Nyheter

Havnevedtak på mangelfullt grunnlag

Utvidelsen av Drammen havn ble vedtatt av kommunestyret, men underveis i behandlingen kom det opp nye momenter som gjorde at flere av politikerne mente at vedtaket har blitt gjort på et heller sviktende grunnlag.

Bilde 1 av 6

Utbyggingen av Drammen havn har vært en sak som har pågått lenge, og der folkemøter, innspill og innsigelser, reduksjoner av størrelse og utstrakt motstand fra blant andre MDG har ført til vedtaket som lå på bordet for kommunestyrets politikere tirsdag kveld.

Det vedtaket gikk ut på å fylle ut havna tilsvarende 27 fotballbaner, for å øke havnens kapasitet og gjøre plass til flere konteinere i en gradvis utfylling. I saksdokumentene er det estimert at en skal gå fra 60.000 konteinere i 2016 via 80.000 på dagens nivå til 130.000 konteinere i 2036. Problemet med det er bare at estimatene allerede nå spriker voldsomt i forhold til dagens konteinertrafikk.

– Jeg kan glede MDG med at Holmen ikke skal bli en konteinerhavn, og at de 80.000 konteinerne som det snakkes om her er fullstendig misvisende informasjon. En periode ble det overført veldig mye til Drammen havn gjennom Maersk, som gjorde at antallet konteinere ble kjempehøyt en stund, men nå dreier det seg om 35.000 konteinere i året, fortalte Høyres Fredrik Haaning fra talerstolen.

LES OGSÅ: Lier og Drammen har søkt om støtte til klimatiltak

Grov bom på estimatene

Det utløste en god del forvirring i salen, og både Venstres Anders Wengen og MDGs Ståle Sørensen ba rådmann Elisabeth Enger om å sjekke opp i om det tallet faktisk stemte.

– Antallet konteinere lå på 60.000 i 2016, og i prognosene står det helt korrekt at estimatene var på 80.000 for 2019 og 130.000 i 2036. Det estimatet er laget i 2019, men de faktiske tallene for 2019 endte med 35.000 konteinere på Drammen havn. Det kom som følge av ett stort selskap som har flyttet sin trafikk fra Drammen til Oslo. Dette er tall som uansett vil variere, og selv om det er store avvik fra prognosene har administrasjonen ikke sett noe behov for å komme med en oppdatert prognose, sa rådmannen etter en kort pause.

Det svaret falt ikke i god jord hos verken MDG eller Venstre.

– Hvis det stemmer er det gjort et usedvanlig slett arbeid med hele dette grunnlagsdokumentet. Det er mye som er bra med denne saken, men det er ikke gjort et godt nok arbeid for å utrede blant annet støy, truede arter, samfunnsøkonomiske konsekvenser, trafikkanalyse og havna sett i kombinasjon med det nye sykehuset, sa Wengen i sin redegjørelse for hvorfor Venstre ikke kom til å stemme for forslaget.

LES OGSÅ: Ønsker vi å være Elvebyen eller konteinerbyen?

MDG vurderer lovlighetskontroll

Miljøpartiet De Grønne har hele tiden vært imot utvidelsen, og sendte ikke mindre enn fire representanter opp i tur og orden for å snakke om forurensning, dårlig arealpolitikk, støy, dyreliv, trafikk, få arbeidsplasser og en rekke andre argumenter mot utvidelsen. Korreksjonen ned til 35.000 konteinere ga MDG-toppen Sørensen bare mer vann på mølla.

– Det her viser jo at hele grunnlaget for saken er feil. Hvis det viser seg at estimatene er så feil vet vi jo ikke hvilke konsekvenser dette vil få, da vi ikke vet hvor mange konteinere som skal inn og ut av havna. Når administrasjonen heller ikke har gjennomført en trafikkanalyse eller gjort vurderinger knyttet til nytt sykehus kan vi her gjøre et vedtak på et grunnlag som ikke er riktig, sa Sørensen som opplyste at han ville vurdere å sende saken inn for lovlighetskontroll.

Sørensen mener det er helt feil rekkefølge å vedta en utvidelse uten å vite konsekvensene, og sier at utvidelsen av havna ikke vil skape like mange arbeidsplasser som det vil fortrenge av annen næringsvirksomhet som et resultat av utvidelsen.

– Alle andre som bygger havner flytter havna ut av byen, og ikke inn i byen slik det er foreslått her. Dette forslaget er arealkrevende, bråkete og det legger til rette for økt tungtransport, samtidig som det skader andre typer næringer vi kunne tiltrukket oss som ville gitt flere arbeidsplasser, advarte Sørensen om.

LES OGSÅ: Disse politikerne skal sitte i nærutvalget der du bor

– Vedtaket ødelegger byen vår

Partikollega Cathrin Janøy sier at partiet ønsker å sette trivsel foran økonomisk vinning og mener det er et tiltak som gjør at flere vil flytte til Drammen. MDGs tredje representant på talerstolen, Rose Jahanfarah, gikk enda lenger.

– Holmen er det første stedet man ser etter å ha kommet hjem til Drammen. Det er et sted du går for å lufte bikkja, og det er et sted som betyr mye for byen vår. Som Jørgen Wilhelmsen i Rødt sa er det hjertet i byen, og med dette forslaget ødelegger vi utsikten av elva i tillegg til at vi skaper økt flomfare. Dette vedtaket ødelegger byen vår, sa Jahanfarah.

Selv om MDG var klart mest kritisk, var det ikke de eneste som var skeptiske. Det var også Rødts gruppeleder Jørgen Harboe Wilhelmsen, selv om han til slutt endte opp med å støtte utvidelsen.

– I motsetning til Ap synes jeg ikke dette er noen gladsak. Siden vi har bestemt oss for å legge sykehuset på Brakerøya og bygge luksusleiligheter på Tangen har vi fjernet de mulighetene vi hadde og dermed tvunget oss selv til å utvide havna der den er nå. Det kommer som en følgefeil av flere feilaktige avgjørelser, sier Wilhelmsen og fortsetter:

– Drammen havn er viktig for Drammen, da havna er byens hjerte. Noen ganger støyer det hjerter mer enn vi skulle ønske oss, men nå er vi nødt til å satse på havna for å skape og sikre byen arbeidsplasser, la Wilhelmsen til.

LES OGSÅ: Frp ville gi mer penger til «vanlige» politikere

Prøver ut boblegardin mot støy

Arbeiderpartiets Lina Strandbråten poengterte at vedtaket var en gladsak for byen, og fikk støtte av Høyres Fredrik Haaning.

– Drammen har alltid vært en sjøfarts og havneby, og det skal vi fortsette å være. Dette er ikke en reguleringsplan som fører til at området blir fyllt opp på 1-2-3, men det legger til rette for viktig næring og havneaktiviteter på Holmen, sa Haaning som påpekte at utfyllingsarealet var halvert og at havna har startet et prosjekt med boblegardin for å redusere støy- og forurensningsnivået.

Kystverket har tidligere i år testet boblegardin i et forsøk i Ålesund, og fant ut at gardinen dempet lydnivået fra undervannssprengning med 32 desibel på en 300 meters avstand. Kystverket beskriver teknologien bak boblegardinen på følgende måte på sine hjemmesider.

– Gardinen lages av et langt rør som plasseres ut på sjøbunnen. Røret er tilkoblet en kompressor som kontinuerlig forsyner røret med trykkluft. Luft som strømmer ut gjennom perforeringer i røret, bestående av én milimeter store hull, sørger for en «vegg» av bobler i vannsøylen. Denne bobleveggen begrenser trykkpulsene fra sprengningen fra å forplante seg videre i sjøen ved at trykkpulsen dempes når den passerer luftboblene, skriver Kystverket.

LES OGSÅ: – Det er godt å vite at ordføreren avfeier sitt eget partis politikk

Lunde gikk gråtende av talerstolen

Dagens mest gripende innlegg holdt Nei til Bomrings Anders Lunde. Midt under sitt innlegg, der Lunde snakket om trafikksituasjonen på Holmenbrua ble han blank i øynene og tok lange pauser uten å snakke.

En tydelig beveget Lunde snakket med tårer i øynene om en ulykke som hadde vært på Holmenbrua for et par år siden, og til DT bekreftet han at han kjente vedkommende som omkom i den ulykken. Det gjorde at gråten tok han, og Lunde gikk av talerstolen før han kom opp igjen senere under behandlingen og la frem et forslag om trafikkutredning.

Lundes fikk med seg Venstre, Rødt og Miljøpartiet De Grønne på sitt forslag, men fikk ikke flertall.

Det gjorde heller ikke MDG for noen av sine forslag, som stort sett bare fikk Venstres stemmer i tillegg til sine egne.

Til slutt ble formannskapets innstilling vedtatt, slik at havnesjefen og tilhørerne fra Drammen havn i tillegg til flertallet i kommunestyret kunne konstatere at det nå blir en utvidelse av havna der den ligger.

LES OGSÅ: – Dette er viktig læring for oss

Mer fra Dagsavisen