Nyheter

Helomvending i formannskapet ga flertall for å beholde dagens bybru

MDGs Ståle Sørensen fikk flertallet med seg og vraket ny bybru, i strid med Rådmannens innstilling. Kun Høyre sto fast på bystyrevedtaket fra 2018.

Å rehabilitere og forlenge levetiden på dagens bybru i stedet for å erstatte den nå, vil få store konsekvenser både økonomisk, for fremdriften i arbeidet med ny InterCity-strekning og stasjonsområde og for varigheten på ulempene drammenserne vil oppleve mens de planlagte anleggsarbeidene pågår.

Det fremgår av saksdokumentene formannskapet satt med, da saken med tittel "Ny bybru - midlertidige løsninger for gående og syklende"  kom opp som utsatt sak i møtet tirsdag. Det var Ståle Sørensen som i formannskapets siste møte før sommerferien ba om å få utredet to ekstra punkter til forslaget, basert på alternativet at brua likevel ikke rives nå.

Brua har alvorlige svakheter, og en tilstandsvurdering gjort av Rambøll i 2017 slår fast at den bør skiftes ut i sin helhet. Med omfattende rehabilitering anslått til å koste 150 millioner, kan imidlertid levetiden på brua forlenges med 15-20 år - og det var altså en slik løsning flertallet i formannskapet valgte å gå inn for tirsdag 27. august, mot Høyres fire stemmer.

LES MER HER: Ordføreren vil sjekke lovligheten av vedtak om bybruvraking

I strid med rådmannens innstilling

"Ut i fra en samlet vurdering fraråder rådmannn en utsettelse av byggingen av ny bybru over elva og en midlertidig rampeløsning mens Bane NOR bygger sin del over sporområdet", konkluderer rådmannen, basert på kommunens egen vurdering, et brev fra Bane NOR og en rapport fra Norconsult. "Det er store usikkerheter og ulemper knyttet til denne løsningen, både anleggsteknisk og økonomisk", står det om løsningen flertallet valgte å gå inn for med en midlertidig rampe over sporområdet, plassert nedstrøms dagens bybru. Rampa i seg selv vil koste 80 millioner kroner, en kostnad Bane Nor nå mener at Drammen kommune må ta selv. Dette ber formannskapspolitikerne gjennom sitt vedtak om at skal avvises.

Blant elementene rådmannens innstilling baserer seg på, er også at muligheten til å velge utforming på en ny bru senere blir langt mindre, ettersom Bane Nors del av arbeidet med å heve sporhøyden under vil måtte tilpasses dagens bybru - og ikke en høyrere, slik parallelloppdraget åpnet for. Høyden på det bruforslaget bystyret har valgt, ligger nesten to meter over dagens bru. Også trafikksikkerheten for myke trafikanter vil bli påvirket gjennom at anleggsarbeidet nå må deles opp i flere perioder, hver med sine utfordringer.

På den positive siden, vil det med rehabiliteringsløsningen ikke bli nødvendig å stenge brua fullstendig i denne omgang, og kostnadene for kommunen blir på kort sikt mindre enn med en splitter ny bru, som er estimert å koste 560 millioner.

LES OGSÅ: - Har gått uvanlig fort

Dette var også  begrunnelsen Ståle Sørensen ga for sin og partiets snuoperasjon i saken: Med bortfall av Buskerudbypakke 2 der samferdselsprosjekter og infrastruktur for totalt 15 milliarder kroner hadde funnet finansiering gjennom bompenger, belønningsmidler og offentlige tlskudd, vil den nye kommunens kostnadsbilde se helt annerledes ut når hver av regningene for det enkelte prosjekt havner på rådmannens bord.

- I Drammen skulle den gamle bybrua rives og erstattes av en ny flott bybro med en prislapp på 400 millioner kroner. Dette er noe MDG har støttet. Men i mellomtiden har Høyre kastet bypakka. Det betyr at vi har en helt annen økonomisk situasjon enn når vi gikk for vedtaket, skriver Ståle Sørensen på Facebook, og regner opp 90 millioner kroner kommunen kan måtte dekke inn rundt det nye sykehuset, fordi planlagte gang- og sykkelveier likevel ikke blir realisert, samt finansiering av en veiløsning i Gulskogen-området som forutsettes løst før vedtatte utbyggingsprosjekter kan gå sin gang og dekning til en allerede vedtatt sykkelplan.

- Derfor snur vi og går for en billig løsning som innebærer å oppjustere og reparere dagens bybro. Det beklager vi. Pengene vi sparer vil vi bruke til å innfri våre valgløfter. De Grønne er et økonomisk ansvarlig parti. Vi kommer til å ta ansvar og betale regninger med ekte penger ikke monopolpenger, bypakke eller ikke, skriver Sørensen.

Slik lyder forslaget Ståle Sørensen (MDG) fremmet og fikk flertall for:

1. Det etableres en midlertidig rampe fra gjenværende bybro som tillater busser, gående og syklende i anleggsperioden.

2. Vedtak om riving av bybrua og bygging av ny bybro gjort i bystyremøte 25.09.2018 gjøres om. Istedenfor igangsettes et prosjekt for å oppgradere og reparere dagens bybru i tråd med planene beskrevet i samme bystyresak.

3. Som tilleggstiltak for gående og syklende i anleggsperioden utredes videre:

a. Gratis adgang på ordinære bussruter i en sentrumssone

b. Elektriske bysykler

c. Elektriske sparkesykler

4. Tiltakene for gående og syklendes fremkommelighet i anleggsperioden legges inn i budsjettet behandles i kommende økonomiplaner.

5. Drammen Kommune inngår en dialog med Bane Nor med formål om at Bane Nor skal betale hele eller deler av den midlertidige rampeløsningen.

Rådmannens forslag fikk bare Høyres fire stemmer, og falt. Og kun Høyre stemte mot Sørensens alternative forslag - som dermed ble vedtatt.

Saken er oppdatert.

Mer fra Dagsavisen