Nyheter

– En realitysjekk på Høyres egen omkamp

MDGs Ståle Sørensen og Aps Eivind Knudsen forsvarer ny bybrukamp og legger ansvaret for snuoperasjonen på Høyre.

Onsdag kunne Dagsavisen Fremtiden fortelle at ordfører Tore Opdal Hansen har bedt rådmannen foreta en lovlighetsvurdering av vedtaket i formannskapet der det innstilles på å likevel ikke bygge ny bybru nå, men i stedet restaurere den gamle for 150 millioner kroner, noe som vil kunne forlenge bruas levetid med 15–25 år, ifølge tilstandsrapporten fra 2017. Som midlertidig løsning ønsker flertallet at det bygges en rampe til en anslått kostnad av 80 millioner.

– Det er ordføreren i sin fulle rett til å gjøre, og en lovlighetskontroll er greit. Samtidig tenker jeg at man må ta til etteretning hva formannskapets store flertall mente i saken, og vi forventer at det følges op på en eller annen måte, sier Ståle Sørensen (MDG), som var den som reiste forslaget.

Han lar seg heller ikke skremme av de mulige hindrene som ligger i Drammen kommunes avtale med Bane NOR – en avtale Hansen også har bedt om å få gjennomgått i kjølvannet av vedtaket.

– Da vi vedtok dette, tok vi utgangspunkt i det vi vet nå. Vi er klar over at det blir en ekstra prosess, og at det er floker som må løses. Men trykker man på, er jeg overbevist om at vi finner en løsning både Drammen og Bane NOR er fornøyd med.

Tore O. Hansen kaller det en omkamp om bystyrevedtaket, er det det?

– Det er en realitysjekk på omkampen Høyre har tatt på en bypakke som fem kommuner, fylkeskommune og statlige etater var enige om. Dét får konsekvenser, og noen må plukke opp realiten av hva det innebærer. Høyre går til valg på masse prosjekter de ikke har dekning for, og ett stort prestisjeprosjekt de ikke ønsker å ta bort - samtidig som de sier det at det blir knekkebrød og brunost på resten. Vi skule gjerne unngått dette vedtaket, men ser ingen annen utvei enn å gjøre det slik, sier Ståle Sørensen.

Ap: Vil sikre et levende bysentrum

– Det Drammen Høyre vil ha, er en by uten bru i fire år. Det vil vi ikke være med på, sier Eivind Knudsen, gruppeleder i Drammen Aps bystyregruppe.

For ham handler snuoperasjonen om flere ting enn Buskerudbypakkas fall og udekket finansiering: At Høyre ikke har vært mer interessert i å få på plass gode løsninger for rivings- og byggeperioden, og at det alt sett under ett vil være bedre å holde passasjen gjennom bysentrum åpen i en anstrengende periode da mye skjer samtidig.

– Det jeg synes er rart, er at Høyre ikke ser problemet med å sperre kollektivtrafikken underveis. Det er det man burde spurt om, ikke hvorfor vi andre sier nei. Vi opplever at det som legges fram av midlertidige løsninger ikke er godt nok, slår Knudsen fast.

Snilleste gutt

Han frykter ikke motforestillingene fra Bane Nor, verken når det gjelder å bekoste rampen til 80 millioner "så vi får busser og folk over elva på en fornuftig måte mens de jobber", eller som samarbeidspartner i byutvikling.

–  Drammen har vært snilleste gutt i klassen når det gjelder Bane Nor, se bare på de andre InterCity-byene der det har vært massive protester. I Drammen har vi stort sett løst dette fredelig, og jeg tror vi kan regne med litt goodwill.

Du har sittet som leder i kommunens kontrollutvalg. Hva tenker du om at ordføreren sjekker lovligheten av vedtaket dere har stemt for i formannskapet, siden det i realiteten omhandler noe langt større enn saken som i utgangspunktet er til behandling?

– Det vi skulle diskutere var midlertidige løsninger, og det leverte vi på: Vi vil ha en rampe som sikrer et levende bysentrum. Dette ble også utredet til møtet. Og når vi så går inn for å bygge en rampe i byggeperioden, tar vi samtidig et skritt tilbake og ønsker restaurering i stedet for ny bru, fordi det blir 300 millioner kroner billigere. Vi velger å være tydelige på hva vi mener skal skje med bybrua videre -  det kunne kommet i dette møte eller et senere ett. Det er ikke slik at de skulle starte byggingen i løpet av det neste halve året heller.

Men det var helt avklart at det skulle bygges, og det har vært jobbet etter det i snart ett år?

–  Ja, og det snur vi på. Det handler om om å orientere seg i det som er realitetene. Det synes jeg Hansen og Haaning også burde gjøre.

Dette minner om maktarroganse å bli sur når man ikke får det som man vil selv, sier Eivind Knudsen.

Peker på Høyre

På kort tid er flere store og gjennomarbeidede prosesser stanset og også snudd i Drammen. Kan du se at det kan skape en følelse av avstand til det politiske systemet, eller avmakt blant folk som stoler på at vedtak gjennomføres?

– Åpenbart – men jeg føler meg ikke truffet. Det ansvaret sitter Høyre med, for det er en konsekvens av hvordan de knuste Buskerudbypakke 2. Vi får en rekke konsekvenser av det, som å hoste opp 150 millioner til infrastruktur rundt det nye sykehuset – det svarer ikke Høyre for. Fredrik Haaning og Høyre får ta ansvaret for å ha satt dette i gang.

Knudsen følger opp:

– Den største snuoperasjonen har Høyre stått for selv. Så er det klart at det påvirker andre prosjekter, og da må vi se hvilket handlingsrom vi har videre – og det gjør vi i denne saken. Jeg tror drammenserne vil komme bedre ut nå, uten å måtte ta seg over elva i lange omveier.

Du utsetter problemet?

– Ja, i 25 år.

Sørensen er trygg på at vedtaket blir stående uavhengig av utfallet i det ekstraordinære formannskapsmøtet ordføreren har innkalt til fredag morgen.

– Det er bredt flertall for å se på dette på nytt. Da må man også svare for det det økonomiske i hvordan andre store regninger skal betales.

Forventer du at det blir klart før tirsdagens bystyremøtet?

– Ja, man kan ikke bare vedta å starte en prosess med å finne 150 millioner kroner til ny sykehusløsning; realiteten i det er ganske alvorlig.

Rådmannen kommer med en klar anbefaling om å ikke vente, basert på flere elementer.

– Når vi sier nei nå, kan ikke de tengningene bystyret har vedtatt brukes, det er riktig – da må vi begynne på nytt. Det vi gjør, er å kjøpe oss tid, dette vil vi ta i fremtiden etter rehabiliteringen.

Det vil koste kommunen ganske mye mer, enn om det gjøres i sammenheng med InterCity-utbyggingen - anslagsvis 1013 millioner, om man først restaurerer, og så bygger nytt alene senere?

– Regnestykket til rådmannen tar utgangspunkt i vedtaket om at vi skal bygge ny bru, men dette er som å ha et hus som trenger reparasjon. I stedet for å bygge nytt gir vi brua 15-25 år ekstra, det er ganske standard før man må se på situasjonen igjen. Vi er åpne på at det på lang sikt er lurt å bygge nytt.

LES OGSÅ: – Ikke hver dag man får tegne sånt

Mer fra Dagsavisen