Nyheter

Buskerudbyen anslår at 60-70 bussjåfører står uten jobb dersom Buskerudbypakke 2 skrinlegges

Sekretariatet i Buskerudbyen har jobbet på spreng med å analysere hva konsekvensene blir dersom bomring og Buskerudbypakke 2 skrinlegges, og fremhever at kollektivtilbudet vil bli hardt rammet.

Buskerudbysekretariatet har i et kortnotat anslått hva de mener vil bli konsekvensene dersom Buskerudbypakke 2 med tilhørende bomring skrinlegges av politikerne, slik blant annet Høyres ordførerkandidat i Drammen, Fredrik Haaning, har tatt til orde for.

Les også: Fredrik Haanings Høyre snur om bomring

Dyrere billetter og færre avganger

«Den planlagte satsingen med nær dobling av busstilbudet og billigere bussbilletter vil utgå uten BBP2. Busstilbudet styrkes med BBP2 i alle kommunene både i rush, på kvelder og i helger. Totalt 7000 flere avganger i uken. I tillegg er det satt av 700 millioner kroner til lavere billettpriser, nye billettkonsepter og ytterligere økning av antall bussavganger», skriver Buskerudbyen i rapporten.

Videre skriver de:

«Dersom BBP2 skrinlegges, oppfyller man heller ikke gjeldende krav og føringer i Nasjonal transportplan (NTP) til å motta belønningsmidler etter at nåværende avtale utgår ved utgangen av 2019. Det vil i så fall bety at man allerede fra 2020 får et dårligere busstilbud enn i dag:

Bussbillettene blir dyrere istedenfor billigere fordi det mangler finansiering til harmonisering til Ruterpriser
Dagens tilbud må reduseres med nær 30 % i Nedre Eiker, Lier og Drammen.
En direkte effekt av rutekuttene vil være at 60 – 70 bussjåfører vil bli overtallige.
Ruteendringen må være klar 1. sept. 2019.»

De understreker at busstilbudet vil måtte kuttes med rundt 60 millioner, hvorav 51 millioner av disse kommer av belønningsmidler og 10-12 millioner kommer av reduserte billettinntekter.

Les også: Høyre stanset Frps forsøk på skrinlegge bomring i Drammen

Spår at elektrifiseringen utgår

Samtidig skriver sekretariatet at den planlagte elektrifiseringen av bussparken utgår, og at klimagassutslippene fra kollektivtrafikken vil øke uten BBP2.

«Uten BBP2-midler til elektrifisering utgår også Enovastøtten på 74 mill kr (15 nye ladestasjoner for buss). Det skyldes at det ikke er behov for ladestasjoner uten el-busser. Fra å være en av de første byene som kjører elektriske busser i full drift, vil Drammensområdet stoppe opp innføringen av null - og lavutslippsløsninger i kollektivtrafikken», skriver Buskerudbyen.

I tillegg understrekes det i notatet at infrastrukturen for buss og kollektivtransport vil rammes negativt, inkludert utbygging av innfartsparkeringer og knutepunkt, at nær 1,5 milliarder kroner til utbygging av sykkelvei i drammenrsregionen forsvinner, og det samme gjør 210 millioner til gangvei og at store investeringsmidler til veier og bruer forsvinner, inkludert til ny Svelvikvei, ny Holmenbru, ny Mjøndalsbru og Strømsåstunnelen.

Sekretariatet slår fast at dette vil føre til mer kø, dårligere luft, økte klilmagassutslipp og mindre attraktive byer og tettsteder i drammensregionen.

Les også: Drammen Venstre: – Hvordan i all verden skal vi kunne stole på Høyre?

Usikkert hva som vil skje med Buskerudbyen

Trude Andresen leder den administrative styringsgruppen i Buskerudbyen og er rådmann i Øvre Eiker, og forteller at Buskerudbyen har vært i full sving med å kartlegge konsekvensene av å skrinlegge Buskerudbypakke 2 den siste tiden.

Vi har brukt en del tid til å få fram faktaunderlag knyttet til konsekvenser. Det er først og fremst sekretariatet som har jobbet med fagfolkene i kommunen og fylkeskommunen. Det er viktig å gi politikerne godt beslutningsgrunnlag og at sakene skal er utredet, sier hun.

Hva vil det bety for Buskerudbyen dersom Buskerudbypakke 2 skrinlegges?

 Det har vi ikke begynt å snakke om. Det må vi ta når den tid eventuelt kommer.

Hva skjer med dem som jobber i Buskerudbysekretariatet dersom pakka skrinlegges?

Vi følger arbeidsmiljøloven, som alle andre gjør, når det gjelder å ta vare på ansatte. Vi har fire fast ansatte samt innleide konsulenter. Vil vil gjøre det som er riktig i henhold til lover og regelverk i arbeidslivet, svarer hun.

Les også: – Et samvittighetsspørsmål

Mer fra Dagsavisen