Nyheter

Koronakrisen kan føre til dyrere øl: – Taper masse penger

Norges eldste bryggeri taper penger på svak krone og bortfall av viktige markeder. Det kan gi konsekvenser for øltørste nordmenn, ifølge administrerende direktør Christian Aass.

Helt siden 1834 har Aass Bryggeri ligget nede ved vannkanten like i utkanten av Drammen sentrum, og siden 1864 har det vært familien Aass som har drevet bryggeriet. Det gjør det til Norges eldste bryggeri, og en arbeidsplass som har vært gjennom det meste.

– Vi er opptatt av å være en trygg og sikker arbeidsplass, og har mange flinke medarbeidere som har vært med oss lenge. Vi har vært gjennom tøffe tider før, men dette er en helt ekstraordinær situasjon og vi er preget av hverdagen på samme måte som mange andre, sier administrerende direktør Christian August K. Aass til Dagsavisen Fremtiden.

LES OGSÅ: Hjørnestensbedriften i Svelvik har permittert over halve staben

Dyrere råvarer og omsetningstap

Samtidig som koronapandemien har inntruffet har også den norske kronen svekket seg. Det merker Aass godt.

– Vi kjøper inn råvarene våre i euro, så vi er veldig opptatt av eurokursen. Nå som kronen har svekket seg har vi sett en 15-20 prosents økning i prisen vi betaler for våre råvarer, men siden det er vinduer for når du kan melde inn prisøkning har vi ikke tatt ut noen prisøkning på våre produkter. Det er noe vi må se på, siden vi nå taper masse penger, forteller Aass.

Det er også full stopp i leveransene til uteliv og taxfree-segmentet, som er viktige kanaler for bryggeriet.

– Med de kanalene som nå er stengt ned ser vi gjerne på et omsetningstap på mellom 20-25 prosent inkludert eksport. Det er mye, men siden regjeringens krisepakke er omsetningsbasert og ikke resultatbasert med et tak på 30 prosents i omsetningstap kommer vi ikke inn under den ordningen heller. Derfor styrer vi mot et tøft 2020, sier Aass som ikke regner med at de kommer til å levere på langt nær like bra som i fjor.

LES OGSÅ: Mener regjeringen har vært for sent ute med krisehjelpen

Har permittert halve staben

Som femte generasjons eier av bedriften er Aass nå mest opptatt av å ivareta helsen og sikkerheten for sine ansatte og gjøre det vi kan for å holde helsekøen nede i disse tider.
 
– Vi har heldigvis ingen som er syke, og har tatt mange grep internt for å unngå å få smitte inn i bryggeriet med avstand og ekstra skjerpede hygienerutiner. I tillegg har vi en egen  del av bygget der vi tar i mot innkommende varer fra eksterne sjåfører, som bare får bruke egne adskilte toaletter. Vi bruker hyppig plasthansker, eget utstyr som trucker etc  for å behandle varene og i det hele tatt er vi opptatt av å drive så forsvarlig som vi kan , sier han.
 
Aass opplyser at de har vært nødt til å permittere halve staben, fortrinnsvis de som driver med salg og uteliv.
 
– Siden selgerne våre ikke får lov til å oppsøke butikker har de blitt permittert. Totalt er det er cirka 50 personer som er helt eller delvis permittert, og det er halvparten av staben vår. Resten er på jobb i bryggeriet, da det er vanskelig for dem å ha hjemmekontor, sier Aass som medgir at det er vondt å se gode medarbeidere bli permittert.

LES OGSÅ: Enige om krisepakke på 50 milliarder til bedriftene

Konsentrerer seg om kjerneoppgavene

Der andre bryggerier har lagt om produksjonen til å produsere for eksempel håndsprit, sier han at de ikke har vurdert noen kreative grep ut over det de gjør til vanlig.

– Per nå har ikke vi muligheten til å gjøre det, så da må vi eventuelt investere i nytt utstyr før det blir en mulighet. Hvis denne krisen blir langvarig kan det være noe vi ser på, men for øyeblikket er vi mest opptatt av å drive en sikker arbeidsplass. Slik situasjonen er nå må vi tilpasse oss hele tiden, da virkeligheten endrer seg fra dag til dag, sier han.

Det å starte med utkjøring av produkter som de lager på bryggeriet, som enkelte andre nå gjør, er heller ikke aktuelt.

– Vi har et prinsipp om at vi ikke konkurrerer med kundene våre. Mange av dem sliter også nå, og så lenge vi har kunder som tar ut varer vil ikke vi konkurrere med dem. Det ville heller ikke vært lurt å pådra seg økte kostnader i form av distribusjon i denne tiden, så vi konsentrerer oss om kjerneoppgavene våre, opplyser Aass.

LES OGSÅ: Vil tillate uteservering i påsken

Gledelig norsk trend

Som administrerende direktør sier han at de har redusert kostnader internt og holder de ansatte løpende informert om situasjonen. Alle arrangementer i Gildehallen, Direktørboligen og Pilotbryggeriet er kansellert inntil videre, og all form for annonsering er innstilt inntil videre.

– Hvis jeg skulle laget en krisepakke som var rettet inn mot oss, ville den naturlig nok vært annerledes. Men jeg tror ikke det er mulig å tenke på alt når de innretter pakkene. De krisepakkene som har blitt vedtatt har berget mange konkurser, og det er tross alt det viktigste. Vi overlever negative resultater et par år, og tenker veldig langsiktig, så det er bedre at de tenker på krisepakker til andre enn akkurat oss, forteller Aass.

Han er opptatt av at bryggeriet klarer å holde på sin markedsposisjon gjennom dette, og til sin store glede har han oppdaget en trend i det siste, som også holder stikk inn i denne tunge tiden.

– Vi har sett over en lang periode nå at forbrukerne velger helnorske merker der man vet hvor ting er produsert og hvem som står bak. For oss er det veldig positivt, da vi ikke har noen som kan produsere for oss eller eier oss slik Hansa og Ringnes har som er helt eller delvis eid av utenlandske selskaper. Det at forbrukerne er med på å støtte norske bedrifter på den måten er vi veldig takknemlig for, sier Aass som både satte ny omsetningsrekord i 2019 og hadde det mest solgte juleølet i fjor.

LES OGSÅ: Begrenset åpningstid og annerlede påske for Åspaviljongen

Mer fra Dagsavisen