Nyheter

Driver Norges eldste campingvognforretning, men camper ikke selv: – Foretrekker andre ferieformer

Omsetningen av bobiler og campingvogner har økt med 25 prosent i mai, og daglig leder for Campinggården, Paal Lycke er ikke i tvil om at UDs råd om norgesferie denne sommeren har hjulpet på salget. Så har de også litt å ta igjen, etter tidenes stilleste mars og april.

– Vanligvis starter salget her for alvor i mars, og i midten av måneden har vi såkalt "Happy Hobby Weekend". Da pleier rundt 400-500 mennesker å være innom her. Denne gangen kom det vel under 15. Vi hadde bestilt inn fullt av alle slags varer, også var det bare full stopp, forteller Paal Lyche, daglig leder for Campinggården.

Ifølge ham er butikken landets eldste i sitt slag, som fortsatt er i drift. Det var hans bestefar som startet det hele i 1962. Han drev egentlig lastebilverksted, men etter en ferietur i Danmark der han så hvor utbredt det begynte å bli med campingvogner, været han at dette var en trend som snart ville nå Norge også. Han åpnet først sitt utsalg av campingvogner på Åssiden, og den gangen var det små, runde campingvogner det handlet om. Etterhvert var det Paal Lyches foreldre som tok over driften, og selv har han jobbet i butikken på fulltid siden 1988. I 2003 flyttet de inn i større og mer hensiktsmessige lokaler ved E18 på Kjellstad i Lier.

Les også: (+) Verdens øyne er rettet mot jobben til Elen: – Det er klart man kjenner på alvoret

Må bruke Norge sjøl

I dag har Lyche 15 ansatte i butikken og verkstedet, men da praktisk talt hele Norge stengte – på grunn av korona-epidemien – måtte 10 av dem permitteres i 50 prosent.

–  Nå i mai er heldigvis alle tilbake på jobb. Det er jeg veldig glad for, for de er en fantastisk gjeng – de fleste har vært her i mange år. Faktisk har  to av dem vært her siden 80-tallet. Heldigvis er det mer enn nok jobb til oss alle nå. Sammenlignet med i fjor har vi økt salget med 25 prosent så langt i mai. Når myndighetene fraråder utenlandsferie denne sommeren, så drypper det nok litt på oss også. Men dette er ikke bare positivt for oss, det gjelder hele landet. Når de utenlandske turistene ikke kommer i år, må vi jo ta i bruk ferielandet Norge selv - så ikke alle innen reisenæringen må lukke døra for godt, mener Lyche.

Han merker at korona-pandemien har stokket litt om på kundegrunnlaget. Selv om de mest typiske bobilkjøperne fortsatt gjerne er ektepar på 60 +, med ordnet økonomi og sansen for komfortable biler med alle fasiliteter, kommer det nå også yngre kjøpere på jakt etter enklere og rimeligere alternativer.

Les også: (+) Julies eksamen blir ikke slik hun hadde tenkt

Paal Lyche med stamkunde Arne Haug, som først kjøpte campingvogn i 2000. For tre år siden gikk han over til bobil. Til sin kones fortvilelse synes Arne det er veldig moro å finne fram til de aller mest halsbrekkende veiene å kjøre på. Som tidligere vogntogsjåfør synes Arne selv dette er "Piece of cake"!
Paal Lyche med stamkunde Arne Haug, som først kjøpte campingvogn i 2000. For tre år siden gikk han over til bobil. Til sin kones fortvilelse synes Arne det er veldig moro å finne fram til de aller mest halsbrekkende veiene å kjøre på. Som tidligere vogntogsjåfør synes Arne selv dette er "Piece of cake"!

Kunder av alle slag

– Dette markedet har i grunnen forandret seg gjennom flere år nå. Tidligere ble ferieformen gjerne stemplet som litt harry, men nå kommer stadig flere yngre og barnefamilier også. Det finnes selvsagt fortsatt campingturister med rullings og grilldress, men det er nettopp poenget - nå kommer de i alle aldre og med vidt forskjellige interesser og reisemål.

Lyche forteller at endringene har blitt enda synligere i forbindelse med korona-restriksjonene. De har naturligvis sine gamle stamkunder, som kommer igjen for å bytte til vogn eller bil nummer tre eller fire. Faktisk har de en kunde som kjøpte sin første campingvogn av Lyches bestefar i 62, som fortsatt reiser rundt i bobil om sommeren. Også campingplass-entusiastene, som har store campingvogner stående på en fast campingplass i stedet for hytte, er det fortsatt mange av. Nå kommer det imidlertid også stadig flere unge familier, friluftsfolk og de som vil reise mye rundt. De vil ha enklere vogner eller biler, som er lette å flytte på og reise med.

– Noen skal jo mest av alt oppleve naturen, gå toppturer og være i aktivitet. De er gjerne ute etter et mer behagelig alternativ til telt - og muligheten til å frakte med seg sportsutstyr som ski og sykler.  Produsentene har sett dette behovet, og lager nå også veldig små vogner, som egentlig bare er et soverom på hjul, men selvfølgelig mye varmere og mer behagelig med tanke på vær og vind enn et telt, sier Lyche.

Les også: (+) – Mange opplever at barna har det bedre i barnehagen nå

I dag går det også mange flere bobiler av det mer kompakte og enkle slaget, som denne til rett under millionen. Det kan dog føles ganske tett, etter et par uker på veien med familien i en bil som dette.

I dag går det også mange flere bobiler av det kompakte og enkle slaget, som denne til rett under millionen. Det kan dog føles ganske tett, etter et par uker på veien med familien i en bil som dette.

Nok av plass til alle

Han forteller at de unge og aktive familiene og parene gjerne er på jakt etter noe av det samme - bare i en litt større utgave. De vil ha vogner og bobiler som er lette å flytte på og parkere for natten, og unngår helst de store campingplassene.

– I Norge har vi lov til å fricampe, slik at man stort sett kan finne seg et rolig sted å overnatte overalt - og her i landet har vi jo nok av utmark. Dette er også noe av årsaken til at så mange tyskere finner veien hit, for i Tyskland har de ikke den samme muligheten. Mange av barnefamiliene vil likevel innom en campingplass i løpet av ferien, slik at ungene kan møte andre barn. Uansett vil de gjerne ha lettere og mer praktiske alternativer enn den eldre garde, forteller Lyche, som nå selger flere såkalte bybobiler enn før.

Dette er kompakte og ujålete biler, som det også er lett å finne plass til utenfor dagligvarebutikken.

– Men du bør trives ekstremt godt sammen med partneren og familien din - hvis du legger ut på langtur med en av disse. Jeg anbefaler gjerne heller de som er et lite hakk større, så man slipper å bo fullt så trangt.

Inne i en av de mest luksuriøse bobilene er det god plass til fire. Paal Lyche forteller at det oftest er godt voksne, med god økonomi, som opererer i dette segmentet.

Inne i en av de mest luksuriøse bobilene er det god plass til fire. Paal Lyche forteller at det oftest er godt voksne, med god økonomi, som opererer i dette segmentet.

Tidenes beste bilkø

Man skulle kanskje tro at Lyche og hans familie gjerne også legger ut på campingferie - i en av de aller feteste modellene, men personlig får han nok campingliv på jobben.

– Nei, camping er nok ikke ferie for meg. Etter 30 år i denne bransjen ville jeg bare møtt på kunder overalt, og da blir det gjerne mange spørsmål og fagprat framfor ferie. Så vi foretrekker andre ferieformer.

Paal Lyche snakker dog fortsatt gjerne fag på jobb. Allerede som  liten gutt var han ofte med foreldrene på jobb, og siden 14-årsalderen hadde han sommerjobb her. Etter over 30 år i butikken trives han fortsatt godt på jobben.

– Jeg kan jo ikke noe annet enn dette. Til tider jobber jeg nok langt over gjennomsnittet, men dette er fortsatt er gøy altså. Man møter så mange interessante mennesker, blir godt kjent med noen av dem - og man lærer å takle alle slags situasjoner. Noen ganger må man til og med være mer terapeut enn selger. Som når det kommer en eldre dame, som nylig er blitt enke og ikke vet hva hun skal gjøre med bobilen.

For tiden er Lyche uansett mest spent på hvordan det vil gå med butikken i det kommende året.

– Usikkerheten er det vanskeligste, ikke minst med tanke på de ansatte. Vi trives jo så godt med dette vi driver med. En får vel tro det går rette veien nå. Dagen før 1. mai var det kø på E18 utenfor her igjen. Det var første gangen så mange var ut på farten siden 12. mars. Jeg har aldri før vært så glad for å se en bilkø, konstaterer Paal Lyche.

Les også: Tror vi må feire 17. mai med smittetiltak også neste år

Mer fra Dagsavisen