Kultur

Har du gått glipp av disse? Her er høstens beste TV-serier

TV-høsten er på hell, og det er på tide å oppsummere sesongen. Her er seriene du bør ta med deg inn i høstkveldene fram mot jul.

Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.

Det flommer over at nye serier fra strømmere og TV-kanaler denne sesongen også, og konkurransen om TV-timene våre blir tøffere og tøffere. Her er de beste av det som er kommet denne høstsesongen, og det er til og med en norsk dramaserie med på lista: «Fremvandrerne», krim-/tidsreise-science fiction-/samfunnssatireserien som ble lansert på HBO Nordic allerede i slutten av august. Den står seg fortsatt svært godt blant alt det tungvekter-produsentene av drama har bydd på de siste månedene.

«Fremvandrerne» 

Anne Bjørnstad og Eilif Skodvins HBO-serie er det absolutte høydepunkt blant norske dramaserier i høst - og dette året -, og den eneste norske som har fått terningkast seks i Dagsavisen på lange tider. Hadde «Fremvandrerne» gått på en norsk, åpen TV-kanal, hadde serien blitt den snakkisen den fortjener. Serien kalt «Beforeigners» utenfor Norge tåler også godt konkurransen fra de  utenlandske seriene som har kommet i høst.

«Fremvandrerne» med Nicolai Cleve Broch og Krista Kostonen som politi i et Oslo fullt av tidsvandrere. Et av høstens absolutte høydepunkter på TV. FOTO: HBO NORDIC

«Fremvandrerne» med Nicolai Cleve Broch og Krista Kostonen som politi i et Oslo fullt av tidsvandrere. Et av høstens absolutte høydepunkter på TV. FOTO: HBO NORDIC

Historien følger den nedkjørte politimannen Lars i Oslo, spilt av Nicolai Cleve Broch, som må takle en innvandringsflom i form av tidsvandrere fra Norges fortid. Med seg får han den tøffe skjoldmøya, nå etterforsker, Alfhildur Enginsdottir (Krista Kosonen) i jobben med å løse en krimsak i en by befolket av Kristiania-bohemer, steinalderfolk og vikinger. «Fremvandrerne» er så god at den burde vinne i kategorien beste drama i den internasjonale Emmy-utdelingen i New York neste år på denne tida.

«Mr Inbetween» 

###

«Mr Inbetween» er mørkt, morsomt og overraskende menneskelig drama fra Australia om Ray, leiemorder og helgepappa. FOTO: HBO NORDIC

Australske serier er mer enn «Neighbours»! Og denne er også kandidat til en internasjonal drama-Emmy, en svart komedie på HBO Nordic. Denne handler om ekssoldaten Ray, nå dørvakt, torpedo og leiemorder etter behov, i en søvnig australsk forstad. Han må balansere jobben med helgepapparollen, en kjæreste som må sies å være utenfor hans liga, og være en støtte for hans svært muskelsyke bror. Dette går så som så, men Ray – som bare tyr til vold når han må, og når noen fortjener det – er heldigvis utstyrt med australsk sindig «greit nok»-innstilling til det meste.

«Unbelievable»

Høstens sterkeste serie er formidlet av Netflix i «Unbelievable», en dramatisering av en virkelig historie fra USA. Den skildrer hvordan et voldtektsoffer risikerer å bli behandlet, møtt og mistrodd av omsorgsapparat, politi, folk i nærmiljøet og samfunnet for øvrig. Skildringen av skjebner og politimetoder kan få det til å vrenge seg i magen i de første episodene, samtidig byr «Unbelieavable» på en engasjerende etterforskning av en serieovergriper, ledet av den glimrende Toni Collette som detektiv.

«Unbelievable», en rystende og engasjerende historie om hva overgrepsofre risikerer å bli møtt med, og som også byr på en engasjerende etterforskning fra virkeligheten. FOTO: NETFLIX

Toni Colette i rollen som våken og standhaftig etterforsker gjør «Unbelieveable» til en historie som gjør inntrykk. FOTO: NETFLIX

«Watchmen»

Serien som har fått et nærmest samstemt kritikerkorps til å juble, er Damon Lindelofs mystiske og mørke vigilantekrimdrama basert på tegneserieromanen fra 1987. I likhet med tegneserien kan også tv-serien bli en moderne klassiker. «Watchmen» lener seg godt på opphavet, men den byr også på en historie som står stødig på egne bein.

«Watchmen», en antiheltnoir om et alternativt USA anno 2019, og en serie som kan bli en moderne klassiker. FOTO: HBO NORDIC

«Watchmen», en antiheltnoir om et alternativt USA anno 2019, og en serie som kan bli en moderne klassiker. FOTO: HBO NORDIC

Tegneserien handlet om menneskenes liv preget av kald krig, denne fokuserer på rase og rasemotsetninger, det som preger vår tid aller mest, ifølge TV-serieskaperen. Vår tids «Watchmen» er en dyster antihelt-noir, men det forhindrer ikke HBO-serien fra å være et fascinerende drama og en visuell festopplevelse.

«Mindhunter» sesong to

Noen ganger er virkeligheten sterk nok, og denne serien om de første FBI-agentene som benyttet seg av profilering i arbeidet er fortsatt en av Netflix’ beste. I sesong to har metodene til Holden Ford, Bill Tench og Wendy Carr fått mer anerkjennelse, men nå har de fått andre utfordringer. Holden Ford har jobbet seg til sammenbrudd, Bill Tench har problemer hjemme, og professor Wendy Carr må holde legning og privatliv skjult.

###

Holden Ford og Wendy Carr fra «Mindhunter». Foto: Netflix

Etterforskerne oppsøker grusomme typer fra virkeligheten, type Charles Manson, men historien som vekker mest oppsikt er en seriemordersak fra virkelighetens Atlanta – som er en effektiv kommentar til systembasert rasisme i politi og samfunn i USA. Takket være forutinntatte holdninger om hvordan folk «bare er», kunne en seriemorder ta livet av rundt 30 afroamerikanske gutter uten politiet foretak seg stort annet enn å anta at ofrene hadde rømt hjemmefra.

«The Loudest Voice»

Høstens mest skremmende – på samfunnets vegne – miniserie beskriver hvordan Roger Ailes gjorde Fox News til USAs største nyhetskanal – les: «nyhetskanal» – ved å satse på en business- og politisk basert strategi som brøt tvert med journalistikkens retningslinjer og etikk. Fox News skulle appellere til følelser framfor fakta, og skape nyheter framfor å rapportere dem, var hans kongstanke.

###

Russell Crowe i polstret drakt spiller den beryktede Roger Ailes. FOTO: HBO NORDIC 

Russel Crowe gjør en overbevisende tolkning av en kynisk høyrekonservativ amerikaner og et populistisk politisk talent som så en gedigen forretningsmulighet i en høyrepolitisk TV-kanal som appellerer til folks misunnelse, frykt og følelser. Det gjør inntrykk å høre Ailes etablere retorikken og konspirasjonsteoriene som preger politikk og sosiale medier den dag i dag, også her til lands. Serien er en samfunnsfagtime, til skrekk og advarsel.

«The Kominsky Method»  

Michael Douglas gjør sin beste rolle siden «Falling Down», men Alan Arkin er like god i denne Netflix-komedien laget av Chuck Lorre, mannen bak blant annet «Two and a Half Men». Michael Douglas er Sandy Kominsky, aldrende, mislykka skuespiller og evig skjørtejeger i Los Angeles som nå driver skuespillerskole sammen med datteren. Arkin er hans beste venn, den søkkrike agentbyrådirektøren Norman Newlander. Sammen er de to seniorene komisk dynamitt, to gemyttlige gubber som aldri gir opp selv om helsa svikter, prostataen vokser, alle de kjenner går bort og ungene deres irriterer og verden generelt har gått av hengslene. Genuin gubbesjarm uten eim av kamfer.

###

De morsomste gubbene på strømming akkurat nå: Alan Arkin og Michael Douglas. FOTO: NETFLIX

«The Boys»

«The Boys» er den beste superheltserien laget for TV, men det er fordi disse heltene ikke er spesielt supre. I Amazon Primes mest sette serie til nå er heltealliansen The Seven en gjeng forstyrrede sosiopater, korrumpert av egne krefter og som drivers fram av et milliardkonsern som bare tenker omsetning og «likes» på sosiale medier.

###

Homelander er superhelten som stiller opp på en selfie, men ikke er spesielt glad i mennesker når det kommer til stykket. FOTO: AMAZON PRIME

The Seven ledes av Homelander, en livsfarlig Supermann-type, mens kollega A-train er superdopmisbruker og Translucent den usynlige mannen som bruker mye av fritida til å henge på jentedoen. Vanlige mennesker lever farlig i nærheten av disse typene, men når unge Hughie mister kjæresten på supertragisk vis, bestemmer han seg for å ta opp kampen mot de tvilsomme heltene.

«The Good Place»

Det tar en evighet mellom hver gang Netflix byr norske kunder på en ny runde av denne komiserien full av moralfilosofiske punchliner, og i høst kom endelig sesong to. Eleanor (Kristen Bell) havner i det himmelaktige The Good Place når hun dør, til tross for at hun var en egoistisk småkjeltring i live.

«The Kominsky Method» byr på Michael Douglas og Alan Arkin i en av høstens morsomste serier. FOTO: NETFLIX

«The Loudest Voice», historien om Fox News-kongen Roger Ailes er en interessant og rystende serie om hvordan populistisk høyreretorikk fikk sin plass i samfunnsdebatt og mediebildet i og utenfor USA. FOTO: HBO NORDIC

To morsomme skuespillere i en moralfilosofisk komedie: Kristen Bell og Ted Danson. FOTO:  FOTO: WILL SANJUAN/INVISION/AP/NTB SCANPIX

Her blir hun mottatt av Michael, en overjordisk skikkelse spilt av Ted Danson, og Eleanor skjønner at hun må holde det for seg selv at hun har havnet på et sted hun ikke fortjener. Hun skulle egentlig vært på det djevelske The Bad Place. Dermed må hun lide seg gjennom filosofi-timer av sin utvalgte eviglivspartner Chidi, etikk- og moralfilosofi-professor, for å lære hvordan et godt menneske tenker og oppfører seg. Morsomt, fiffig og tankevekkende på en gang.

«Fire bryllup og en gravferd»

Gode komedier er vi ikke bortskjemt med denne høsten heller, men Hulus TV-dramatisering av filmklassikeren fra 1994 er både morsom og romantisk. Humoren har snerten og timingen til Mindy Kaling, som er med som serieskaper. I gjenfortellingen av filmen med Hugh Grant og Andie MacDowell er de romantiske tildragelsene oppdatert med en besetning som er mangfoldig i etnisitet og legning. I 2019 handler dette om en amerikansk vennegjeng samlet i London, med mest fokus på det unge paret Maya (Nathalie Emmanuel) og Kash (Nikesh Patel).

###

Det unge paret som har hovedrollene i denne nye utgaven av «Fire bryllup og en gravferd». FOTO: VIAPLAY

Dette er akkurat søtladent og hjertevarmt nok til å være en fin «guilty pleasure», også for dem som ikke skjønner poenget med overromantiske filmøvelser type «The Holiday». Serien ligger på Viaplay, som må slutte å kalle originalfilmen – håvet inn to milliarder kroner på kino i 1994 – for en «kultklassiker».

Mer fra: Kultur