Nyheter

Fredrik Haaning og Høyre med ny samferdselsplan for Drammen

Drammen Høyre vil blant annet opprettholde kollektivtilbudet minst på samme nivå som i dag, og vil la bilistene betale for ny Svelvikvei.

Tirsdag ettermiddag la Drammen Høyre fram sine forslag til samferdselstiltak i Drammen de kommende årene. Forslagene ble lagt fram i kjølvannet av at listetoppene som går til valg for nye Drammen Høyre har sagt at de ikke ønsker Buskerudbypakke 2 - en pakke som forøvrig ble skrinlagt av kommunestyret i Nedre Eiker i mai.

–  Vi legger ikke fram noen pakke men en skisse til samferdselstiltak i Drammen. Dette er ikke finansiert gjennom brukerfinansiering. Det er spekulert i om vi skulle komme med en bompakke light. Det gjør vi ikke, sier Høyres ordførerkandidat Fredrik Haaning til Dagsavisen Fremtiden.

De viktigste punktene

Drammen Høyre oppsummerer tiltakene de foreslår slik:

  • Opprettholde finansieringen av kollektivtilbudet minst på dagens nivå.
  • Bygge et sammenhengende og godt vedlikeholdt gang- og sykkelveinett.
  • Arbeide for raskest mulig elektrifisering av den fylkeskommunale kollektivtransporten (buss).
  • Effektivisere og øke rengjøringen av utsatte/belastende veistrekninger.
  • Senke pendlertrafikken gjennom å bygge innfartsparkeringer ved de lokale jernbanestasjonene i vårt distrikt.
  • Etablere effektive kollektivknutepunkt ved alle nye utbygginger.

Drammen Høyre skriver også at de vil igangsette og gjennomføre følgende veiprosjekter innen 2028:

  • Ny Svelvikvei fra Tørkop til Eik.
  • Ny Baker Thoens allé på Gulskogen.
  • Tilfartsvei vest del 1 fra Øvre Sund til Baker Thoens allé.
  • Ny Holmenbru, samt ny gang- og sykkelbro fra Holmenokken til Strømsø.

Når det gjelder Sveiveikveien kan det fort bli bompenger, dersom Høyre får det som de vil.

«Her vil det være nødvendig med brukerfinansiering som gjennomføres på en slik måte at man bare kan unngå betaling ved omkjøring via Sande», skriver Drammen Høyre om dette.

Samtidig forutsetter lokallaget at staten tar regningen for både ny Holmenbru og for nytt løp i Strømsåstunnelen.

Når det gjelder gang- og sykkevei foreslår Drammen Høyre å bruke 30 millioner årlig av Drammen av utbyttet fra Glitre Energi over en periode på 15 år. Altså til sammen 450 millioner kroner.

– Vektlegger kollektivtransport og gang- og sykkelvei

–  Vi vektlegger kollektiv, gang- og sykkelvei, veistøv, forurensning og innfartsparkering, sier Fredrik Haaning.

Det er bare to støre veiutgifter Haaning og Høyre vil fopllikte seg til per nå.

–   Det vi må betale er Baker Thons allé, hvor Drammen kommune må betale 30 prosent, som tilsvarer 150 millioner, samt 90 millioner i forbindelse med infrastruktur til det nye sykehuset på Brakerøya. Det er de to punktene vi forplikter oss til, sier hab.

Han understreker at Drammen Høyre verken har fått med seg staten eller noen andre på løsningene de presenterer.

Vi legger fram en skisse på hvordan Drammen Høyre vil løse dette. Det forutsetter enighet i Drammen kommunestyre og i Viken fylkesting, og at nasjonal transportplan vil inneholde disse elementene. Vi kan bare fortelle hva vi vil, konstaterer han.

Staten er ikke enig i noe. Nasjonal transportplan skal rulleres, og Holmenbrua og Strømsåstunnelen må legges inn der. I tillegg krever vi at staten fullfinansierer gang- og sykkelbro fra Holmennokken til Strømsø, fortsetter han.

Høyres forslag betyr vel langt mindre samferdselsutvikling enn planen var med Buskerudbypakke 2?

Ja, selvfølgelig. Vi tar bort 42 bompunkter og fjerner 9 milliarder. Vår skisse og Buskerudbypakke 2 har ikke noe med hverandre å gjøre, svarer Haaning.

–  Vil dette være nok for Drammen?

–  Befolkningsveksten er lav. Lavere enn først antatt. Veldig mange av prosjektene som ligger inne i Buskerudbypakke 2 skulle ikke påbegynnes før i 2028-2029. Mye kan forandre seg på ti år.

Tror ikke på nedtur for kollektivtransport

Brakars dystre spådommer om at Drammen kan miste belønningsmidler fra staten og at både arbeidsplasser og rutetilbud står i fare når Buskerudbypakke 2 nå skrotes, tror ikke Haaning noe på.

– For det første har Buskerudby-sekretariatet sendt inn en søknad om 100 millioner i ekstramidler. Og signalene fra regjeringen er at vi vil opprettholde belønningsmiddelordningen fram til ny NTP vedtas i 2021. Det skjer mye på Stortinget og i regjeringen nå. Trond Helleland leder nå en gruppe som jobber med finansieringsløsninger og bompenger. Jeg tror vi får beholde belønningsmidlene. Det er snakk om å faktisk utvide tilbudet noe og å innfase elbusser, men det er avhengig av vedtak i regjeringen, sier ordførerkandidaten.

Les også: Venstre-leder fnyser av Frps bompengekrav: – Jeg mener at vi ikke skal gi noe

Mer fra Dagsavisen