Har sympati med kundene: – Linjene har ringt kontinuerlig siden i dag morges

Daglig leder Trond Iversen i Din Ferie i Drammen sier de prøver å hjelpe sine kunder så godt de kan, men tror en løsning på Ving-utfordringene kan dra litt ut i tid.

Tidlig mandag ble det kjent at reiseselskapet Thomas Cook har gått konkurs, noe som påvirker nordmenn og andre som har bestilt turer gjennom Ving, som er et heleid datterselskap av Thomas Cook. Over 9000 nordmenn er rammet, og telefonlinjene har ringt gjennom hele dagen til reisebyrået Din Ferie i Drammen.

– Det har vært mange som har ringt gjennom hele dagen. Linjene har ringt kontinuerlig, og vi prøver å hjelpe dem som ringer inn så godt vi kan. Mange er bekymret for pengene sine, og andre er opptatt av turer de har bestilt og andre igjen har folk de kjenner som er på ferie, sier Trond Iversen og fortsetter.

– Vi gir dem som ringer inn den informasjonen vi sitter med, og hjelper de kundene som har bestilt gjennom oss med å finne alternative løsninger. Men siden vi heller ikke vet så mye, kan vi ikke avbestille turer eller booke nye på kort varsel, så det er en ganske vanskelig situasjon, forteller han.

LES OGSÅ: Ving: 9.000 nordmenn berørt av Thomas Cook-konkurs

Har sympati for de som er rammet

Han er daglig leder i reisebyrået Din Ferie, og sier at han selv kjenner på fortvilelsen folk sitter med.

– Ferie er noe du gjerne har sett fram til lenge, og som du har gledet deg skikkelig til. Det å da få en sånn beskjed og ikke få dratt på ferie likevel er selvsagt veldig kjedelig, og det er enkelt å kjenne på den fortvilelsen både de som nå er på ferie og de som har bestilt ferie nå sitter med, sier Iversen.

Han synes også det er beklagelig at de ikke kan hjelpe i større grad.

– Det kunne nesten ikke vært et dårligere tidspunkt heller, siden høstferien nå nærmer seg. Derfor er det lite alternative plasser hos andre operatører, fordi høstferieturene som oftest er bestilt god tid i forveien. Det er heller ikke alle som har råd til å legge ut for en ny ferie før de har fått penger igjen, og det kan ta en god stund, så jeg synes veldig synd på de som er rammet av denne konkursen, sier han.

LES OGSÅ: Thomas Cook slått konkurs – hundretusener av turister rammes

Tror en løsning vil ta tid

Iversen ber folk følge med på Ving sine hjemmesider, og tror det kan gå noen dager før alt er ordnet opp i.

– Dessverre tror jeg dette nok vil ta noen dager, for det er ikke snakk om å starte opp igjen en dagligvarebutikk på hjørnet. Her er det sikkert masse byråkrati, og et konkursbo som skal ordnes opp i og mye som skal gjøres før Ving eventuelt kommer i gang igjen. De får nok helt sikkert ryddet opp i det, men det kan ta litt tid, sier han.

For dem som nå utålmodig venter på å komme hjem eller lurer på hva som skjer med reisene sine ikke noe standardsvar.

– Det som er sikkert er at det ikke blir noen løsning i dag, og de som har bestilt ferie de kommende dagene og ukene må nesten bare avvente og se om det blir noen løsning fra Vings side. Har de kjøpt en pakkereise får de igjen pengene sine fra reisegarantifondet, selv om det kan ta litt tid. De som har bestilt på egenhånd på nett kan vi dessverre ikke hjelpe, forteller han.

LES OGSÅ: Slik får du hjelp hvis du er rammet av Thomas Cook-konkursen

Beroliger de som har bestilt sommerferie

Iversen, som selv har jobbet i Ving, er overrasket over å se et så stort selskap gå konkurs.

– Ving har vært blant de tryggeste å reise med gjennom alle tider, så det at noe sånt skjer med dem er veldig overraskende. Vi har fulgt med på dette siden i sommer, men har alltid trodd at de kommer til en løsning. De gjør jo alltid det, siden det er så mange som blir påvirket. Det er nesten ikke til å tro, sier han.

I sommer var det interesse fra andre parter for å kjøpe Ving ut fra Thomas Cook, og i Norden har Ving tjent gode penger. Derfor er ikke Iversen så bekymret for de som har bestilt ferie lenger frem i tid.

– Salgene for sommeren 2020 har var lenge allerede, så der er det garantert mange som har bestilt ferie. Så attraktive som Ving i Norden er så tror jeg ikke det tar så lang tid før de er i gang igjen, men det er som sagt masse som skal løses opp i med konkursbo og eierskap. I tillegg er det ikke bare å starte opp igjen heller, fordi du må jo finne fly og inngå nye avtaler, så det er mange ting som må på plass, sier han.

LES OGSÅ: Reisegarantifondet har oversikt over hvor folk befinner seg

Har selv ansatt som er rammet

Iversen er selv på ett vis rammet, da han har en ansatt som er på ferie som ikke kommer hjem til jobb i morgen.

– Vi har en ansatt som har reist med Ving til Mallorca, der hun besøker en datter som faktisk jobber for Ving. Hun kommer nok seg ikke på jobb med det første, men det får vi heller tåle, sier Iversen.

Dagsavisen Fremtiden har også snakket med Bennet Feriereiser, og også de kunne bekrefte at de har fått mange flere henvendelser enn normalt.

– Akkurat nå er det ikke så mye vi kan gjøre, da vi sitter litt på gjerdet og venter på hva som skjer med Ving. Vi får trolig nye direktiver i løpet av dagen, og er på alerten og prøver å hjelpe så godt vi kan, sier Kjersti Bogstad.