foreldre kan spare penger og samfunnet tjener på miljøhensynene som tas. Christophersen forteller at det er enkle grep som skal til for å gjøre en forskjell, og klærne hentes og leveres gratis.

– Vi vil gjøre det enkelt å ta de rette valgene.

Stas abonnementstjeneste barneklær. Produktutvikler Helene Christophersen

Helene Christophersen, produktutvikler i Stas-teamet. Foto: Ylva Lie Bjerke

Mer fra Dagsavisen