Nyheter

Brygger opp til strid om togparkering

Bane Nor anbefaler det alternativet for togparkering som vekker størst motstand hos lokalpolitikerne. Får de ikke viljen sin, kan saken ende hos departementet, og flere av politikerne varsler allerede nå en hard kamp.

I forbindelse med de kommende Intercity-utbyggingene av toglinjene på Østlandet, og utbyggingen av Drammen stasjon som skal stå klar i 2024, skal det også legges til rette for mer togparkering i Drammen.

Under dagens formannskapsmøte holdt Bane Nor en orientering om statusen, og deres anbefalinger. Det alternativet som kom klart best ut på de aller fleste parametrene hos dem var Sundland-alternativet, som er mellom Strømsgodset kirke og Gulskogen senter. Denne lokasjonen er både er billigst og kortest fra Drammen stasjon.

Der ønsker Bane Nor at det skal bygges ut 13 nye plasser for togparkering innen 2024, og ytterligere 12 innen 2035. Problemet er bare det at stort sett alle politiske partier ønsker en annen utvikling for Sundland-området enn togparkering, og flere av politikerne tok under orientering opp at de heller ønsket seg Ryggkollen i Nedre Eiker som alternativ.

Les også: Sprengte i gang jernbanerevolusjonen (+)

Betydlig konflikt mellom jernbane og lokalpolitikere

Det er lagt inn under alternativene som Bane Nor ikke kan akseptere, og dermed brygger det opp til en strid mellom forskjellige lokale og statlige hensyn.

Med unntak av Senterpartiet, var alle politikerne som tok ordet etter orienteringen misfornøyd med Bane Nors anbefaling. Aller lengst gikk Frps gruppeleder Ulf Erik Knudsen, som mer enn hintet frempå at dette ville bety krig.

– Jeg må si at jeg likte konklusjonen svært dårlig, og at jeg ønsker meg en helt annen utvikling for Gulskogen/Sundland-området enn at den skal bli en parkeringsplass for tog. Hele det politiske miljøet, fra Frp til MDG, ønsker å få denne parkeringsplassen ut av byen. Jeg oppfatter dermed at man her kan få en betydelig konflikt mellom jernbanefolket og det lokale politiske miljøet. Jeg vil ikke kalle det en krig, men, sa Knudsen og fortsatte:

– Når statlige aktører ikke blir enige med lokale aktører kan det føre til at prosjekter stopper opp. Det er vel også sånn at dere har et tidsmessig behov for å få en løsning for togparkeringen, siden det skal passe inn i en større pakke, og det er noe vi som lokalpolitikere kan ødelegge for. En sånn sak kan dra langt ut i tid, og er det ikke da bedre at vi setter oss sammen og finner en løsning, i stedet for å dere vil true inn togparkering på Sundland, ønsket han å vite.

Les også: Drammen stasjon stengt av største flom siden 1987

– Er Ryggkollen-alternativet en tapt kamp?

Både Ståle Sørensen og Fredrik Haaning gikk langt i å støtte Knudsens argumenter, og begge var skuffet over Bane Nors anbefaling. Selv om ingen av dem var spesielt overrasket.

– Det er en bred politisk eniget om at Ryggkollen er det beste alternativet fra vårt ståsted, selv om vi vel hele tiden har visst at dere ønsket dere Sundland. Sandressursene dere bruker som argument mot Ryggkollen er begrensede, og at det vil bli et evigvarende sandtak er vel lite trolig. Når dere har lagt Ryggkollen inn under de alternativene som ikke er akseptable, er det da bare sånn at vi skal slutte å kjempe for Ryggkollen siden det uansett vil være en tapt kamp?, lurte Høyres Fredrik Haaning på.

Varaordfører Ståle Sørensen i MDG sier at det sitter langt inne for politikerne å akseptere Sundland.

– Vi har bygget mye boliger tett inntil togsporene, og ønsker at Gulskogen/Sundland skal bli et helt annet område enn det er i dag. Deres anbefalinger vil dermed ikke være i tråd med ønskene vi har i Drammen, og det er ingen ønskesituasjon. Med en så bred allianse som har signalisert hva vi ønsker fra før, er det skuffende at en i så liten grad har prøvd å skissere andre muligheter, sier Sørensen som tror det blir en problematisk politisk behandling.

Les også: Opposisjonen vil blokkere regjeringens domstolsreform

Havner raskt på departementets bord

Prosjekteringsleder Marit Bjørke og prosjektleder Fredrik Bjerga var neppe uforberedt på den kritikken som kom, og varslet allerede nå at det trolig ville komme en innsigelse om politikerne sto på Ryggkollen-alternativet.

– I oversikten over alternativene kommer Ryggkollen ut i kategorien ikke akseptabelt, som et alternativ Bane Nor ikke kan akseptere som en løsning for togparkering. Blir vi ikke enige med kommunen, vil Bane Nor trolig komme med en innsigelse ved offentlig ettersyn, sier Bjørke og fortsetter:

– En innsigelse er det samme som at vi legger ned et veto, og det er det man har gjort på dobbeltsporet som nå er under behandling. Kommer man ikke til enighet, er sjansen stor for at dette havner på departementets bord ganske høy, fortalte Bjørke.

Videre viste Bane Nors duo til at de har satt døren på gløtt for forbedringer, ved å legge ytterligere tre alternativer inn under alternativene som ikke er anbefalte, men som ikke er uakseptable. Det gjelder i stor grad delte anlegg mellom Sundland, Kleggen og Pukerud, der det legges til grunn at det uansett vil bli bygget togparkering på Sundland.

– Som sagt er Sundland lagt inn som en forutsetning for byggetrinn 1, men her kan man få til optimaliseringer der en større del av området kan avsettes til boligutvikling. I vår skisse viste vi at det er et relativt stort område som kan brukes til byutvikling, slik at vi får til en kombinasjon, sier Bjørke.

Les også: – For hver dag, og hver måned som går, blir det vanskeligere å nå tidsfristen (+)

Mer fra Dagsavisen