Nyheter

– Det er langt flere som strever enn det vi liker å tro

En undersøkelse gjort for UNICEF og «Den ene i julen» viser at mer enn en av åtte voksne nordmenn gruer seg til jul og førjulstiden i år.

Kristin Oudmayer fra Lier leder UNICEF-programmet «Du kan være Den ene», og hun er ikke overrasket over undersøkelsens resultater.

Det er langt flere som strever enn det vi liker å tro. Samtidig er det trist at så mange gruer seg til tiden de fleste av oss forbinder med fellesskap, varme og glede, sier Oudmayer.

 *** Local Caption *** Kristin Oudmayer er invitert til statsminister Erna Solberg for å snakke om mobbing. FOTO: NINA RUUD

Ifølge undersøkelsens oppsummeringsdokument bygger den seg på en lignende undersøkelse utført i 2017, og den er gjort blant et landsrepresentativt utvalg på 1003 personer. Bakgrunnen for denne undersøkelsen er ifølge Kristin Oudmayer at juletiden for mange oppleves som et «forstørrelsesglass».

Det som er godt og fint oppleves enda bedre, og det som er utfordrende og vondt, kjennes sterkere. Det er også mye skam forbundet med å ikke å leve opp til egne og samfunnets forventninger til typiske familiehøytider, sier hun.

LES OGSÅ: Noen rir inn i julehøytiden på sine kjepphester og ønsker at Rudolfs røde nese er tilstrekkelig

Forventningspress, kjøpepress og dårlig økonomi

Oppsummeringsdokumentet viser at forventningspress, kjøpepress og dårlig økonomi er de største utfordringene for respondentene under førjulstiden og i julen: «Over en av fem (22 prosent) opplever at det er vanskelig å møte krav og forventninger samfunnet skaper til julen, og 17 prosent svarer det er vanskelig å møte kravene i førjulstiden», og «En av tre (34 prosent) svarer at de har opplevd kjøpepress som en av utfordringene knyttet til julen, mens nesten en av tre (28 prosent) svarer at de har opplevd dårlig økonomi i denne tiden».

– Forventninger kan justeres

Med tanke på disse resultatene mener Oudmayer kjøpspress og forventninger til julegaver må senkes, og at man må rette oppmerksomhet mot at dyre gaver og høyt forbruk hverken er bærekraftig eller det man trenger for å gi barna og seg selv en god jul.

De aller fleste barn i dag har det meste de trenger fra før, og mange barn vet ikke engang hva de skal ønske seg. Ingenting blir en overraskelse lenger, og de trenger heller ikke å kjenne på følelsen av å savne noe. Vi liker ikke å bruke ord som kravstore og bortskjemte, men at de blir litt avflatet, er kanskje mer riktig å si, uttaler Oudmayer og fortsetter:

Her har vi voksne et betydelig ansvar når det gjelder hvilke verdier vi formidler som viktige, og mange oss av skjuler oss nok bak at "barna forventer det», men synes å glemme at barnas forventninger i stor grad styres av våre egne, og derfor også kan justeres. Så lenge vi voksne lar oss styre av ytre forventninger, og fortsetter å bidra til å øke både forbruk og kjøpepress, vil forskjellene fortsette å øke og mange vil fortsette å grue seg.

LES OGSÅ: Nordmenn trakk kortet mer enn ni millioner ganger på Black Friday

Færre opplever utfordringer i 2019 enn i 2017

Til tross for at 400 000 nordmenn gruer seg til jul og førjulstiden, viser undersøkelsens oppsummeringsdokument at nordmenn opplever utfordringer knyttet til julen og førjulstiden i mindre grad i 2019 (35 prosent) enn i 2017 (22 prosent). Dette stiller Oudmayer seg positivt til.

Jeg synes det lover godt at dette tallet har økt betydelig siden 2017. Det er vanskelig å si sikkert hva dette skyldes, men jeg håper og tror at oppmerksomheten det de siste årene har vært på forbruksreduksjon har ført til at dyre gaver ikke har like høy status som tidligere, og at flere klare å rette oppmerksomheten mot betydningen av godt samvær i denne tiden.

SIFO: Press på topp av utfordringene

Forbruksforskningsinstituttet SIFO (tidligere Statens institutt for forbruksforskning) gjorde i januar 2019 en spørreundersøkelse om julefeiring og forbruk. Ifølge den nylig ferdigstilte rapporten ga 42 prosent av de 1021 respondentene uttrykk for at kjøpe- og gavepress var mest utfordrende ved julehøytiden, til tross for at kun 22 prosent svarte at julegaver var mest betydningsfullt for dem. De restrerende respondentene fant mye mat (24 prosent), mye sosialt samvær (12 prosent), mye alkohol (6 prosent), mye alkohol (6 prosent) og lite sosialt samvær (6 prosent) mest utfordrende ved julen 2018.

Mer fra Dagsavisen