Nyheter

Håper Sabeltann-diamantjakt går verden rundt

Det drammensbaserte spillselskapet Ravn håper barn over hele verden vil spille dataspillet om Kaptein Sabeltann - som kommer fredag. Kvinnene bak spillselskapet vil inspirere flere jenter inn i spillbransjen.

Mange av oss som har vokst opp med dataspill har et eget, varmt og mykt sted i hjertet reservert for plattformspill av typen Sonic the hedgehog, Super Mario Bros., Crash Bandicoot og Donkey Kong, for å nevne noe.

Konseptet var ofte enkelt: du spilte en figur som skulle samle inn skatter og unngå å bli drept på veien. Du måtte komme deg opp vegger, inn hemmelige innganger, slenge deg i lianer over flammehav og gjøre triks for å komme deg gjennom nivået. Og selvsagt sikre deg mynter, frukt og annet underveis. Utfordringene ble vanskeligere og vanskeligere jo mer du spilte.

Nå kan en helt ny generasjon få oppleve den samme gleden - fredag lanseres nemlig «Kaptein Sabeltann og den magiske diamanten», et plattformspill for PC og Nintendo Switch - basert på filmen med samme navn som kom i fjor. Og akkurat plattformspillene mange av oss husker fra barne- og ungdomsårene er brukt som inspirasjon for det nye, norskproduserte spillet, forteller produsent Stine Wærn.

– Spillet er lagt opp lagt til et økende løp der nye konsepter innlemmes gradvis. For eksempel, så lærer man først å bevege seg i terrenget. Deretter får man et sverd til å slåss med, så får man sko som gir muligheten til å hoppe mellom vegger, sprettert osv. Her møter man mange rare og skumle fiender, blant annet Maga Kahns apehær, sier Wærn.

Made in Drammen

Spillet er ikke bare norskprodusert - det er produsert av Drammen-firmaet Ravn studio, som Wærn er en av gründerne bak. I et av de eldste byggene i Drammen, ved Tollboden i havneområdet, har spillselskapet sine kontorer.

– Ravn ble etablert i 2002 av Tinka Town og meg, men det var først i 2006 at vi ansatte et kjerneteam med kodere, artister og animatører. Vi har syv fast ansatte, og har faste samarbeidspartnere. Dette spillet har vi for eksempel laget sammen med RockPocketGames i Tønsberg, sier Wærn.

 Dere skal ikke lage noe spill satt til Drammen, da?

– Hvorfor ikke? Vi har lekt med tanken om å lage mobilspill.

Tinka Town og Stine Wærn - damene bak Ravn Studio.

Tinka Town og Stine Wærn - damene bak Ravn Studio. Foto: Ravn studio

Satser internasjonalt

Selv om Kaptein Sabeltann for oss med norske kulturreferanser mest av alt er en gulltørst pirat som hører til i Dyreparken i Kristiansand og en del av vår kulturelle skatt, håper Wærn og Ravn på at spillet kan nå langt ut over Norges grenser.

– Sabeltann er kjent i Norden. Filmen ble solgt til ganske mange land. Vi tenker at et sjørøverspill slår aldri feil. Og at så lenge spillet er morsomt, så gjør det ingenting om du ikke kjenner til referansene fra før, sier Wærn.

– Så dere håper at barn over hele verden skal spille det?

– Vi gjør egentlig det. Spillet er oversatt til en rekke språk, og vi har lyd på norsk, samisk, dansk, svensk, engelsk og tysk. I tillegg er det tekstet på flere språk, blant annet arabisk og japansk. Vi tror det er viktig for barn at de forstår spillet på eget språk.

Og selv før spillet er lansert har det blitt lagt merke til: de ble tidligere i år tildelt stipendet Epic Grant fra selskapet som blant annet står bak Fornite. De deler ut 100 millioner dollar årlig til spillprosjekter de mener skiller seg ut kreativt og innovativt.

LES OGSÅ: World of Warcraft-animatør «besøkte» spilljentene i Drammen

Vil inspirere jenter

Wærn og Town var ganske tidlig ute da de var to kvinner som gkk sammnen om et nytt spillselskap.

– Da vi startet opp var vi blant de første kvinnene i bransjen i Norge – og blant få ellers også. Det har takk og lov endret seg, men det er fremdeles mannsdominert, sier Wærn.

– Det viktigste for oss da vi gikk inn i bransjen, var å lage spill for alle, uavhengig av kjønn. Vi må speile det samfunnet vi lever i, og spillerne er både kvinner og menn, jenter og gutter. Nå er det omtrent 50/50 gutter og jenter som spiller, så ting har forandret seg, sier Wærn.

Hun sier noe av det de vil bidra til er å få flere jenter til både å spille og å bli en del av bransjen. Blant annet var selskapet med og arrangerte esportuka for jenter i høstferien, som Dagsavisen Fremtiden tidligere har skrevet om.

– Vi syns det er viktig - å få flere jenter inn i spill. Ikke bare inn i esport, men også gaming og spillindustrien generelt. Da er det viktig å fortelle om hvilke muligheter som finnes, og hvilke veier man kan gå. Det er veldig mange veier inn i bransjen. Men det folk nok generelt fremdeles tror, er at det holder å ha spilt mye. Vi tror at det er lurt å ha en utdanning i bunn, sier hun.

Fritt for vold og sex

Og siden de vil ha jenter med, kan du selvfølgelig velge om du vil spille som Pinky eller Sunniva.

Torsdag kom det nye tall fra Medietilsynet som viser at halvparten av barn mellom 9 og 17 har spilt spill med 18-årsgrense - samtidig sier åtte av ti foreldre at deres barn ikke spiller slike spill. I Ravn studio vil de være et alternativ:

– Vår visjon er veldig tydelig: vi skal ikke ha pornografisk innhold, militært innhold eller voldsdrivende innhold. Men vi lager spill til alle aldersgrupper. Blant annet utvikler vi et mobilspill til ungdom over 16 som handler om seksuell helse, Skamløs, sier Wærn.

– Vi er opptatt av at aldersgrenser skal holdes, fordi 18-årsgrense betyr at spillet har et innhold som ikke barn under grensa bør ta del i. Vi syns det er viktig at foreldre er mer på ved å følge med på hva barna spiller og er nysgjerrige. Aldersgrensene er der fordi det er gjort en vurdering på innholdet, sier hun.

Ivan Holm er kunstnerisk sjef i selskapet. Her sitter han med Sabeltann-spillet som slippes fredag.

Ivan Horn er kunstnerisk sjef i selskapet. Her sitter han med Sabeltann-spillet som slippes fredag.

Mer fra Dagsavisen