Nyheter

Haaning slår tilbake mot kritikk fra Lise Christoffersen

Flaut og pinlig, mener Høyres ordførerkandidat.

– Lise Christoffersen la ut en kommentar på min side der hun kritiserer meg med en personkarakteristikk som er helt drøy. Jeg må si jeg synes det er speisilt at man må på tørkleloftet og hente gamle ordførere til å fremføre en slik kritikk. Jeg skulle like å se Turid Wickstrand Iversen gjøre det samme mot Ap-kandidat Monica Myrvold Berg –  det ville aldr i skjedd! Det er flaut og pinlig, sier Fredrik Haaning til Dagsavisen Fremtiden.

Det var etter endt bystyremøte tirsdag kveld at tidligere drammensordfører Lise Christoffersen (Ap) først kommenterte at ordførerkandidat Fredrik Haaning (H) ikke tok ordet i debatten om ny bybru. Deretter sendte hun et skriftlig spørsmål til samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp), som hun også delte på Haanings Facebookside. Samtidig utfordret hun ham på det hun tydelig ga uttrykk for å se som ansvarsfraskrivelse for alle prosjektene som står uten finansiering etter hans snuoperasjon om Buskerudbypakka i april.

– Ikke vært på bystyremøte siden 2003, men fikk flash-backs. Samme svik fra Høyre da, som nå. Den gangen mistet vi tilførsel E-134 og statsbudsjettfinansiert Svelvikvei. Skulle vært ferdig for årevis siden. Vi står på stedet hvil, takket være Drammen Høyre. Det er 16 år siden! Hvor lenge skal vi vente nå?, skriver Christoffersen, og fortsetter med en bredside mot Haanings ordførerkandidatur:

– Nå har vi altfor lenge sett mange tegn på stagnasjon. Sånn som du nå holder på, gjør meg bekymret. Du er en hyggelig person, men du mangler noen kvaliteter som potensiell leder for nye Drammen kommune.

–  Droppe sykehjemmet også?

Onsdag møtes de to til et oppgjør i NRK Buskeruds ettermiddagssending.

Haanings svar på kommentaren er at han ikke tok ordet i saken under bystyremøtet, fordi han ikke ønsket å "fyre oppunder". Til Dagsavisen Fremtiden utdyper han:

– Jeg forholdt meg taus, fordi pressen var til stede i håp om å få en kjempekrangel mellom Ståle Sørensen (MDG) og meg. Men jeg så ingen grunn til å fyre oppunder det, og vår gruppeleder Tove Paule leverte det som trengtes fra talerstolen i i forbindelse med bybrusaken, sier han.

Du kan jo svare nå  hvorfor tar du ikke ansvaret for de mange prosjektene som nå må konkurrere om finansiering, etter at du gikk ut med at du ikke lenger støttet Buskerudbypakka?

– Nei, jeg tar ikke det ansvaret. Ja, vi varslet at vi ville gå imot Buskerudbypakka –  men hadde ikke Nedre Eiker Høyre gjort det de gjorde, ville den levd videre, og da ville det vært valget som hadde avgjort. Der kunne alle i såfall stemt utifra egen overbevisning, sier Haaning.

Han peker samtidig på kronargumentet til partifelle og forkjemper for ny bybru, ordfører Tore O. Hansen:

– Husk at Fellesnemnda for Nye Drammen bare åpnet for to slike prosjekter: Det ene var nytt sykehjem i Krokstadelva til 600 millioner, og det andre ny bybru. Da spør jeg: Skal vi også droppe utbygging av det sykehjemmet, og heller bygge om noen gamle greier som kan brukes i 25 år til? Det er en naturlig konsekvens, dersom logikken er den samme, sier Haaning.

25 år gjør vel større forskjell for pasienter på et sykehjem, enn for trafikanter på en bru som også vil fungere med restaurering?

– Nei, Nedre Eiker har allerede utsatt det i mange år, og får nå anledning til å bygge i og med den nye kommunen, fordi Fellesnemnda sier at de får penger. Skal vi virkelig spare penger,  må vi vel gjøre det overalt? spør Haaning retorisk.

– Mange vil bli overrasket

Han mener det er hevet over tvil at det er dårlig økonomi i å la være å erstatte bybrua samtidig som Bane Nor bygger ut stasjonsområdet.

– Jeg venter i spenning på hva som blir konsekvensene for økonomien av å velge "Sørensen-rampa", og jeg tror mange vil bli overrrasket.

Vet du noe andre ikke vet?

– Nei, men jeg er god til å regne.

Da kan du vel også svare, som flere har etterspurt, på hvilken finansiering som skal dekke inn prosjekter der finansieringen nå henger i løse lufta?

– Ja, det kan jeg, men det er feil spørsmål. Når Buskerudbypakka har falt er det noe flertallet i Nedre Eiker kommunestyre besluttet. Den er borte, og vi må tenke fremover, sier Haaning.

Det vi vil få på plass, og som er skissert i vår samferdselsplan, er Tilfartsvei vest del 1 og Baker Thons allé, samt en sammenkobling av dagens Konnerudvei med det nye veisystemet. Så er det ny Svelvikvei og selvsagt Strømsåstunnelen og Holmenbrua. Men av disse er kun Baker Thons allé kommunal vei.

Men når du regner på totalen, hvor skal pengene komme fra?

– Det er noe vi må løse på sikt. Buskerudbypakka skulle også løses i et femten års perspektiv, pluss at den var porteføljestyrt. Men pakka er lagt død og jeg er litt lei av dette. En av løsningene for kollektiv, gange og sykkelsatsingen, er å få på plass en ny byvekstavtale i 2021 – uten bompenger. Det blir da revidert Nasjonal transportplan vil gi svar på om de statlige veiene blir dekket inn, og om Viken kan påta seg hele eller deler av ny Svelvikvei. Men å diskutere det på dette tidspunktet, er prematurt, slår Haaning fast.

Så hva vil du si til kritikerne som mener du ikke vil svare?

– At det var Nedre Eiker Høyre som gikk inn for en interpellasjon fra Frp i Nedre Eiker, som vi verken gjorde i Drammen eller fylkestinget. Det er ikke mitt ansvar – jeg ville ha ønsket at dette skulle blitt diskutert i valgkampen.

Mer fra Dagsavisen