Kultur

For Kongsberg Jazzfestival blir dette kostbart uansett, tror ekspert på kultursponsing

Artister er blitt mer bevisste på sponsing, mener BI-professor om striden rundt Kongsberg Jazzfestival og våpenprodusenten Kongsberg Gruppen.

Bilde 1 av 2
Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.

– Det ser ut som om denne festivalen nærmer seg et brudd med sponsoren når det gjelder både assosiasjoner og verdier, kommenterer Anne-Britt Gran, professor ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøgskolen BI. Gran har forsket spesielt på kulturlivet og sponsorvirksomhet, og bl.a. gitt ut fagboken «Kultursponsing».

Festivalgrunnlegger: – Dette kan ødelegge Kongsberg Jazzfestival (+)
Striden har rast de siste ukene om Kongsberg Jazzfestivals sponsoravtale med Kongsberg Gruppen, som blant annet produserer og eksporterer avansert våpenteknologi.

Festivalen inngikk sponsoravtalen med Kongsberg Gruppen i 2014, og siden har avtalen vært omdiskutert i musikkmiljøer.

Inntil 1.1 2021 var Kongsberg Gruppen en av tre hovedsponsorer for jazzfestivalen. De to andre hovedsponsorene er DNB og GKN Aerospace, som bl.a. produserer deler til jagerflyet F-35.

Nivået over hovedsponsorene er generalsponsor, som er oljeselskapet Technip FMC.

Kongsberg-sjefen slår tilbake: – Jeg er ikke enig. Festivalen er for alle (+)

I oktober vedtok festivalstyret å ikke fornye hovedsponsoravtalen med Kongsberg Gruppen. Det vakte sterke reaksjoner i Kongsberg da dette ble kjent sist uke. Etter hard kritikk opphevet festivalstyret sitt vedtak, og innledet forhandlinger om ny sponsoravtale med Kongsberg Gruppen.

Styret i Kongsberg Jazzfestival har stilt sine plasser til disposisjon, og festivalen skal nå innkalle til ekstraordinær generalforsamling.

Sponsorinntekter fra Kongsberg Gruppen utgjorde tre prosent av festivalens totale budsjett, opplyste daværende festivalsjef Kai Gustavsen i 2018. Festivalens samlede inntekter var på 32 millioner kroner for 2019, 2.8 millioner kom fra sponsorinntekter.

Festivalen satte publikumsrekord i 2019 med over 32.000 solgte billetter. De siste årene har Kongsberg Jazzfestival passert Molde som Norges største jazzfestival.

Nærmere 90 norske artister har skrevet under på aksjonen Motvinds opprop mot festivalens sponsoravtale. Den svenske artisten og bandlederen Mats Gustafsson, som har spilt på Kongsberg Jazzfestival flere ganger, har gått ut og oppfordret alle artister til å boikotte Kongsberg Jazzfestival.

– Artister ser ut til å ha blitt mye mer bevisst profilen på sponsoratene der de opptrer, kommenterer Anne-Britt Gran, professor ved Handelshøyskolen BI.

Hun tror sponsoravtalen vil fortsette å gi vanskeligheter for festivalledelsen.

– Kritiske artister gir uttrykk for at sponsoratet oppleves som en unaturlig kobling, kommenterer Gran på e-post.

– Hvis protestene er få og håndterbare kan man fortsette som før, men hvis misnøyen og negative assosiasjoner til festivalen vokser i omfang, vil en avvikling av sponsoratet presse seg frem, mener hun.

Redaktøren for nettavisen 3600 på Kongsberg har denne uken oppfordret Kongsberg Gruppen til å redde festivalen ved å trekke seg som sponsor.

– Det er to hovedscenarioer videre: Man fortsetter som før og overlater til artistene om de vil være med eller ikke. Eller festivalen avvikler sponsoratet for å slippe de negative assosiasjonene til våpenindustri, og de kritiske artistene kommer tilbake. Begge alternativene har betydelige kostnader, og dette er festivalledelsens ansvar. Presset fra lokalpolitikere gjør ikke valget lettere, kommenterer BI-professoren.

Les også: Han startet aksjonen – forbauset over at jazzfestival snudde igjen

Mer fra: Kultur