Nyheter

Haaning: – Det er ikke mulig å oppfylle det som står i Buskerudbypakke 2 uten bomring

– Bortfall av 9,4 milliarder kroner i bominntekter vil gi konsekvenser, sier Høyres ordførerkandidat i Drammen, Fredrik Haaning.

Selv om han har snudd i sitt syn på Buskerudbypakke 2, og har lovet at han ønsker å skrote pakka, er ikke Høyres ordførerkandidat Fredrik Haaning (H) overlykkelig over at kommunestyret i Nedre Eiker onsdag stemte for å skrote Buskerudbypakke 2.

Det er greit nok det. Jeg tar det til etterretning. Vi har ikke noe med hva som skjer i Nedre Eiker nå å gjøre formelt, men forholder oss til de beslutningene som blir fattet der oppe, sier Haaning til Dagsavisen Fremtiden.

–  Men er du fornøyd med avgjørelsen?

Jeg er verken fornøyd eller misfornøyd. Vi er ti forhåndskumulerte som har tatt et standpunkt. Om denne saken ble lagt død nå, eller om den eventuelt blir lagt død av et nytt kommunestyre er begge deler helt greit. Det som er positivt ved at de har gjort det, er at det ikke legges inn mer arbeid i prosjektet. At det kan ligge et kostnadsbesparende element i det er åpenbart, sier Haaning.

Les også: Ståle Sørensen: – Udemokratisk

– Nå blir det valget som avgjør

Haaning, som selv var med og hindret at et forslag om å skrote Buskerudbypakke 2 ble stemt over i bystyret i Drammen nylig, har forståelse for avgjørelsen i Nedre Eiker.
 
Konsulentselskapet som kvalitetssikret pakka for samferdselsdepartementet og finansdepartementet anbefalte som det første å ta ny Mjøndalsbru ut av pakka i forbindelse med at man ønsker å redusere pakken umiddelbart med 200 millioner kroner,  så jeg skjønner godt at de i Nedre Eiker Reagerte når de så at det var første salderingspost. I tillegg er det foreslått en kuttliste på 1,5 milliarder kroner, sier han.
 
Nå blir det valget som avgjør om det er politisk flertall i en ny kommune for å gå videre med ny pakke. Der har vi sagt at vi ikke vil gå inn for noen ny bomring. Vi har også vært helt klare på at det ikke betyr at vi ikke kan se på brukerfinansiering på Svelvikveien, fortsetter han.
 
Og med det mener du bom og bompenger?
 
Teknologien går raskt. Det er umulig å si. Man får signaler og ser muligheter, men jeg kan ikke si noe før det fattes politiske vedtak.
 
Når har du tenkt å presentere alternativet deres til hvordan man kan finansiere Holmenbrua, Konnerudnedføring og andre ting som er involvert i Buskerudbypakke 2?
 
Det vi jobber med i Drammen Høyre er en skisse for hvordan vi skal løse de mest prekære tingene. Vi har sagt vi kommer med forslag til en ramme i midten av juni. Vi kommer ikke med noen eventyrfortelling. Det er ikke mulig å oppfylle det som står i Buskerudbypakke 2 uten bomring. Bortfall av 9,4 milliarder kroner i bominntekter vil gi konsekvenser.

Han understreker at det vil bli en langt mindre omfattende samferdselspakke som presenteres av Høyre enn det som var planen i BBP 2.

Vi har aldri sagt at vi skal løse alle elementene i Buskerudbypakke 2 ved bortfall av et bomsnitt med 42 bompunkter og bominntekter på 9,4 milliarder kroner. Vi er ikke i nærheten av å kunne løse alle elementene som ligger i den forkastede pakken. Vi kommer til å være opptatt av kollektivtransport, gang- og sykkelveier, innfartsparkering og noen veistrekninger. Konsekvensen av bortfall av bominntekter er åpenbar. Vi kommer ikke med forslag som Senterpartiet gjør, som sier at de vil låne penger fra Oljefondet, sier Haaning.

Les også: Buskerudby-ledelsen forventer klare svar

Ønsker ikke «Rolls Royce-løsninger»

Flere i Høyre, inkludert gruppeleder i Drammen Tove Paule, har gitt uttrykk for skuffelse og frustrasjon over at pakka nå vrakes.
 
Det er enkeltpersoner som er skuffet. Høyre er et stort parti med mange medlemmer. I noen saker blir noen skuffet og noen fornøyd, men vi samler oss og går videre, sier Haaning om det.
 
 Men dette betyr vel at det vil bli investert mindre i samferdsel og at det vil bli mindre utvikling innenfor samferdsel og transport i drammensområdet i de kommende årene?

Nei, det er jeg ikke enig i. Vi har blant annet sagt at vi vil ha en ny Svelvikvei mye raskere. Det er mange som tror at hvis vi hadde sagt ja til Buskerudbypakke 2, så ville alt vært klart om ett år, men bypakka var ingen garanti for noe som helst, den var porteføljestyrt. Flere av vegprosjektene skulle ikke gjennomføres før om 10 år. Den var mer en økonomisk ramme.

–  Men dere må gå for enklere og billigere løsninger?

Ja, absolutt. Vi har ikke behov for Rolls Royce-løsninger på alt mulig.

Hva mener du er «Rolls Royce-løsninger» i Buskerudbypakke 2?

Vi ser at en god del av de veiprosjektene som er foreslått, både av gangvei og veiprosjekter, ligger i øverste klasse, og vi vil at ting skal gjøres enklere.

Les også: Far og datter (Frp) i spissen for å stanse bomring i Drammen

–  Skremselspropaganda

–  Buskerudbyen har sagt at skrinlegging av Buskerudbypakke 2 vil føre til at 60-70 bussjåfører vil bli overtallige, at rutetilbudet i Nedre Eiker, Lier og Drammen vil måtte reduseres med 30 % og at de vil måtte skru opp billettprisene på buss. Hva tenker du om det?

Det forutsetter at vi mister belønningsmidlene. Hvis vi ikke gjør det, er det bare skremselspropaganda. Jeg har fått signaler om at vi vil beholde belønningsmidlene.

Fra hvem?

Jeg har fått signaler.

–  Hvorfor kan du ikke si noe om hvem du har fått signalene fra?

Da begynner man bare å skrive forskjellige navn, og det ser jeg ikke noen grunn til nå.

Er du sikker på at ikke bussjåfører mister jobben og at rutetilbudet må reduseres?

Ja, jeg føler meg trygg på at det ikke vil skje.

Du har vært i samtaler med sentralt plasserte folk i partiet eller regjeringen. Hva har de lovet deg?

Jeg har aldri sagt at jeg har blitt lovet noe, jeg har sagt at jeg har fått signaler.

Når får vi vite noe mer om hva som skjer med belønningsmidlene?

De elementene vil bli kommentert i midten av juni.

Betyr det at dere vil komme med et klart svar om hva som vil skje med belønningsmidler i juni?

I politikk vil det gis det signaler og da må det senere fattes vedtak. Det henger sammen med både statsbudsjett og med hva som skjer i nasjonal transportplan.

Gruppeleder Tor Tveter i Nedre Eiker Høyre sa at han angret på at Høyre ikke hadde sagt nei til bypakka for tre-fire år siden. Angrer du på det samme?

Det er alltid lett å være etterpåklok. Dette er en prosess som har pågått i ti år og som har utviklet seg gradvis på mange måter. Men jeg er for så vidt enig i det at den i alle fall burde vært gjort annerledes.

–  Kommer dere til å legge fram noen mål for hvordan dere har tenkt å oppnå nullutslipp i nye Drammen i juni?

–  Nei, men jeg tror det vil skje endringer i beregningsmåten for krav om nullutslipp på nasjonalt plan, for man vurderer om dette med dagens nullustlippskrav er riktig over alt i landet. Det er mange bevegelser på det feltet. I tillegg er utslippene i ferd med å reduseres på bakgrunn av flere elektriske biler, lavere utslipp fra nye biler med forbrenningsmotor og en svak befolkningsvekst i Drammensområdet.

Les også: Buskerudbyen brøt ikke loven da de ga konsulent daglig leder-jobben

Mer fra Dagsavisen