Nyheter

– Et grovt estimat for å opprettholde tilbudet er på 20-23 millioner

I rådmannens innstilling om ny bybru viser en rapport at det bare vil ta opp mot to minutter ekstra å kjøre via Øvre Sund bru i byggeperioden. Høyst optimistisk, mener Brakar.

Bilde 1 av 3

Mandag 7. oktober skal saken om bybrua opp igjen til endelig avgjørelse i Bystyret, og i grunnlaget rådmannen har laget for politikerne ligger det inne et notat om «konsekvenser for lokal kollektivtrafikk i anleggsperioden».

Hvis politikerne bestemmer seg for å bygge ny bybru vil brua bli stengt for kollektivtrafikk mellom Strømsø og Bragernes torg i opp til tre år. Forslaget da er omkjøring via Øvre Sund bru, som ifølge en rapport som Norsam/Sweco har laget, bare vil ta opp til 2,5 minutt ekstra enn det gjør i dag.

Rådmannen har også lagt inn et forslag om midlertidig gangbru av fagverk velges som hovedløsning for gående og syklende i anleggsperioden for riving og bygging av ny bybru. En midlertidig bru over til Bragernes torg er estimert til å koste 30 millioner kroner.

– De som jobber med det hos oss og Vy buss synes det er vel optimistisk å tro at det bare blir to et halvt minutt ekstra med tanke på det rutetilbudet vi har i dag, sier administrerende direktør Terje Sundfjord i Brakar.

LES OGSÅ: Dette gjør at Ap kan snu om bybrua

For høy kjørehastighet

Han sier at de ikke har blitt kontaktet i forbindelse med utformingen av notatet som ligger i saksdokumentene til bystyrets politikere, men gikk igjennom notatet mandag.

– Med tanke på linjene tre, fire og fem som er de mest populære hos oss, må du legge på ekstra kjøretid hvis du skal til eller fra Bragernes torg og over til Strømsø hvis du skal via Øvre Sund bru. Ut ifra anslaget i rapporten er nok de 2,5 minuttene ekstra veldig optimistisk, med tanke på at de ikke har målt fra rett sted og heller ikke har lagt opp til riktig kjørehastighet, forteller Sundfjord og fortsetter:

– I rapporten fra Norsam/Sweco legger de til grunn en kjørehastighet på 25,2 kilometer i timen, og da har de nok beregnet litt for høy fart. Jeg tipper at vi ikke kommer til å kunne holde en rutehastighet som er over 20 kilometer i timen gjennom omkjøringsalternativet, sier Sundfjord.

Konsekvensene av det mener han er at enkelte vi få lengre reisevei, og spesielt de som skal kjøre gjennom byen.

– Siden vi ikke har blitt kontaktet har vi ikke regnet på dette, men hvis du har en gjennomsnittlig rutetid på 20 minutter vil jeg her anslå et påslag i tid på rundt fem minutter for kundene som reiser gjennom byen, forteller han.

LES OGSÅ: Samferdselsministeren avviser å bidra med penger til bybrua

Koster 20–23 millioner

Hvis Brakar skal opprettholde tilbudet, må det da kjøres ekstra antall kilometer og flere busser må settes i sving.

– Hvis vi skal beholde samme rutetabell med samme antall avganger som i dag, der enkelte vil få lengre kjøretid, vil det bety økte kostnader. Både i antall kjørte kilometer, og i at vi må investere i nye busser for å sette inn på rutene. I Buskerudbypakke 2 gjorde vi noen utregninger på det, og selv om vi ikke har gjort det basert på den rapporten her, vil et grovt anslag ligge på mellom 20–23 millioner kroner i årlige økte kostnader, sier Sundfjord som påpeker at de må kvalitetssikre anslaget hvis forslaget om å bygge ny bybru blir vedtatt.

Den administrerende direktøren påpeker også at en slik løsning kan føre til tapt inntekt, og vanskeligere konkurransevilkår for Brakar.

– På en gjennomsnittlig reise på 20 minutter sier det seg selv at fem minutter påslag i tid er ganske mye, og det kan føre til lavere etterspørsel. Det samme kan det at vi «skal» kjøre en omvei rundt Øvre Sund bru, og et slikt alternativ vil trolig føre til en vanskeligere konkurransesituasjon for oss, sier han.

LES OGSÅ: Forsvarer ny bybrukamp

Ingen kontakt med kommunen nå

Sundfjord bekrefter at kommunen ikke har vært i kontakt med dem angående rapporten fra Norsam/Sweco, men at de har snakket med kommunen på tidligere tidspunkter i utredningen av ny bybru.

– Akkurat i denne situasjonen kjenner jeg ikke til at det har vært noen kommunikasjon mellom oss og kommunen, men jeg vil heller ikke skape en konfliktsituasjon med kommunen her. Hadde vi blitt spurt ville vi selvsagt tilbudt kommunen informasjon fra sanntidsdataene våre, om de ønsket det, sier Sundfjord og fortsetter:

– Det viktigste for Brakar i denne situasjonen er at dersom omkjøringsalternativet blir valgt, er vårt mål at kundene får minst mulig ulemper, og at bussen får full framkommelighet i Kreftings gate, Øvre Sund bru og i Øvre Strandgate, forteller Sundfjord.

LES OGSÅ: – Ett av byens viktigste kulturminner

– Vil føre til mer kø

Miljøpartiets Ståle Sørensen synes det er veldig merkelig at kommunen ikke har vært i kontakt med selskapet som faktisk leverer tilbudet om lokal kollektivtrafikk.

– Det er jo rimelig spesielt å utarbeide et notat om konsekvensene for lokal kollektivtrafikk uten å være i dialog med dem som faktisk står bak mye av den lokale kollektivtrafikken, sier Sørensen som peker på at den ekstra kostnaden på 20–23 millioner kroner ikke er lagt inn noe sted i rådmannens forslag.

Sørensen er også helt på linje med at estimatene for omkjøringsalternativet er altfor optimistisk.

– De tidene Norsam/Sweco har kommet med stemmer ikke i det hele tatt. Trafikken står allerede stille der i store deler av dagen, og for folk som er avhengig av bussen nytter det ikke å stå i kø og i tillegg kjøre en omvei som tar lengre tid. Hvis busstilbudet blir dårligere bruker folk heller sine egne biler hvis de først skal stå i kø, og det vil igjen føre til enda mer kø, forteller Sørensen.

LES OGSÅ: Varsler at bybru-vedtak får konsekvenser

Hvem skal ta regningen?

Han mener at det forslaget til kollektivløsning som foreligger ved bygging av ny bybru er helt uakseptabelt, og utrolig lite gjennomtenkt.

– Uavhengig av det økonomiske spørsmålet rundt ny bru eller rehabilitering av brua, kommer vi til å stille krav om langt bedre løsninger som ivaretar kollektivtrafikken de tre årene bybrua vil bli stengt. Hvis det er sånn at Brakar må sette inn ekstrabusser og betale ekstra for antall kjøre kilometer er det noen som må ta den regningen, sier Sørensen.

Et annet forslag som rådmannen skal utrede er gratis adgang på ordinære bussruter i en sentrumssone, elektriske bysykler og elektriske sparkesykler.

– Det hjelper ikke mye med gratis buss hvis bussen ikke kommer fram fordi den står i kø. Det er ikke kostnaden for bussbilletten som er problemet her, for hvis du som bruker blir stående i kø og ikke kommer fram tar du ikke den bussen uansett, sier Sørensen og fortsetter:

– Gratis buss må også noen betale for, og hvem skal ta den regningen? Uansett vil det her bli ekstrakostnader for Brakar, som må inn med flere busser og betale mer for ekstra kjørte kilometer. Det må også noen betale for, så jeg synes ikke løsningene som har kommet fram til nå er holdbare, forteller Sørensen.

LES OGSÅ: Sjekket gyldigheten rundt bybru-vedtaket

Mer fra Dagsavisen