Nyheter

Dette kan få Ap til å snu om ny bybru

- Det er fullt mulig å legge opp til en løsning der vi får ny bybru og vi fortsatt kan gjennomføre det vi har gått sammen om her, sier Eivind Knudsen (Ap).

- Vi tar et skritt tilbake og ønsker restaurering i stedet for ny bru, fordi det blir 300 millioner kroner billigere, sa Aps Eivind Knudsen da partiet fulgte MDG og snudde i bybrusaken i månedsskiftet august/september, få uker før kommunevalget.

Mens Aps samarbeidspartnere i den nye posisjonen Senterpartiet, SV, Venstre alle tre fulgte Høyre i ønsket om å bygge ny bybru samtidig med at Bane Nor investerer penger og tid i Drammen, sørget Aps og MDGs enighet med Frp for at Bane Nors arbeider på nye Drammen stasjon ble frosset.

- Ikke råd til å la være

Da den nye rødgrønne flertallsalliansen møtte pressen fredag, var det imidlertid ikke sparing som preget utspillene. Mens detaljerte og ambisiøse planer for klimatiltak, flere heltidsstillinger og flere ansatte for å dekke en heldags bemanningsnorm i barnehager var klare, gjensto budsjettarbeidet som må vise hvordan den nye kommunen skal finansieres.

Mens den dyre bybrua har ikke vært del av samtalene mellom partiene disse to ukene, rådet det en langt lettere stemning enn før valget, når det gjaldt køen av dyre forpliktelser.

- Vi har ikke råd til å la være, oppsummerte Rune Kjeldsen (SV) partiets syn på bruinvesteringen. Hans partis preg på den nye erklæringen gjør samtidig at den nye kommunen vil få et tyngre ansvar både som arbeidsgiver, og som tjenesteleverandør til de svakest stilte. Også i Ap var optimismen større enn før valget.

Dere legger opp til en ytterligere fordyring av kommunal drift. Kan dere gjøre det samtidig som dere går inn for å bygge ny bybru nå?

- Det er fullt mulig å legge opp til en løsning der vi får ny bybru og vi fortsatt kan gjennomføre det vi har gått sammen om her, sier Eivind Knudsen.

Den gamle kommunen har fått lov av Fellesnemnda til å investere i ny bybru, og det har ikke endret seg. Det ble ikke tatt opp som tema da fellesnemda møttes i forrige uke, peker han på.

- Så får vi se hva tallene viser.  Om det er en rimelig liten forskjell mellom å restaurere og å bygge ny, så blir det ny bybru, slår Knudsen fast.

Vil sette preg

Hvor liten forskjellen skal være for at partiet skal snu, vil han ikke gå inn på.

Saken blir tema på møtet i Drammen arbeiderlag i neste uke, før saken kommer opp på nytt den 7. oktober.

Rådmannens nye innstilling til møtet ble klar fredag, og den kan du lese her.

- Fellesnemnda har ikke kommet med noen innsigelser, og de er nok også klar over at enten vi eller noen andre hadde vunnet, så har man noen ting som man ønsker å sette sitt preg på, og det er det vi vil gjøre gjennom plattformen vi har laget, sier Knudsen.

Innstiller på ny bru

Rådmannen har på oppdrag fra bystyret gjennomgått saken på nytt med Bane Nor, og den nye innstillingen opprettholder den klare anbefalingen å følge den opprinnelige planen om å erstatte hele brua nå.

En oppdatert vurdering konsulentselskapet Rambøll AS har gjort av kostnader og usikkerheter ved en rehabilitering av dagens bybru, viser at den totale prosjektkostnaden for rehabilitering av dagens bru er estimert til ca. 125 mill kr ekskl. mva (156,5 mill. kr med moms). De advarer samtidig mot at omfanget av restaurering av erfaring viser seg å oftest bli større enn man i utgangspunktet forutsetter, fordi  man i forbindelse med arbeidene avdekker ytterligere skader. Utførelse, omfang, kostnad, fremdrift og trafikkering kan medføre økte kostnader og forlenget byggetid.

I et brev Bane NOR sendte Drammen kommune etter bystyretvedtaket, anslår de at de økonomiske konsekvensene av å utsette åpningen av InterCity Vestfold og innføring av nytt signalsystem på strekningen Asker-Tønsberg med ett år vil være et tresifret millionbeløp. De varsler at de vil kreve at Drammen kommune erstatter hele eller deler av dette beløpet.

I tillegg til regningen Drammen kan bli sittende med, kommer de store konsekvensene en snuoperasjon på dette tidspunktet vil få for togtilbudet i hele regionen de neste årene, påpeker rådmannen.

"Det kan medføre urimelig store konsekvenser å risikere å utsette ibruktakelse av en investering på mer enn 20 milliarder med inntil ett år. Dette har store økonomiske konsekvenser for storsamfunnet, noe Drammen ikke bør være ansvarlig for å påføre. I tillegg kan det påføre de reisende ytterligere ett år med til tider store problemer med dagens signalstyringssystem mellom Asker og Vestfold. Dette vil medføre flere perioder med buss for tog, både planlagte og ikke-planlagte, som erfaringsvis er en stor belastning for de reisende. Drammen stasjon har ca. 11.000 passasjerer daglig, og det er svært belastende for disse når buss for tog må settes inn på kort varsel når signalfeil oppstår", heter det i innstillingen.

Mer fra Dagsavisen